HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ni som rengjort era kontakter, signalkablar etc...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:49:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej!

Har precis beställt en flaska Progold needle dispenser 100% av Insert Nord. Detta medel används för att lösa upp smuts och oxidlagringar på framförallt guldpläterade ytor , i mitt fall såklart skruvterminaler på förstärkare och högtalare samt signalkabelkontakter.
Nu undrar jag några enkla saker, när man droppar lösningen på kontakterna, är det något särskilt man bör tänka på?
skall vätskan torkas av med någon bumollshandduk eller lite vanligt hushålls papper? Eller låter man bara lösningen "göra sitt" och torka in på kontaktytorna? Alltså, krävs det ingen avtorkning av använt medel?
Och, går det bra att använda medlet även på andra ytor som inte är guldpläterade eller skall man helst använda deoxIT då istället?
Blir mycket tacksam för tips och erfarenheter ni gjort!

mvh,

PS.Dags för den årliga städningen av anläggningen!
har nyligen blåst ut damm ur apparaterna!

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:04:06  Show Profile Send divander a Private Message
Står det inget om detta i senaste Hifi&musik? Men där användes väl sprit.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:13:45  Show Profile Send mikethebike a Private Message
hifirocker:

Saxat från https://www.audiophilecandy.com/prodet.asp?pcode=CL-CAIG-G5MS&0=More+Info:

Caig produce two products ideal for audio and AV use, these are DeoxIT and ProGold. ProGold has been specifically formulated to improve conductivity, lubricate and protect. Caig claim that it outperforms all other contact enhancers, increasing the performance and reliability of all electrical equipment, by improving conductivity for greater definition and dynamics, reducing noise, interference and distortion. But more importantly, unlike other products, ProGold stabilises connections between similar and dissimilar metals, providing long lasting protection (1-10 years) on gold, silver, rhodium, copper, nickel and other precious metals. Use ProGold on plated connectors and contacts for maximum performance and protection.

As a general rule, if you can visually see a colouration of metal use DeoxIT to dissolve the contamination prior to using ProGold.


Jag köpte själv båda två för lite sedan, men har skam till sägandes ännu inte kört ProGold. Vet inte om jag kan säga att det blev någon större skillnad mot Kontak ...

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:31:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nyfiken som jag är så undrar jag givetvis vad dessa produkter finns att köpa och vad de kostar?

Däremot undrar jag verkligen om man skall droppa vätskan direkt på kontakten, det borde vara bättre att droppa lite på en duk och sedan gnida lite försiktigt. Vill man vara riktigt försiktig använd optik/linsdukar från kamera eller glasögonbutiker.

Bravo
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:33:01  Show Profile Send Steffo a Private Message
Jag köpte en (spray)burk DexoIT av Insert Nord förra veckan. Drog mig lite för att rengöra kontakterna, för det hör inte till min favorit sysselsättning att göra sånt. Men i går kväll bet jag i det sura äpplet och skred till verket.

Sprayade en gång på högt. gafflarna och lät det lösa upp smutsen. Det bubblade och fräste, alltså var det skitigt, fast högt. kablarna bara är 3 mån g:a!!!

Sen sprayade jag igen, och "tvättade" med en Tops, för att till sist torka tort med en servett.

Gjorde likadant med WBT kontakterna på högtalarna, skruvade faktiskt isär dom och toktvättade alla ytor som kommer i kontakt med gafflarna.

Det tog ung. 1.5 timme men det var väl värt besväret, renare ljud och tydligare bas. Nu kommer väl tvivlarna att komentera detta men det bjuder jag på.

/Steffo

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:33:22  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
divander:
jag har inte läst det senaste nummret ännu, men jag tror dessa medel är bättre än sprit.

mikethebike:
tackar för infon!
verkar som om man kan använda Pro Gold till andra metaller också.

mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:54:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bubblade och fräste "Steffo", det låter suspekt, typ fräta ungefär och då fräser det oftast i vilket fall som helst.

Däremot betvivlar jag inte att du får bättre ljud, men hur mår kontakten?

Bravo
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:00:57  Show Profile Send Steffo a Private Message
Bravo; ,tror inte att det fräte någonstans, annat än att oxideringen löstes upp. Kontakterna mår bra/bättre nu...

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:13:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nja, jag menar nog om du haft ett slitage på de ytor som du behandlat, vilket efter X antal behandlingar leder till att kontakten blir obrukbar.
Jag betvivlar nämligen inte att det låter bättre som jag sa "Steffo".

