HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Generell fråga om rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:30:51  Show Profile Send Totem a Private Message
Ja, alltså, jag har hattat fram o tillbaka här ett tag. Har inte vetat riktigt hur jag ska gå vidare, men nu lutar det åt att jag kommer att skaffa mig en rörförstärkare ändå. Helt ärligt inte i första hand för ljudet, utan mer för att de är så otroligt vackra.

Rent ljudmässigt känner jag mig inte orolig, jag är säker på att det finns rör-stärkare som kan matcha min nuvarande Caspian, men däremot känner jag mig lite undrande till flera av de lågpris-märken som huserar på marknaden. Har letat ganska mycket och hittat märken som Cayin, Spark, T.A.C osv. De flesta av dessa verkar saluföras som Tyska märken, men med Kinesiskt ursprung. Min fråga är nu hur dessa märken generellt presterar. Finishen verkar ok, det har jag kollat på ett par olika modeller, men håller dessa företag en jämn tillverknings-kvalitet? Jag vill inte råka ut för något måndags-ex och jag vill så långt som möjligt slippa framtida problem!

En annan fråga är huruvida det som specas egentligen stämmer med verkligheten. Kan man lita på att en stärkare som utger sig för att ge 20 watt per kanal verkligen gör det? Jag har hittat information som tyder på att så alltid inte är fallet.

Det här kanske blev lite flummigt, men vad jag alltså är ute efter är era erfarenheter, och tips. Har läst en del på Erik Andersons utmärkta sida (Triod-ljud), men känner att jag behöver mer kött på benen, framförallt kring dessa Kinesiska fabrikat.

Tackar så mycket på förhand för alla tips och erfarenheter ni vill dela med er av!

/T

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/22 :  11:14:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Min erfarenhet är "tyvärr" (?) begränsad till just Erik Anderssons konstruktioner. Just nu har jag en som han har byggt och lött själv. Om du vill ha välljud och rejält byggt och tycker att Edison triod eller Edison 60 tilltalar dig estetiskt så tveka inte utan köp dem direkt av honom innan de är slut (tillverkningen har upphört).

Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/08/22 :  11:28:07  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Totem,

vi (www.klubben.net) kommer börja distribuera ASL i skandinavien och om du planerar vara på Arkenmässan kommer vi att vara representerade där.

Titta på länken http://www.divertech.com/antiquesl.html

Hör gärna av dig om du har specifika frågor angående deras produkter.

mvh, robban
klubben.net

Less is Mor
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/22 :  11:59:30  Show Profile Send Totem a Private Message
Robban: Jag har mailat dig!
Har tyvärr ingen möjlighet till att vara med på arken.

/T

Edited by - Totem on 2002/08/22 12:00:1
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/23 :  19:04:30  Show Profile Send Totem a Private Message
Hmm, ingen vidare respons här. Är det verkligen inte fler här som har intresse av rör?

/T

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/08/23 :  19:53:29  Show Profile Send svejk a Private Message
Har lyssnat på den Spark rörisen för 22 loppor, den drog ett par Martin Logan Ascent på ett klart förtjänstfullt sätt. Är själv barnsligt förtjust i rör prylar, det är något lite "andligt" över dom. Det bästa rörljud jag tror jag hört är VAC.

svej
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/24 :  08:31:00  Show Profile Send Totem a Private Message
Svejk: Verkligen? Intressant att 60 watt per kanal och rörsteg orkar driva dem så pass bra i din mening. ML brukar ju vara ganska elaka laster för de flesta förstärkare. Mina gamla Aerius i doppade till 1,7 ohm som värst och jag vill minnas att de har haft modeller som varit ned på 1 ohm och sniffat..

/T

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/24 :  22:02:00  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Hmm, ingen vidare respons här. Är det verkligen inte fler här som har intresse av rör?

/T

Det är inte kvantiteten utan kvalitén som räknas

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/24 :  23:08:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag använder min rörstärkare till att driva ett par stativare med 86dB känslighet. Ger ut 30w/kanal och det fungerar utmärkt.
Det går att spela högt nog och fortfarande behålla kontrollen...

