HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför duger inte studioutrustning till hem Hi-Fi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:00:24  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hadde en diskussion med en Hi-Fi handlare i dag om varför det inte räcker med att ha "studio standard" på Hi-Fi anläggningen där hemma.

Det finns ju mycket "studio" utrustning som skulle platsa där hemma.
Det är trots allt den utrustningen som används när man spelar in musiken. Och ljudet har behandlats i datorer i många steg. Jag tycker att man glömmer det i många diskussioner.

Borde det inte räcka att ha samma standard/klass på utrustningen som används i studios eller kan en "High end Hi-Fi anläggning" återskapa musiken bättre?

Vad är det som "High end Hi-Fi anläggningen" tillför musiken ?


Jag kan hålla med om att studiomonitorer för närfeltslysning kanske inte är idealet för ett normalt lyssningsrum, men annars finns det DAC:ar och förstärkare som platsar och en del utrustning för rumskorrigeringar.

Många frågor, men jag fick inte några bra argument från ovannämda handlare.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:10:46  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Tja det finns väl flera olika orsaker:
Märkesfixering, prisfixering (det måste vara dyrt för att vara bra), design (studioprylarna är inte alltid så snygga), okunskap om vilka grejjor som finns på studiosidan mm.
Sedan har vi väl lite tradition i det hela också. I studios har man länge kört med balanserad signalöverföring och XLR och telejack. Hemma har det varit RCA. Nu blir det mer vanligt med balanserat hemma också så kasnke får vi i in mer studioprylar i hemmen med tiden?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:13:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Även om de är för närfältslyssning så kommer det ju ljud ur dem..
mina högtalare, JBL 4312 är ju lite så.. men de låter bra hemma hos mig i alla fall..

Sedan kan ju studiohögtalare vara jäkligt analytiska, vilket inte ALLA gillar då.

Går högt upp i diskanten till exempel..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:16:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
prisfixering (det måste vara dyrt för att vara bra)

Gissar du att folk går på det när de köper nya prylar eller talar du av egen erfarenhet ?
Jag skulle inte lägga ut några extra pengar om jag inte tyckte att ljudet motsvarade priset.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:23:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
okunskap om vilka grejjor som finns på studiosidan mm.

Detta kan helt klart spela in..jag vet tex. inte ens var de säljer studioprylar

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:32:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nått som kan vara ett skäl med tex studiostärkare är att dom är gjorda för att fungera dygnet runt, med stor belastning och ge mycket effekt och inte för att ge den bästa ljudåtergivningen för musik.
Många studio produkter är alltför tråkiga och låter helt enkelt inte tillräckligt bra för att fungera i en lugn hemmamiljö.

Sen så är dom som sagt inte så snygga och självklart betalar man lite för utseendet på många hemmaprodukter och det är väll inget fel med det, Men ibland så är det lite mycket pengar för vissa hemmaprodukter som inte ger den prestanda som pengarna anger.

Det finns en hel del studioprodukter som skulle kunna passa i hemmamiljöer, men tyvärr så är det nog inte så många som slår motsvarande hemmaprodukter i en jämförelse. Detta är nog att de mesta hemmaprodukter helt enkelt är tillverkade för sitt ändamål, och studioprodukterna för sitt, Att det sen finns vissa som korsar gränserna är uppenbart, men det är inte så många. Och dom som gör det är ibland inte så väldigt billiga heller...

Jag ska snart få hem en DAC ( studioprodukt) för en test, och jag tror nog den kommer att fungera utormordentligt, men den är inte billig direkt, ligger på 26500:- i det utförande som jag får hem...

/Martin
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:43:40  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Intressant med alla funderingar. :)
MartinH: Vad är det för DAC du skall testa?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:02:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gissningsvis ligger nog en del av sanningen ovan, de är tänkta att användas i olika miljöer med olika krav på hållbarhet och musikåterskapande.
Däremot finns det säkert ingen anledning att ohört rynka på näsan åt en studioprodukt utan att ha lyssnat på den.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:12:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är en Digital Audio Denmark ADDA 2402.


Edited by - MartinH on 2003/08/27 19:14:08
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:29:56  Show Profile Send poppop a Private Message
Sen finns det ju den aspekten att det är hifibranchen som är drivande och utvecklar nya produkter...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:37:27  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Jag köper helt argumentet att saker som använts i studion, borde funka även i hemmamiljö. Teknikern i stuidion har ju orginalet som referens, oavsett om det är ett akustiskt instrument eller en superproccessad synt. Han (sällan hon) kan ju bara genom att gå in i rummet bredvid höra hur det "skall" låta. Att det sedan kommer producenter, skivbolagsfolk m.m. m.m. och "tycker" en massa som påverkar resultatet är en annan sak...

Jag använder själv ett par riktigt biliga "studiomonitorer", ett par Tannoy Reveal. Köpte ett par för att ha till datorn, men blev så imponerad att jag numera har 3st som front till "hemmabion" OCH ett par till datorn.

I mitt fall rör det sig om lågpris högtalare, listpris på ca 1.700/st. För de pengarna har jag inte hittat några "HiFi-högtalare" som jag tycker är bättre. Jag är nöjd.

Jag är helt övertygad att monitorer från Alesis, JBL eller något annat "studiofabrikat" låter minst lika bra som en "HiFi-högtalare" i samma prisklass.

