Author |
Topic |
|
Rishna
Member
185 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 14:15:23
|
Hej vänner!
Jag har skrivit förut och undrat vad jag ska ha för förstärkeri till mina Carlsson OA51.3. Budgeten då låg på 5000-7000 kkr men har nu höjts till mellan 10000-12500 kkr.
Jag har talat med en mycket trevlig och kunnig försäljare på Ljudcenter i Halmstad som anser att den nya S101:an från Advantage är ett riktigt val för mig. Jag är imponerad av förstärkaren men har inte pengarna, end of discussion. Himla synd då jag har lyssnat på tidigare Advantageprylar och blivit positivt överraskad.
Vidare har jag hört att Amplifixen ska vara en bra förstärkare men att den också är på väg bort till förmån för (just det ja) 101:an. Pengar är själva centralpunkten i sammanhanget. Tänk om jag hade pengar..... Vad jag har är dock det bästa: sambo och en gosse på snart tre veckor!
Tillbaka till diskussionen: Jag är glad för effekt så det räcker och blir över. Jag anser att en förstärkare inte kan bli för stor så länge den används med omdöme. Jag har alltid tidigare haft Nad och trivts bra med t.ex. 218. Samtidigt är Nad muskler med inte fullt lika mycket finess (min uppfattning).
Vad ska jag leta efter mer än beg. Primare A30.1 och Amplifix till min budget? Vågar jag gå på rör-linjen? Är inte rör dyra att byta ut samtidigt som räkningen skjuter i höjden i den genomruttna och kartellbaserade elbranschen?
Jag har då aldrig trott att det ska vara så svårt att finna en vettig förstärkare till sina högtalare, och Carlsson som inte är så kräsna. Brorsans A30.1 är visst fin men den förslår ändå inte i jämförelse med t.ex. Nad.
Jag vill inte heller åka runt till Hifibutiker och lyssna på deras grejor bara för att tacka för servicen och sen köpa begagnat. Samtidigt är det genom lyssning jag så småningom finner min nya förstärkare.
Hur har ni andra gjort?
/Fredrik |
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 15:37:31
|
Jag har haft ett smärre helvete att hitta förstärkare till mina högtalare(Sonus Faber Grand Piano Home). Jag tycker att just hur förstärkaren fungerar ihop med högtalarna är något av det viktigaste i ett system. Därför har jag lagt ner en hel del tid på att finna en förstärkare som passar mig(har hållit på i över ett halvår och förmodligen tärt en hel del på min stackars hifi handlares tålamod). Min budget började på 10 000kr och har nu gradvis höjts. Har äntligen hittat rätt, och om inget helt oförutsätt händer så kommer jag slå till på en Krell 400xi. Den ligger på 33000kr, det vill säga en bra bit över vad jag tänkt mig från början, men jag anser Krellen som enormt prisvärd, trots sitt höga pris.
Vad jag försöker säga är att det kan vara smartare att vänta och spara sina surt förvärvade slantar och få något som man verkligen är riktigt ordentligt nöjd med, istället för att sitta med en kompromiss.
Med alla andra stärkare jag haft hemma(förutom Krellen vill säga) så har det alltid varit "det låter hyffsat bra, MEN.. ) Med Krellen var det bara "Det låter så inåthelvete bra att stärkaren kommer lämna mitt hus över min döda kropp!" Man märker när man äntligen har hittat rätt, iallfall var det så för mig.
Mitt råd är därför att du tar god tid på dig, lyssnar på massor med stärkare och lånar hem massor med stärkare och testar ordentligt hemma, och kanske samtidigt sparar ihop mer pengar. Sen när du äntligen har hittat det som passar just dig så slår du till. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 15:39:17
|
Målet är bara hälften av det roliga, vägen dit är lika kul! |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
mje1
Member
500 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 15:47:07
|
Vincents rörhybridslutsteg SP-331 är ett mycket musikaliskt slutsteg med ett underbart mellanregister. Stannar hemma hos mig iaf. Kolla in Musicalfidelitys integrerade A3:a på begmarknaden annars. |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 18:26:07
|
Rihsna har pm. |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 19:13:44
|
Har du lyssnat på Linn Makik? Den brukar ju finnas begagnad för ca 5 - 7. En vild gissning från min sida är att den kan passa med Carlsson. |
Exit Planet Dust |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 20:16:05
|
Jag tror man skall tänka positivt!
Detta är ett lyxproblem! Njut av det! Det man inte har råd med, har man inte råd med - blunda för det du inte har råd med* och njut av det du HAR råd med.
*)alternativt jobba över en månad...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
Edited by - epkpeng on 2003/08/30 20:34:00 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 23:05:39
|
Intressant matchningsproblem. Synd att jag inte kan ge några bra råd eftersom jag inte hört Carlsson. N0p menar väl Linn Majik och det kan ju vara en fungerande kombo då Carlsson ligger lite åt det analytiska hållet vad jag hört av andra. Med Krell blir det nog lite för ljust. Rör eller 20 klass A watt blir bättre tror jag. |
Hifiarkeologen |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 23:08:20
|
Bästa kombinationen jag hört ihop med Carlsson har helt klart varit Quads förstärkare. 909:an är verkligen helt superb ihop med Carlsson. Kan tänka mig att 606 eller 707 skulle fungera i princip lika bra då de är mycket lika 909 i konstruktionen.
OA52.3 med Quad 909 och Nottingham Analogue The Horizon som källa är nog det bästa jag hört.
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/08/30 23:09:52 |
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 11:02:27
|
Håller med Erik om Quad. |
|
|