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/08/25 :  13:04:08  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag kör själv Martin Logan med rör och tycker att det funkar utmärkt. Rör på elektrostater har enligt mitt tycke något lite magiskt över sig. Okej det funkar väl inte direkt till tekno och disco men den "musiken" är lika intressant för mig som en Philips Jet Set.

svej
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/08/25 :  13:37:55  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hej Totem!

Jag har själv levt ett tag med en Spark 734 som sägs ge ut runt 2x40 watt. Jag tycker bra om den, den har ganska mycket pondus i basen så det behöver man inte vara orolig för. Den låter bra och det torde inte vara omöjligt att få tag på ett ex för runt 10 000 beg, eller demo (nypris runt 17-18 000), den är ju rätt snygg också och känns gedigen i byggkvaliteten. Den har fyra ingångar och det kan ju tyckas vara lite för lite ibland (även om jag klarade mig fint med det). Det som den inte riktigt klarade av var att lira soundracket till Gladiator, (en av mina testskivor) när orkestern brötade på för fullt. Då komprimerade den lite om jag drog på hög volym, men som sagt, rörstärkare kroknar ju ganska behagligt ändå...

Caspian har jag inte hört så hur den står sig mot den kan jag inte säga.

-----------
No bull!

Go to Top of Page

lindvall

1683 Posts

Posted - 2002/08/25 :  13:48:09  Show Profile Send lindvall a Private Message
Ps. Norska Audio har testat 734an med högtalaren Totem model 1 signature, och dom var helt lyriska och tyckte det var "a match made in heaven". (Nr 41-98) Om man nu vågar tro på tidningar så tyckte dom att "dette ligger an til å bli en klassiker."

-----------
No bull!

Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/25 :  15:36:06  Show Profile Send Totem a Private Message
Tackar så mycket för era intressant kommentarer allihopa!

Intressant att läsa att folk driver så olika högtalare med rör och att ni på det stora hela är nöjda.

Chrille: Vad har du för högtalare som du din rör-stärkare med?
Lindvall: Intressant! Spark 734 är en av de stärkare jag försökt hitta mer info om. Det har väl gått sisådär.. Är du nöjd med din i övrigt? Vad kostar en omgång nya rör? Var köpte du ditt ex.?

Jag spelar sällan med några högre volymer, så den biten i blivande kombination rör och Totem model 1 (såvida jag behåller dem - det lutar åt det i alla fall) lär förhoppningsvis inte bli något problem.

Testet i Audio, du har inte möjligtvis inte en scanner? Funderar på hur jag skulle kunna läsa testet. Inte för att det är någon garanti, men det torde i vaje fall betyda att kombinationen fungerar, vilket jag varit lite orolig för.

/T

Go to Top of Page

lindvall

1683 Posts

Posted - 2002/08/25 :  20:15:53  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hmm, jag har inte någon scanner tyvärr... Får se om jag kan lösa det i framtiden, på jobbet. Men jag lovar inget snabbt resultat. Jag får återkomma om det (i den förnämliga privat message funktionen kanske)

Vad gäller rörkostnad har jag ingen aning, det borde nog andra rörgurus kunna svara på, det handlar om EL34or som effektrör och jag vet inte riktigt vad de kostar... Men det är ju inga 300b så det borde inte bli så dyrt.

Jag köpte min 734 i Borås på Välljud. Förut var det väl Golden age som var distributör sen fick jag för mig att epkpeng hade hand om Spark, men jag kan ha misstagit mig.

Jag har varit helnöjd med sparken, men det finns ju alltid bättre (då tyvärr dyrare) grejor, men får du ge runt 10 papp så får du vara rätt så nöjd. Jag ska säga att jag har inte testat andra rörstärkare runt de summorna, så du får väl inte lägga så stor vikt vid vad jag säger...

-----------
No bull!

