HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Pat Metheny!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:13:39  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ojojoj, var skall man börja? Denna underbara gitarrist, denna otroliga kompositör. Jag skulle tro att alla som beser detta forum vet vem han är, men hur många har verkligen lyssnat på hans bästa verk?

Själv är jag lycklig ägare av alla hans album. Även allt han gjort "Vidsidanom". Och jag måste erkänna att trots min kärlek till Lagrene, Holdsworth & många andra, så är Metheny kanske den som är i topp.

Inte nog med att han har gjort en uppsjö med plattor i olika stiler (titta bara på hans märkliga gitarralbum, bara gitarr). Han är kanske tillsammans med Allan Holdsworth lättast att känna igen direkt. Inte för att han är mainstream (för det är han icke), utan för att han är Metheny.

Det är iaf ganska svårt att sätta Metheny i en kategori... Är det Jazz, fusion, folk? Jag har ingen aning, men otroligt bra är det iaf.
Det han & hans ständige följeslagare Lyle Mays (som även han har släppt några soloalbum, t.ex: Fictionary, Lyle Mays & Street Dreams) gjort tillsammans är musikhistoria, helt klart.

Jag skulle vilja rekommendera lite musik av Metheney, varav den första är så bra att jag knappast kan skriva namnet på den utan att få gåshud. But here goes:

1. Unquity Road från plattan "Bright Size Life". Men jag skulle rekommendera att ni istället går på "Works II", som är en samling där denna låt också återfinnes. På det sättet får ni lite annat godis på köpet.

2. Minuano (Six Eight) från plattan "Still Life (Talking)". Ganska enkel låt, men enkel att ta till sig.

3. (Cross) The Heartland från plattan "American Garage". Fantastiskt flyt, bara lyssna :)

4. Last Train Home från plattan "Still Life (Talking)". Hmmmm, ingen kan ogilla denna, plus att jag tror många känner igen den.

Det är inte lätt att plocka ut pärlor från denna herres katalog, så jag fortsätter inte. Om ni gillar dessa små tips så kommer ni gilla i princip allt annat han gjort.

Pat Metheny är kung!! :)


Lyssna på lite klipp:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000000OQD/ref=m_art_li_10/002-4464001-0140854?v=glance&s=music

Argh, det känns som jag gör honom orättvisa. Han har gjort så mycket att det är toksvårt att peka på godbitar. Hioppas att det jag skrivit trots allt ger er en liten hjälp...

-Vecc

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:00:02  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Jag skulle tro att alla som beser detta forum vet vem han är,



inte jag jag vet inte vem han är.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:34:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Sitter och lyssnar nu (streamat från amazones hemsida). Låter bra tycker jag, lite "lugnt". Finns det några skivor med mera "ös" i också.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:15:24  Show Profile Send Nemo a Private Message
"Zero Tolerance for Silence" (album 1992) är det rätt bra ös i, men den kräver iofs ett öppet sinne för dissonant och atonal musik. Annars tycker jag det är bra ös i allt jag hört av och med Pat Metheny, man måste bara lyssna mellan tonerna (som att läsa mellan raderna alltså) för att höra det ...


Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/09/01 :  23:48:34  Show Profile Send mikethebike a Private Message
vecc: Där satt den!!

Jag är själv stort fan av PM (har alla utom ZTFS ... den kan jag bara inte ta till mig). Jag förstår att du tycker att det är svårt att peka ut någonting specifikt; han har gjort så mycket och inom som många "stilar". Personligen ser jag honom som lite av en Mozart - när ingenting annat riktigt passar eller om det är svårt att bestämma sig för något att lyssna på, kan man alltid slänga på en PM-platta .. det funkar liksom nästan jämt.

Jag har svårt att komma på någon annan gitarrist som är så lyhörd ... och bred.

Well, mina val då ...

Eftersom det var via Pastorius jag hittade fram till PM så vill även jag varmt rekommendera Bright Size Life. En alldeles ofantlig spelglädje och ett osannolikt samspel mellan PM, JP och Bob Moses på trummor ... ganska troget jazzens "idiom", men redan här lyser hans fantastiska sinne för harmonier starkt (förstår någon om jag säger att han spelar med många "färger"?).

