HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan man tillverka sin egen nätsladd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/31 :  14:24:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Var köper man skärmad nätkabel utan kontakter? Om man har en del sådan elektronik som har fasta sladdar med europakontakt så måste man väll först bli plåtslagare och bygga om sina apparater för att det hela ska fungera.

gcs

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/31 :  15:25:41  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Den här har jag använt med framgång:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/179923.htm

3-ledarvarianten. Jord och skärm ansluts tillsammans i väggkontaktänden.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/31 :  17:48:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/179923.htm
"Kabel för fast förläggning inom- och utomhus"

Den kabeln skall inte användas annat än som fast förlagd.
Vilket innebär att den inte får användas som sladd-förlängninssladd.
Ingen kabel med enkelledare (solid core) får användas i en rörlig kabel.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/31 :  18:30:19  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
kolla på www.cabletronic.se Dom har bra kablar, jag har inte testat deras nätkablar men de grövre signalkablarna är grymma iaf. :)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/08/31 :  18:30:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Instämmer med Jorma. För diy-variant på skärmad nätkabel kan du
kolla under bildreportagen.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=15093

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/31 :  20:49:29  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Får och får, det är väl upp till var och en. Själv anser jag mig ha tillräckliga kunskaper inom området, men visst den skulle ju aldrig duga i en kommersiell produkt. Mitt inlägg var mer av typen "tips" än "instruktion". Givetvis sker allt kopplande med 230V på egen risk!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/31 :  21:23:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns väl lagstiftning och försäkringsaspekter här... Så länge inget händer kan
man göra hur som helst men OM något händer är det kanske inte så kul längre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:00:49  Show Profile Send JM a Private Message
Får ? Är inte det ett djur på Gotland ? ;) Självklart skall man inte stå och böja en kabel med enkarderliga ledare i hela dagarna i ända. Men vet man vad man håller på med skall inte detta vara ngt problem tycker jag...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:03:56  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
själv har jag flätat en egen nätkabel och lagt på två lager krympslang, men det går an eftersom jag har en skiljetrafo till anläggningen, inte helt s-märkt, men funkis sålänge som man vet vad man gör och bara har igång grejorna under uppsikt.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/31 :  23:19:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är väl bara att om någonting händer så gäller inga försäkringar längre och jag gissar på att det också finns en risk för att man åker dit som ansvarig om det värsta skulle ske och någon skadas (ex. om ens kabel pga kortslugning/överhettning orsakar en brand i ett hus), det är väl upp till var och en att bedöma om det är värt den "risken".
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/01 :  09:26:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Min tes som jag försöker indoktrinera er med är att all materiel för 230 VAC SKALL vara S-märkt eller motsvarande. För mig är det inte förhandlingsbart.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

barbaresco
Member

58 Posts

Posted - 2003/09/01 :  13:43:20  Show Profile Send barbaresco a Private Message
LaZyWorM: Säljer Cabletronic till privatpersoner ?

Jycke
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:13:33  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
barbaresco!
Det beror sig på hur övertygande du låter i telefon, jag fick köpa en hel del av en hel del olika kabeltyper som privatperson :))

Men det bästa å billigaste e ju förstås att ta det genom ett företag ifall du kan
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/01 :  21:24:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Angående hur vettigt det är att ha icke godkända prylar efter vägguttagen så har jag för mig att det togs upp i en svensk tidning och att det framkom där att det hade ingen betydelse i försäkringsperspektiv men det kan ju ha ändrats. Mina Damer och Herrar - kanske dags att läsa försäkringspapperna?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:14:07  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Mina Damer och Herrar - kanske dags att läsa försäkringspapperna? "

För att upptäcka att ens försäkring inte är värd ett ruttet öre? ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:26:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nagref: Är du säker på det? Jag är hyggligt säker på att man villkoret för att man överhuvudtaget ska få röra 230V är att man har "de nödvändiga kunskaperna" (eller vad det nu står i reglerna) så att man kan koppla korrekt, jag har alltid tolkat det som att om man inte vet vad man gör så får man inte röra kablar och liknande och om man ändå gör det så får man skylla sig själv.
Om man ex. använder icke-godkända kablar för nätspänningen borde väl försäkringsbolaget (med viss rätt) kunna hävda att man inte kopplat "på ett korrekt sätt" och man s.a.s får skylla sig själv.

