HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Finns det intresse för en Utopia klon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/03 :  23:33:43  Show Profile Send Kraniet a Private Message
vet inte om jag förstår frågan...
på vilket sätt kan man inte utvärdera grundläggande prestanda hos en diskant genom en så enkel metod?
du kopplar den till förstärkaren direkt och spelar på låg volym och lyssnar till hur det låter.
en metod som bla används av lynn olsen tex.. samma metod används för basar mellanreg tex..
helst ska man väl montera dom i en baffel (sk standardbaffel används ju flitigt vid mätning tex)

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/04 :  00:50:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Gör man likadant med båda så går det väl? Tycker det stämmer när man lyssnar också. Jaja, man finlyssnar ju inte direkt.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/04 00:51:54
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/04 :  08:29:11  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag menar att med den metoden hör man allt för mycket dist o resonanser för att få en rättvisande bild. Ingen hänsyn tas heller till elementets känslighet för baffelns utformning. Ska man testa ett element ska man väl ge det så bra förutsättningar som möjligt att prestera. Nämnda SS9700 t.ex är ju riktigt elakt resonant under sitt egentliga arbetsområde. Inte allt för skönt att lyssna till.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:17:35  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jo, jag håller med dig men för ett snabbt test så...

Jag har själv haft 9700-modellen och har inga jättebra erfaenheter som många andra. Tycker den låter för mkt hifi och för lite musik.

Den vill helt enkelt inte "släppa" ljudet från baffeln fast jag använde bra kringutrustning och fint filter. ( X-coil m.m)

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:26:14  Show Profile Send Larsen a Private Message
High Fidelity hade ett projekt för länge sedan som hette HF-90 ??? Nåväl, den innehäll en Seas ?17RCY och en SS 9000 har jag för mig. Vid val av diskant så lyssnade dom direkt på dom utan filter och med, såklart, låg volym. (Jag har för mig detta, men det är länge sedan).

Det säger nog en hel del om elementet, men samtidigt känns det som att element som har hyss för sig långt ner i frekvens blir diskade även om dom kan låta kalas med ett filter. Å andra sidan har väl ett element utan speciella "hyss" knappast en nackdel när dom också får ett filter.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:02:18  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Med Focal TC120TD5 har jag aldrig hört sån stor skillnad som att byta från 12>18db filter. Enormt! Den måste ha lite "elaka" resonanser i botten.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/09/04 12:02:55
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:12:51  Show Profile Send Kraniet a Private Message
en av vinsterna är väl just att man hör egenheter som ligger utanför det egentliga tänkta arbetsområdet. dessa egenheter kommer påverka högtalaren i någon mån och ju mer uttalade dom är destå svårare kommer dom bli av med.
mellanregister och bas är väl enklare att utvärdera. tex hur ettrigt övre mellanregistret låter blir ju väldigt tydligt utan filter. Kan jämföra min uppfattning av SS8545 i jämförelse mot HDS 5" i jämförelse mot en Linn 5" (keltik/kaber mellanbas). SS låter mycket mer elak än HDS medan Linnbasen har en tyngre och mer dämpad kon än HDS (låter mer inbäddad).
HDS elementet låter faktiskt inte elakt alls i mellanregistret utan bara luftigt och klart. SS låter iofs luftig (var nåt år sen jag hörde den så halshugg mig inte) men har en mer "taggig" känsla blir ansträngt att lyssna på.

Ur detta får man då rimligtvis att HDS är enklare(mindre åtgärder, flackare filter) att dela med bra resultat än SS.
Kan tillägga att ss låter i stil med hds 8" enligt vad jag kan utröna..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:15:32  Show Profile Send Kraniet a Private Message
det som är mer intressant med diskanterna är ju att man kan göra sig en uppfattning om hur klart dom spelar. och då menar jag kanske inte så mycket ljudmässigt utan mer i fråga om musik. Hur spelar dom musik?
dom har ju trots allt sina begränsningar utan filter.
Basar lyssnar man ju efter detta också förstås..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:23:13  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Larsen, jag tror att det var en P17RCY, jag gjorde senare 2 lådor med den basen/mellanreg och en SS 9000, dessa små 14liters lådor sitter nu mera som bakhögtalare i min hemmabioanläggning :)

Jag håller med Kraniet, det är ju aldrig fel att höra ett elements brister innan man bestämmer sig för hur brant man ska dela och vid vilken freekvens mm.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:51:35  Show Profile Send yudansha a Private Message
Vore det inte trevligt att konstruera en större högtalare som ett high-end alternativ till HFLS. Någon nämnde det tidigare och det lät mycket intressant!

/Henrik
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:41:39  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det var så jag menade ungefär. Men Epkpeng har ju inte hittat hit än..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000