HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra och prisvärda "minielement"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/30 :  22:13:24  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hejsan!

Vill ha tips på bra och prisvärda element i storlekarna 40-90mm. Det är nämligen så att min trädgårdsmodelljärnväg (skala 1:22.5) har utrustats med diverse ljudmoduler och det är till denna som elementen är. Gärna bredbandiga element. Storleken är mycket viktig. Hittils har jag kört en del med VISATONs mindre element och det har funkat fin, fint, men vad finns annars?

Jocke

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/30 :  23:41:20  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Tangband! http://www.nuera-acoustic.ca/products.html
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:11:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det fanns ett tidigare på Clas i sjön som var på 50mm som var rätt vettigt för 50 pix (som inte tog så mycket plats upp bakåt) men annars så vet jag bara lite dyrare saker.... Det finns ett bra Vifa-element som sitter i manöverboxarna (ljudfyrar) till övergångsställen som är rätt vettigt (vattensäkert, ca 50mm och låter rimligt bra) men Hifi-kit ville bara ta in minimum 200 st av det och då kostade det en bit över 100kr/st... Det extremt oseriösa alternativet är att du ska 'undersöka' några manöverboxar på egen hand... Jag vill dock inte rekommendera det!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:31:35  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hehe, nagref, det lät ju vettigt!

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/31 :  02:27:26  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Nästa fråga är då givetvis om någon har tips på en sluten "minilåda"? Material? MDF eller? Har varit lite sugen på aluminium men saknar fräs

Någon som vet hur bly funkar som dämpmaterial, har nämligen ganska god tillgång till det. Dessutom fungerar bly perfekt som tyngder till loken (ökar dragkraften).

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/31 :  11:28:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag misstänker att plywood skulle funka fint till så små lådor.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/31 :  12:52:41  Show Profile Send Parasite a Private Message
och jag har erfarenhet av små bredisar att de går djupare i bas och låter bättre och öppnare om man inte sätter dem i sluten låda utan nån openairkonstruktion med ordentlig baffel, värt att experimentera en smula med (alternativt att man gör en mycket stor låda), och snackar vi så små element som 50 mm så är det väl nästan lättast att använda plywood eller durkplåt i aluminium =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000