HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre Linn Slutsteg / LK2 - Aktiv delning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:52:09  Show Profile Send LageB a Private Message


Kanske detta inlägg passar DYI sektionen, men jag gör ett försök här...


Jag ska bygga 2st Basmoduler med Peerless CSX10" element i slutna lådor med aktiv delning runt 150Hz. Nu söker jag ett billigt begagnat slutsteg att driva dessa basmoduler med. Har funderat på någon äldre Nad eller Rotel, men jag tycker speciellt NAD verkar ganska dyr på andrahandsmarknaden..

Hur tror ni att ett gammalt Linn steg LK2 eller LK2(80) skulle fungera ? Är det bra slutsteg ?? Dom tycks ligga runt 2000Kr och skulle passa min tunna plånbok.

Lage

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:56:03  Show Profile Send gardd a Private Message
lk2 är typ asgammalt. det är väl inte det bästa som finns på marknaden i dessa dagar!
det innehåller ruskigt gammal teknik, det steget! utvecklingen har gått rasande fort, så försök hitta ett lite nyare om det går.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:13:13  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
LK2 funkar fint! finns ju lite olika modeller LK2(60W) LK2(75W) och Lk2(80)eller Lk280 som är den sista i LK2-serien. kolla serie numret så att du vet vad du köper!


Är ju gott om effekt i dessa steg särskilt Lk280, och de låter mkt bra för de pengar man betalar.

Jämför gärna mot mkt dyrare nya steg från tex NAD, rotel,mm.



mvh siffernisse


Edited by - Siffernisse on 2003/08/27 16:17:55
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:11:12  Show Profile Send LageB a Private Message


Intressant och kul att läsa din kommentar Siffernisse.
Någon annan med erfarenhet av LK2? (ev. jämförelse med nyare steg?

Till Gardd:
Jag var inne hos en Linnhandlare idag och fick nys på en gammal LK2(80) men lyssnade inte på steget så det kan mycket väl vara sant som du säger att nyare steg låter bättre... Har du något tips på lite nyare begagnat steg runt 2-4000 som du kan rekommendera ?

Mvh
Lage
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:22:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Har själv ett ålderstiget Lk 2 steg. Det stånkar och går dock fint. Mycket möjligt att det skulle få stryk av ett modernt steg men knappast budget Nad eller Rotel. LK 280 har mera krut och kostar inte så många pengar mer. Kräver xlr adapter som man kan köpa på Hifikit.

LK 100 är annars ett bättre köp för ca 3-4 tusen. Såg ett till salu nu här på forumet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:32:04  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har haft LK2 av första versionen och det är inte någon höjdare, tvärtemot de andra tror jag att jag skulle föredra vilken NAD eller Rotel som helst. LK2/80 ska däremot vara betydligt bättre, har aldrig själv hört det dock. Som basmodulstärkare borde väl det mesta duga iofs. Fast varför ska du dela så högt? Det kommer inte att bli lätt att placera de basmodulerna.
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  07:48:49  Show Profile Send LageB a Private Message

Hej Magnuz,

Anledning till hög delning är att jag har bredbandshögtalare med "naturlig" avrullning som startar runt 150Hz. Jag kommer dock ha bredbandarna stående på var sin basmodul. Egentligen kommer det se ut som två stora Golvhögtalare med bas i botten och bredbandaren i "öronhöjd".

Jag vet inte om jag tänker rätt, men eftersom delningen är så hög, så inbillar jag mig att borde låta bättre med ett ett riktigt Stereoslutsteg jämfört t.ex med 2 st Subwoofersteg typ Zachry, Hypex eller liknande..

LageB
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:09:06  Show Profile Send gardd a Private Message
LageB: Testa och sätt ut några köpes-annonser på hifimagasinet.com och här på hififorums marknad. Då kanske du får in ett gäng med rimliga alternativ! Jag kan inte ge något generellt råd på slutsteg i den prisklassen med tanke på vad du vill åstadkomma och den information jag har just nu...

Lycka till!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000