HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klistra ihop egna högtalarsnören :P
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andleas
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/08/30 :  18:57:18  Show Profile Send Andleas a Private Message
Tjenare!
Köpte ett stereo paket för 2veckor sedan.
Är nöjd med allt utom kablarna, högtalarkablarna är såkallade lakritssnören.
Så jag tänkte löda ihopa ett par egna kablar, fick höra att elinstallationskabel skulle vara bra. Vad skall man köpa för kontakter sen då?
Hade tänkt slänga ut 300.- på 8meter kabel (sammanlagt, 2x4m) och kontakter.
Hjälp mig nu ni som kan detta med DIY :D
//Andreas

Nästa projekt: Bygga ihop egna högtalare från HiFikit

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:18:26  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag tror att med en sån budget så är det nog ganska vettigt att behålla lakritssnörena.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:51:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Biltema har rätt ok kontakter som inte kostar många tior, kostar ju inte så mycket att prova.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:41:04  Show Profile Send cofra a Private Message
Köp en rulle EKK light 4x1,5 på tex. Biltema och sen billiga kontakter som f95toli säger så kommer du undan rätt billigt.

EKK 4x1,5 10 m 89 Kr (35-020)
Banankontakter 2st 4x23 Kr (35-753)

Summa: 181 kronor totalt + lite lödtenn

Rätt prisvärt tycker jag... och känner du en elektriker så kanske du kan få kabeln gratis, men fråga då om lite grövre kabel, kanske 4x2,5..... en bra kock tar alltid lite extra...

Edit:
Glömde bort att säga att dom har krympslang också om man vill göra lite fint.... då ser det nästan ut som köpesnöre. Har du ingen varmluftspistol så funkar hårtorkar hyfsat om man håller dom nära...

Edited by - cofra on 2003/08/30 20:46:43
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:55:09  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Går även bra med en vanlig tändare, om är lite försiktig.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/30 :  22:10:22  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag gjorde egna elsnören av EKLK, funkar fin fint även till högtalare!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/30 :  22:38:01  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Nänä ska man ha elsnören så e det lika bra att lägga ihop svart å röd ände å spänna in i ett skruvstäd..
Sen kopplar man in borrmaskinen i andra änden å spänner ut kabeln sätter på sig säkerhetsbältet å börjar varva :))
På detta sätt får man att kablarna ligger 90 grader mot varandra och eliminerar i teorin induktionen.
Nackdelen är att du får köpa till ett par meter extra men ujj så bra det e, till dina högtalare är nog 2,5mm2 rätt optimalt
att börja med men så snart du kommer in i DIY träsket så kommer du säkert vilja Bivajra å ha en 1,5mm2 kabel till diskanterna :)
Lycka till

btw moderatorer... när jag skulle skriva gradertecknet efter 90 med alt+248 så försvann min post totales å jag hoppade ut till huvudmenyn, vet inte vad detta kan bero på?
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/31 :  02:47:18  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
En fråga Lazyworm, blir inte kablarna onödigt långa på det sättet? Förvisso är det trevligt utan induktion men resistansen i kabeln är ju trots allt längdberoende, förvisso är det ju ett mindre problem när ledaren är av 2.5mm2-storlek, men ändå.

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/31 :  10:17:37  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag har testat och upplever en tvinnad kabel som öppnare i ljudet även att den är ca 20-30% längre, testa gärna, eftersom det bara tar någon minut att tvinna kablarna med en borrmaskin så är ju detta en enkel sak att blindtesta
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  12:18:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
mmx_2: Det är nästan alltid så att resistansen är mindre viktig än induktans/kapacitans eftersom en rent resistiv del inte "gör något med ljudet", dvs du får ingen fasvriding och impedansen är inte heller frekvensberoende. Visst är det bra med låg resistans men inte på bekostnad av högre induktans.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/31 :  15:30:26  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Tackar för svaren, f95toli och LazyWorm. Tyckte bara att förstärkaren skulle tappa ork om resistans ökade men som ni säger, det är ju ingen hit med hög induktans/kapacitans.

En annan fråga, någon som testat starkströmsledare (10000V:s kablar) till högtalare? Grymt svåra att böja, men de har ju rejäla dimensioner!

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/31 :  15:56:49  Show Profile Send Parasite a Private Message
*asgarv* mmx_2 glöm allt vad starkströmskablar heter, dimensionerna kvittar ganska rejält när man väl kommit ner i en viss resistans/kapacitans, har hört och tror stenhårt på att allt över 4mm2 är onödig overklill (om man räknar på ganska korta sladdar). Tror att kv(kilovolt)-kablar har en massa andra kuliga nackdelar så droppa den ideen =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/31 :  16:15:54  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Man kanske skulle prova att göra en fläta med fyra sånna kablar?
Skämt å sido, jag håller med Parasite, det låter som en LITEN overkill att köra med sånna kablar
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/01 :  10:07:08  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag menade mest att det skulle se grymt manligt ut med 10 centimeter tjocka kablar i anläggningen GLöm inte manlighetsaspekten, varför skulle annars folk punga ut miljonbelopp på enorma krellsteg som ändå inte låter något vidare

Edit: Stavfel

Edited by - mmx_2 on 2003/09/01 10:09:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000