Även nästa "stora, lilla" favorit är en tidig PM ... New Chataqua, där PM spelar alla instrument själv. Sueño con Mexico är ett favoritspår. En stillsam och meditativ skiva som man kan lyssna på i "många lager" ... jag hör ständigt nya fraseringar vid varje genomlyssning (återigen á la Mozart ... kan låta enkelt på ytan, men har alltid flera bottnar).

Som tredje val plockar jag samarbetet med Charlie Haden, Beyond the Missouri Sky. Ännu en skiva med lågmälda men fantastiskt vackra låtar!

För att runda av ... den är visserligen en bland många, men Farmer's Trust från dubbel-liven Travels med PM Group har länge tillhört ett av mina favoritspår.

Hepcat: nu är det upp till dig!

vecc: Tack för inspirationen (jodå, PM åkte på direkt efter läsningen av ditt inlägg

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2003/09/01 23:52:39
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/02 :  02:07:45  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
/me kramar mikethebike :)
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/09/02 :  11:47:34  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hittade en, (förmodligen), lite mer svårfunnen platta med PM när jag var i Polen senast: Anna Maria Jopek & Friends with Pat Metheny. Titeln är "Upojenie". Kan vara något för er mer inbitna PM fans, själv lyssnade jag en del på honom under 80-talet men tappade spåret nån gång kring 89-90...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/09/02 :  11:49:51  Show Profile Send JesseX a Private Message
Hans jazz-skivor är ju riktigt bra och även de mer fusion-orienterade skivorna är intressanta. Hans två Brasilien-album (Still life talking och Letter from home) är inte dumma alls. de är nog bland det bästa han gjort. En skiva som Song X kräver förstås lite mer av lyssnaren men innehåller en hel del skojigt material.

Det enda jag inte riktigt orkar med är hans utslätade New-Age-flum på skivor som Secret Story. De innehåller en massa trallvänligt trams och är allmänt ointressanta. Att de appellerar till en "bredare publik" är säkert sant men de gör ju å andra sidan Svensktoppen och E-type också.

Mina personliga favoriter med Metheny är nog:

Pat Metheny Group (från 1975)
Still life talking (från 1986-1987 eller något sådant)
Imaginary day (från 1999-2000 någonting)
Trio live 2-CD (från 2001 eller något sådant)

Säkert finns det fler än de ovanstående som är riktigt bra, inte minst bland hans tidiga album.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/09/02 :  12:31:19  Show Profile Send struts a Private Message
Jag har följt Pat Metheny´s karriär sedan jag köpte hans skiva "Watercolors" när den gavs ut av skivbolaget ECM 1977.
De av hans skivor som jag uppskattar mest är:
Watercolors (1977)

Still life talking (1987),min absoluta favorit!

We live here (1995)

Imaginary day (1997),mkt bra ljud dessutom.

Speaking of now (2002),också mkt bra ljud.

Om man går in på allmusic och tittar på hur mycket han producerat och medverkat på genom tiderna så får man en viss uppfattning om hans storhet och betydelse inom dagens jazz och annat som ryms under den beteckningen.
struts



Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:12:57  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Mors!
Självklart- PM är en av husgudarna- en lite äldre platta som åker fram relativt ofta är Pat Metheny Group "As falls Wichita, so falls Wichita Falls". Meditativ å lite flummig. Gillar det mesta han gjort mer eller mindre. En annan favvo är plattan som bara heter Pat Metheny Group.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:23:37  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ack så glad jag blir när jag ser hur stor kunskapen är om PatM :))

-Vecc
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:41:35  Show Profile Send stegg a Private Message
Roligt!
Speaking of now är en av mina favoriter just nu. (snurrar just nu)
Ett sido-tips är Joni Michell "Shadows and light" (live) med just Metheny på gitarr. Sen är det några andra bra musiker till på skivan.
Vad sägs om Jaco Pastorius bas, Don Alias trummor, Lyle Mays Keyb, Michael Brecker sax?
Mvh.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:59:52  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Stegg: Jag har den videon, ack så bra den är alltså.

-Vecc
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/09/03 :  12:54:25  Show Profile Send struts a Private Message
Hej Gemeni, Lyssna på "The roots of coincidence" från cd´n "Imaginary day", den är väldigt bra och tung och får din anläggning att svettas rejält.
struts
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/03 :  23:09:58  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
struts: Ja det skall jag göra. Tack för tippset.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000