Mark Levinson har någon bjässe som går på trefas. Klar fördel att ripplet ökar i frekvens och därmed även uppladdningstidpunkterna för kondensatorbanken. Det leder till minskad nivå av strömpulser och därmed mindre problem med magnetiskt kopplat brum.
Det kanske är så att dom nämnda slutstegen för det är väl det som det gäller. Slutstegen är från början konstruerade för den amerikanska marknaden med 117 Volt. Slutstegen drar så mycket ström så att men helt enkelt är tvungen att kör 3-fas å de å då när en apparat som drar så mycket vid på slag och under fullt effekt- uttag så kan det ju vara bra att fördela strömförbrukningen på flera proppar. Man har ju vanligvis bara högst 16 Ampér.
Får väl också göra ett inlägg eftersom det är min signatur! Gamuts största (M600) gör det som bekant (därifrånjag fick det!), likaså levinson, bladelius montruösa monoblock (med IGBT-transistorer!) men om jag inte missminner mig gör även Krells största (300KG, 1000W klass A i 8ohm, 20kW:s nätdel) det. Även terminators största skiljetrafo går att driva på 3-fas, inte en förstärkare men ändå.