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/25 :  20:28:41  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Jag kör själv Martin Logan med rör och tycker att det funkar utmärkt. Rör på elektrostater har enligt mitt tycke något lite magiskt över sig. Okej det funkar väl inte direkt till tekno och disco men den "musiken" är lika intressant för mig som en Philips Jet Set.

svejk

Helt rätt ESL och rörhäckar hör definitivt ihop.Kör själv med EAR 509
och QUAD esl och det låter kanon.Vill du se bilder kan du gå in på min profil och kika lite.
Till Totem
Jag tror att i längden kommer du att gilla ljudet från en rörstärkare om den är bra konstruerad vill säga.Du kommer förmodligen till att få ett "" öronvänligare mer musikaliskt ljud än transistor dito enl min peronliga mening""Ev kan du försöka leta på beg marknaden och se om något passar dig.Som alltid ta hem och prova först innan köp.Good Luck

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/26 :  00:38:18  Show Profile Send Nagra a Private Message
Har hört MartinLogan med Audio research, låter utmärkt!!

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/26 :  08:28:28  Show Profile Send Flint a Private Message
Eftersom jag mest kokar ihop mina egna rörförstärkare så
kan jag inte så mycket om dom maskiner du nämner
som finns att köpa. Kan bara säga att en bra rörförstärkare
är mycket tolerant på belastning och orkar driva det mesta
även om effekten på papperet inte är så hög. Men alla är inte
lika bra. T.ex. gamla Dynaco mk3 var i mitt tycke inte riktigt lyckad.

Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/26 :  13:36:44  Show Profile Send Totem a Private Message
EAR: Ja, jag har faktiskt ett par mono-slutsteg på gång. Vi får se om det blir något, men det ska bli intressant att lyssna till dem. Det är ett par Audion Silver Night. Lyssning är förstås obligatoriskt.

Antique Sound Labs verkar onekligen intressant också. Om prissättningen inte springer iväg för mycket kan en sådan kanske vara något.

Lindvall: Skulle du springa på en Scanner på ditt jobb tackar jag så mycket på förhand. Om inte, tack för att du försökt!

Flint: Ännu en intressant kommentar. Jag trodde att rör-stärkare kunde vara lite veka, men jag antar att det är tillsammans med högtalare som är oroliga impedans-mässigt?
Får man fråga vad du har gjort för konstruktioner på egen hand?

/T

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/26 :  15:28:53  Show Profile Send Flint a Private Message
Flint: Ännu en intressant kommentar. Jag trodde att rör-stärkare kunde vara lite veka, men jag antar att det är tillsammans med högtalare som är oroliga impedans-mässigt?

Jag tycker att det är precis tvärs om med det du säger om orolig impedans. Att transistorer klarar det sämre än rör. OK rör blir lite mattare vid belastning med extremt läg impedans men transistorer låter direkt illa.

Om egna prylar.
Jag har byggt och labbat med ett rätt stort antal förstärkare med åren men bara som hobby. Både HiFi och för gitarr. Mest lyckade HiFi är några 40W monoblock i klass A.. Dom slår ner hälarna och sen står dom kvar där dom står, musikaliskt alltså (även praktiskt, dom är ganska tunga). Pondus i massor. Långlyssning I veckor går bra utan irritation. Skryt, skryt… En annan typ är ju förstås 300B men jag föredrar monoblocken. Dom är allsidigare. Sen har det varit EL84-, 6L6GC-, EL34-maskiner osv… Alla med sin egen karaktär.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/27 :  01:12:58  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Jag tycker att det är precis tvärs om med det du säger om orolig impedans. Att transistorer klarar det sämre än rör. OK rör blir lite mattare vid belastning med extremt läg impedans men transistorer låter direkt illa.

Om egna prylar.
Jag har byggt och labbat med ett rätt stort antal förstärkare med åren men bara som hobby. Både HiFi och för gitarr. Mest lyckade HiFi är några 40W monoblock i klass A.. Dom slår ner hälarna och sen står dom kvar där dom står, musikaliskt alltså (även praktiskt, dom är ganska tunga). Pondus i massor. Långlyssning I veckor går bra utan irritation. Skryt, skryt… En annan typ är ju förstås 300B men jag föredrar monoblocken. Dom är allsidigare. Sen har det varit EL84-, 6L6GC-, EL34-maskiner osv… Alla med sin egen karaktär.

AJ AJ AJ Nu glömde du mina rörhäckar.Jag håller med dig man kan lyssna länge och bara njuta av musik.De e så himla gött

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000