Om man däremot köper något som inte är märkt och det börjar brinna så klarar man väl sig, det är väl leverantörens/försäljarens ansvar eftersom man inte får sälja sådana produkter i Sverige, kunden ska därför kunna förutsätta att produkten är godkänd när den köps.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:28:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
f95: det är de reglerna som staten ställer men det är inte säkert att försäkringsbolagen ställer dem!

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:31:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sant, man får hoppas att man har ett givmilt försäkringsbolag
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:36:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
f95: jag har för mig att det togs upp i High Fidelity och att försäkringskrvaen inte nämnde något om S-märkta produkter. Men det är i f s överspelat eftersom det enda som krävs numera är CE-märkta produkter och de gör ju tillverkarna själva...

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/02 :  07:57:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag förstog vad du menade. Vad jag tryckte lite på är att man nog får skilja mellan om man KÖPER en produkt och om man själv tillverkar den. Det är väl en allmän "regel" att det finns ett leverantörsansvar, om du köper en produkt och den är felkonstruerad och det börjar brinna så är det inte ditt fel vare sig den är CE-märkt eller inte eftersom det inte är ditt problem att hålla reda på märkningar. Om du däremot gör något själv så är det upp till dig att göra det korrekt.
Situationen borde väl vara densamma som om man gör VVS-arbeten själv ? Om det blir en läcka och försäkringsbolaget kan visa att det inte var "fackmannamässigt" utfört eller att man brutit mot någon "regel" så får man inga pengar av vissa bolag (det var en artikel om detta appropå "Äntligen Hemma"-epidimin med mindre skickliga DIYare som gjort saker de inte borde).

Jag är inte alls säker på hur det ligger till, det enklaste vore nog att man ringer sitt försäkringsbolag och kollar innan man börjar kolla. Själv har jag inget emot att koppla själv, men jag är noga med att använda rätt grejer oavsett vad försäkringsbolaget säger.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/02 :  08:37:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Be en elektrikare titta på den. Isolering och kabeldimensionering bör han kunna bedöma om den håller.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:10:44  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Annars, för att återgå till rubriken går det ju utmärkt att beställa Supras Lorad i lösmeter till 95kr/m och tåta ihop själv.

En annan fråga angående supras kabel, när man köper den i "kit" så får man ju själv sätta ihop den, vem har då ansvaret när de blir kortis i anläggningen? Vad händer om jag låter butiken jag köpt kabeln i sätta ihop kabeln, övertar de då ansvaret?

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:31:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja just det det bör vara butiken som är ansvarig för sladden. Det är därför man ibland kan råka ut för att det inte finns någon stickpropp på en apparat/lamparmatur eftersom leverantören/butiken inte vill ta ansvar för instalationen.

gcs
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:38:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
nagref skrev:
quote:
det enda som krävs numera är CE-märkta produkter och de gör ju tillverkarna själva...

...men det gäller att VISA att den uppfyller, inte bara säga. Det är en viss skillnad när Elsäkerhetsverket knackar på eller om försäkringsbolag undrar. Antingen får man fort som f-n ta fram dokument eller så får man skapa och mäta. Kan bli lite stressigt speciellt om produkten inte håller CE-mässigt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:47:07  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Peranders> Vet du hur det är med min fråga då? Vem har ansvarat över en kabel som Supras?

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:53:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det var var väl en kabel för fast installation. Om en butik snickrar en nätkabel så har de produktansvaret, se till att få kvitto. Om affären inte vill få obehag så säljer de endast produkter som de kan gå i god för, dvs produkter som är inköpta.

Min åsikt om nätkablar i hemmiljö och ur hifisynpunkt är att det är trams. Förklara hur 10-20 meter oskärmad kabel skarvad med två meter skärmad kan åstadkomma något väsentligt förutom sockerpillereffekt?

Vill du ha en ball kabel, skaffa då tex den som är nämnd på annat ställe. Den ser definitivt cool ut.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/02 09:55:09
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000