HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är basen ur fas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:53:16  Show Profile
Ang. min Kappasub igen. Basen släpar efter och går mittemellan takt och baktakt. Om jag lägger ena handen på basen på Kappa600 och den andra på suben så är detta högst märkbart. Varför
Kan tillägga att jag kör suben parallellt med slutsteget på "line out" på försteget.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:56:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
Låter den ur fas eller ser det bara ut så? Ibland tror man att elementen tar ut varandra, sen vänder man på kabeln och då inser man att man är lurad. Detta hände mig med ett par Linn Keilidh. Det kan dock vara trixigare med subbor, där hör man inte lika lätt vad som är rätt.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:01:20  Show Profile
Den låter ur fas...högst märkbart vid technomusik.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:04:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Lågbasen tar längre tid att komma fram till lyssnaren. Men inte märks det på lådan heller. Mycket märkligt om suben sekar men det sitter ju också ett filter emellan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:10:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kan du inte bara vända plus och minus till högtalarna och sen leva lycklig?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:29:56  Show Profile
Jag har en 180 graders switch på suben. Bara det att den ligger ca:90grader ur fas...

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:35:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad hjälper placering då? Ställ suben bakom lyssningsplatsen. Kan ju bli åt h-vete fel men..

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/30 :  20:39:37  Show Profile
Det är nog filtret som är boven. Kopplar jag ur lågpassen går den helt i fas (den inställningen är dock utesluten).
Maxar jag lågpassen (126hz) går den hörbart bättre i fas.
Kommer dock ihåg när jag fick hem mina Kappa600...det var inte mycket som gick i fas de första 100tim.
Sitter samma 10" i suben, så lite inspelning kan nog ha med saken att göra.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/08/30 :  21:54:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om den går ur fas borde du få en lägre nivå runt delningen också, eftersom de släcker delvis ut varandra. Ett fasriktigt gemensamt filter borde du ha mellan sidosystem och sub.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/30 :  22:55:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag törs lova att det aktiva filtrets fasegenskaper inte ändras märkbart med inspelning. Baselementet möjligen men inte filtret.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/30 :  23:16:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror omplacering kan hjälpa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/08/30 :  23:50:27  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Technomusik (och mycket annan musik för den delen) som innehåller syntetiska ljud brukar ofta innehålla många/mycket ljud som går lågt i frekvens, inte minst de pumpande "baskaggarna".
Kollar man närmare på dessa baskaggarna så sveper de i frekvens uppifrån och ner på en ganska kort tid. Fronthögtalarna tar hand om den första delen av kaggljudet. Efter några 100-tals millisekunder har frekvensen nått ned till kanske 100 Hz och subben börjar lira på allvar. Och efter ytterligare ett antal millisekunder når basen runt 40-30 Hz och liras mest av bara subben. Dessa låga frekvenser brukar kännas ur fas då de inte kommer samtidigt som snärten i kaggen (som liggger högre i frekvens, mest runt kanske 150-200 Hz)

Det är inte lätt att bygga en perfekt syntetisk baskagge. Har suttit ett stort antal timmar och försökt bygga nåt sjysst i diverse program för några år sedan. Det gäller att inte gå för djupt i frekvens för då får man den skumma "baktakten".
Drar man upp delningsfrekvensen på subben så maskerar man de djupa tonerna så att de inte framstår lika uppenbart. För viss typ av musik skule man vilja ett HP-filter för att få bort bottenskiten

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:03:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Så du menar att det är rumlande skräpljud långt ner som förorsakar fasproblemen. Technobas går ju i väldigt stabil takt. Men bumlet följer alltså efter. Kanske är meningen att det ska va lite otydligt. Vompa vompa.
Vi får be mje 1 att spela lite autentisk musik så kanske "fasfelen" upphör.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:29:05  Show Profile
Tack allihop!
Det stämmer, Dire Straits "On every street" känns defenitivt i rätt fas.
Jag köper ditt resonemang Zvampen. Har ställt in suben så att den dippar efter 35hz (-4db) för att sedan fortsätta i steg om -2db ner till 20hz. Jag har nu mätt upp suben+kappa600 ihop och har kommit fram till en frekvensgång (lyssningsposition) från 35-100hz med endast en avvikelse på -2db vid 46-66hz.
Börjar bli nöjd

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/31 :  01:09:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ju något nytt. Dagens lektion.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/08/31 :  10:22:35  Show Profile Send Zvampen a Private Message
mje1, kan du ställa in EQ så noggrant på subben? En riktig drömsubba i såna fall! Slår nog t.o.m Britney Spears ute i audiofilhemmen om det är sant

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000