HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bit-fel, felkorrigering mm.. på cd-skivor igen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:23:41  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare...jag försöker förstå fullt ut hur det egentligen ligger till med cd-skivor och redundant info för att kunna ha felkorrigering... och varför man behöver en bra transport osv.

Denna fakta har jag kommit fram till:

- EFM-kodning (för audio på CD-skivor, även kallat Reed-Salomon) innebär 8 -> 14 bits omkodning (dvs 6 bitars reduntant info per byte).. (Tidigare har jag fått förklarat för mig av folk här på forumet att det INTE finns någon redundant information på cd-skivor (på sin höjd en crc som kan berätta att det blivit fel), vilket alltså inte stämmer...)
- datan ligger utspridd (alltså inte sampel efter sampel efter varandra) för att sprida ut felen..


Fel korrigering:
*klipt*
· parity, interleaving
- allows up to 4000 bad bits, or a 2.5 mm scratch on the disc

· interpolation (to fill in small errors)
- allows up to 13,700 bad bits, or a 8.5 mm scratch

· muting (for really bad errors)
- if parity and interpolation do not work, a gap is inserted in the track,
with fading
*/klipt*

Vad innebär interleavingen i första punkten? Om det innebär att det inte behövs gissning/interpolation så borde det ju täcka upp typ alla felläsningar på oslitna skivor?!

Någon som har koll på grejjerna?

ps. .... sen är ju jitter en helt annan sak som kräver en bra transport, men det är inte det vi pratar om nu... ds.

/Simon

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:31:51  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har också länge försökt utröna hur det verkligen ligger till. Jag har också förstått det som att det finns stor redundans och att interpolering bara tillgripes i nödfall. Alltså: det är ytterst sällan CD-spelaren behöver "gissa".
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:33:56  Show Profile Send cabasse a Private Message
Interleaving innebär att man kastar om informationen för att sprida ut felen som uppstår.
På så vis drabbar det fler områden fast i mindre stycken som är lättare att korrigera var för sig.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:36:43  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
cabasse: Jepp, jag förstod nyss oxo det när jag läste vidare lite i artikeln. Interleaving är heller inte felfri mao, utan är bara att dom kastar om informationen på sampelnivå, så att felen sprids ut.. Då slipper dom interpolera mer än ett sampel i taget.

MEN, de där extra 6 bitarna borde väl gå att ha till nåt?!

/Simon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:48:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, nu har jag läst vidare... ...
fyra paritetsbitar krävs, för att få ut exakt vilken bit som är fel på en byte (sen är det ju bara att invertera den för att få rätt..)... Och de två extra gör att man klarar fler än ett fel per byte....
Vad är det då som kan gå fel som gör att man måste köpa dyr transport??

/SImon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:04:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, om vi fortsätter med jitter då....
Varför behöver man en dyr klocka? Exakt VAR är det jittret är så förödande, och varför kan man inte fixa det med en FIFO eller liknande?

/Simon
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:14:09  Show Profile Send markku a Private Message
Jag undrar vilka CD-spelare skulle klara 2.5 tom 8.5mm(!!) stora fel på CD.

Jag har själv två test-CDer, och mina mätresultat (praxis icke teori) är (hittils) följande:

CD-Check (felsektor målad på ytan):
Audio Analogue Paganini och Marantz CD 17MkII: endast RedBook minimum, < 0.375mm
Densen BEAT-400 och Sony CDP 561: 0.750mm
Arcam FMJ CD23: 1.125mm

Pierre Verany Digital Test (felsektor på själva dataskikt):
Densen BEAT-400: 1.25mm
Sony CDP 561: 1.5mm
SAT Cdfix: 2.0mm

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/08/28 11:14:58
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:29:12  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
markku: Vad händer när felstorleken blir större än det du beskriver?... hoppar/blir tyst?

/Intresserad Simon
Go to Top of Page

e96jbo
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/08/28 :  11:40:19  Show Profile Send e96jbo a Private Message
Detta har jag kommit fram till:
Formatet på CD:n tillåter upp till 4000 konsekutiva bitfel (motsvarar 2,5 mm repa) utan att behöva interpolera (dvs fullständig återskapning av datan) mha Reed-Salomon-kodning. Dock är det tydligen inte många CD-läsare som implementerar hela avkodningen eftersom den är lite i överkant för bra (åtminstone för vanliga användare). Det är kanske lättare/billigare för en CD-byggare att göra en bra släde (mindre vibrationer => färre fel) istället för dyr elektronik som har hand om avkodningen.

Dessutom är det kanske inte ovanligt att bitfel på mer än 4000 bitar uppkommer (vibrationer kanske i samverkan med repor), och då är interpolation och/eller muting enda chansen. Men detta är bara som jag tror.

/Johannes
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:21:41  Show Profile Send markku a Private Message
Saim,

Spelaren börjar att "hacka" i form av skarpa clicks eller rent av klarar inte mera. Dom angivna värden klarar spelarna utan problem.

CD-Check har följande: 0.375, 0.750, 1.125 och 1.500mm
och Veranys Test CD: 0.05, 0.10, 0.20, 0.30, 0.50, 0.75, 1, 1.25, 1.50, 2.00, 2.40, 2.50, 3.00 samt 4.00mm

Texthäfte till Veranys CD skriver:
quote:

The CD standard says that CD players must be able to read without problem 0.2mm drop-outs. But, in addition, and beyond the Standar, the system of correction codes written on the disc (CIRC: Cross- Interleaved Reed-Solomon Sodes) make, theorically, CD-players able to regenrate a lack of information of 2.47mm (corresponding to an interruption of 1.9 milliseconds).

vidare

Beyond again, it is theorically possible, above 2.40mm, to compesate drop-outs up to 8.5mm of track. ... However, you will notice that reality is far from theory. It is why our tests stop with a 4mm drop-out, which is greatly sufficient.

Unfortunately, the theoretical correction capacities are not always verified in the reality. In addition, these capacities are only existing if drop-outs are isolated. If there are too many drop-outs, and/or if they are too close together, the performances of CD players decrease. More: these drop-outs must not interfere with any other working parametres of the CD; if they do, correction capacities also decrease. In practice, successions of drop-outs can be very frequent; so can the associated variations of the parameters. That is why we created the tests of this series and of series 6 and 7.



Series 6 testtrack = Track pitch endast 1.5um, sen drop-out 1, 1.5, 2 och 2.4mm
Series 7 testtrack = två efterföljande drop-outs mellan 2x0.1mm - 2x3mm

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000