Bravo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:14:16  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag är väl kanske en typisk tvivlare, men att den elektriska kontakten är viktig tvivlar jag inte på! Det är tvärt om ett välkänt faktum att dålig kontakt påverkar ljudet menligt (inte så konstigt egentligen).
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:20:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Vanlig ispropanol till rengöring av cd-skivor borde funka bra. Alltså jag tror inte på starka lösningsmedel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:26:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Personligen tycker jag aceton följt av lite isopropanol (aceton löser fett och smuts rätt bra men lämnar en "kladdig" yta som isopropanolen tar bort) är det bästa som finns om man ska rengöra en yta. Om man dessutom har tillgång till en ultraljudstvätt (vilket väl iofs inte så många har) så kan man få riktigt rena ytor.

Personligen skulle jag vara lite försiktig med "oxidlösande" medel. Så länge man har ett material som inte kan korrodera (ex. guld) så kommer oxiden att bilda ett ganska tunt skikt som kommer ha ungeför samma tjocklek oavsett vad man gör eftersom det återbildas så snart ytan exponeras för luft igen efter rengöringen. Eftersom man dessutom behöver ha ganska starka syror för att få bort oxiden så är risken stor att man istället förstör ytan man försöker rengöra.

Får man bort allt fett och smuts så har man kommit långt, och för det räcker sprit bra.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/27 :  23:33:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Om guld inte oxiderar, så bildas väl ingen oxid? Guld är för övrigt mycket syrabeständigt, så jag tror inte man behöver oroa sig på den punkten. Däremot räcker det som sagt säkert med aceton och isopropanol. Elektroniksprayen "Kontakt60" borde väl också fungera fint.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  00:32:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det bildas oxid på i princip alla metallytor. mMn menar lite olika saker med "oxid", dels metalloxid (korroderad metall, dvs rost) som vanligtvis inte rabbar guld, men på ytor bildas det dessutom ett lager med bundet syre (inget tjockt lager, det rör sig om några atomlagerm, men det är isolerande) som går att ta bort med diverse syror (det kan vara därför det "bubblar").
Eftersom det sällan det är helt rent,epitaxielt, guld på ytan, är guldet ofta "dåligt" (som det antagligen alltid blir om man bara elektropläterar) vilket innebär att det kan vara lite "poröst" och innehålla diverse föroreningar och då kan ytan förstöras ytterligare med syror.
Har man otur är det några procent metallföroreningar i guldet och om syrorna löser föroreningarna får man en "guld-schweizerost" kvar och det vill man ju inte.


Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/28 :  09:03:11  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hur funkar det att rengöra med HB?

/
micke
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:13:58  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
HB funkar nog bra att rengöra med om Du inte hunnit späda ut den.
Tyvärr är det dock svårt att komma upp i tillräckligt hög % halt.


Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:33:33  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tack f95toli, du verkar kunna det här. Vad betyder förresten epitaxielt?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:09:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ledsen, blev lite "technobable" där
Att någoting är epitaxiellt betyder ungeför att det är "ordnat" som i en kristall, med maximal ordning ungrfär. När man lägger ex. guld på en yta så kan det "växa" på lite olika sätt, om det växer "huller om buller" så blir guldet lite "poröst", växer det epitaxiellt så växer det "lager på lager" och täcker alltså ytan maximalt.

För metaller är det egentligen inte så kritiskt, men för andra ämnen såsom vissa isolatorer är det ett stort problem. En anledning till varför halvledarindustrin har lite problem just nu är att de inte lyckas få vissa ämnen (isolatorer) att växa epitaxiellt.
Kanske en lite längre förklaring än vad som var nödvändigt
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/28 :  20:45:56  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag funderar på om jag skulle ta och använda tvättsprit också.
För att ta bort smuts och sedan Pro Gold mot oxiden!
Var får man enkelt och billigt tag på en flaska tvättsprit?

mvh,
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/28 :  22:45:32  Show Profile Send pak a Private Message
man kanske skulle försöka med lite triclorethylene,tycker att det verkar va lite väl starkt men de skrev ju i hifi&musik att det skulle va bra.kan bli lite knepigt på bulletpluggarna kanske,de blir väl som snor om man sölar lite.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/28 :  22:48:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Aldrig någonting som fräter "pak"!

Bravo
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:31:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan inte se att det finns någon anledning till att använda tri i det här fallet och dessutom är det väl inte längre tillåtet i Sverige? Jag tycker dessutom att det de skrev i Hifi&Musik var rent oansvarigt, de borde kolla fakta! Och det även om det inte var seriöst menat med konspirationsteorierna. Även om sambandet mellan Tri och cancer inte är glasklart så är det onödigt att använda det så länge det finns fungerande alternativ. Jag använder ibland riktigt elaka kemikalier, men då endast när det inte går att lösa på annat sätt, när det finns ett mindre farligt ämne använder jag hellre det även om det inte går lika snabbt.

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/28 :  23:37:56  Show Profile Send pak a Private Message
låter förnuftigt.
det är bara det att jag har tillgång till tri,men tycker att det låter konstigt att använda det,på grund av att det "rengör" inte så värst bra egentligen,avfettar däremot bra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000