En annan fördel är att proffsutrustning brukar finnas som aktiv samt att de inte ändrar modeller lika ofta. Något som är bra både för andrahandsvärdet och tillgång på reservdelar.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:06:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Lite svårt om man inte har studiorack. Eller kännedom om Pro audio marknaden. Var köper man sånt? Musikmagasinet?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:08:39  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
För mindre monitorer går man till "instrumentaffärer" typ Musikbörsen eller liknande.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:12:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Good point. Musikaffärer! Musikbörsen menade jag, inte tidningen Musikmagasinet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:16:19  Show Profile Send Michael G a Private Message
Det är nog så som MartinH beskriver det. Studioutrustning är tillverkad för delvis andra krav än hemutrustning. All utrustning för musikåtergivning är producerad utifrån olika kompromisser. Därför är det inte säkert att en förstärkare eller en högtalare för studiobruk fungerar så bra i ett hem, eller på en scen.

Rent fysiskt ställs det högst krav på scenutrustning, varför denna också låter sämst (=minst hifi) i en viss given prisklass. Man har helt enkelt prioriterat stryktålighet m.m.

I en studio ställs lika höga krav på driftsäkerhet under olika former (dygnet runt ex) men måttligare krav på stryktålighet än för scenutrustning. Därför låter studioprylarna generellt bättre i en viss given prisklass.

Om en hifikonstruktör får samma budget, men inte behöver prioritera stryktålighet (mycket dyrt!) eller samma höga krav på driftsäkerhet, så blir det mycket pengar över till välljudande komponenter!

Därför är det endast undantagsvis som scen- eller studioutrustning är mer välljudande än en hemanläggning för samma pris.

Ju högre upp i prislistan vi sträcker oss, desto mindre blir också skillnaderna i såväl stryktålighet/driftsäkerhet/välljud. (Även om scenutrustningens specifika krav på framför allt ljudstyrka gör att den aldrig kommer ikapp studio- eller hemutrustning i välljudshänseende.)


Hälsn. Michael

Ps. Ett extremt exempel är utrustning som är specificerad för militära krav (kastas ut från helikoptrar, bli beskjutet osv. och forfarande fungera).
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:31:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Marknadsavdelningen verkar ha fetare budget på hifisidan. Dom kostar säkert ett antal högklassiga komponenter?
PA steg är väl dock kanske inte så lämpliga för hifibruk eftersom dom har fläkt.
XLR ser jag inte som något problem eftersom det är en vidare bättre kontakt än rca.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:41:58  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det finns PA-steg utan fläkt också. Ofta har PA-stag filter, både låg och högpass, på ingången samt diverse skyddkretsar på utgången. Men man kör väl inte med PA-steg i studion? Jag har inte varit i så många, bara två. Där fanns inga PA-steg med fläktar så vitt jag kunde se.

Probelmet har väl varit att man har haft RCA på en apparat (hemma-grejor) och XLR på en annan. Jobbigt att koppla ihop då...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:52:58  Show Profile Send brumel a Private Message
OK studioslutsteg. Typ Labgruppen för 10 papp?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:57:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte alltid så att studioelektronik är dyrare än motsvarande elektronik för konsument. Det kan ibland vara så att en apparat innehåller nästan samma komponenter som motsvarande studio produkt av samma fabrikat. Det som skiljer kan vara att i studion vill man nog gärna ha balanserade ingångar och utgångar, man kanske vill ha
regelstart om man jobbar med radio och tv. Regelstart hittar man i
CD spelare, MD, DAT och liknande apparater. Närradion har oxå gjort
att det vuxit fram billigare och kanske inte så välljudande grejor.
Om vi tittar på PA utrustnigar så är det nog så att man vill i förstahand ha grejor som tål att transporteras ofta och mycket.
Men när det gäller stationär utrustning så kan man utan vidare använda sådant hemma. Jag har själv en RIAA förstärkare för MC pickup med direkt ingång 3 ohm från en tillverkare av mixerbord. Den här phonoförstärkaren har inte vilat sig på 30 år och den låter fortfarande bra. Jag har oxå fyra slutsteg från samma tillverkare som används än idag. Jag har ett 5 bands parametriskt analogt filter från BSS i England som låter förträffligt och den bästa inves-teringen som jag gjort är en AD/DA omvandlare med inbyggd flerbands kompressor, limiter, dynamiskt filter, converter, mono/stereo-breddare och mycket mycket annat. Allt detta för c:a 30 K Sek. Jag har nog aldrig sett någon Levinson, Lin eller något annat high end märke i någon studio. Trots att man i studios inte använder high end så tycker jag att det låter oftast väldigt bra. Jag vet att det finns många på forumet som tycker tvärtom och då kan man ju undra varför dom själv inte jobbar som mixare.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/28 :  10:29:30  Show Profile Send flintan a Private Message
quote:
Sen finns det ju den aspekten att det är hifibranchen som är drivande och utvecklar nya produkter...


poppop, hur menar du?

Om man jämför hifibranchen och studio/inspelningsbranchen ur den aspekten så finns det tonvis mer revolutionerande nya produkter på studiosidan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/28 :  12:57:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo studioelektronik behöver inte alltid vara dyrare, ta tex dcs dacarna, där ligger konsument produkten på nästan det dubbla priset. Sen kan det iof vara så att den har lite andra saker innuti som gör att priset går upp, men det är nog säkert inte så stor skillnad i ljudkvalitet.

Sen så använder en hel del studios highend produkter istället för de vanliga studioapparaterna. Ett exempel är B&W Natilus 800 som används i ett par riktigt bra studios, och en hel del andra har både solidstate och rör förstärkare från ett antal firmor.

Och många studiomonitorer är tänkta för närfältslyssning och fungerar helt enkelt inte speciellt bra för lyssning i hemmamiljö. Det finns undantag dock men då pratar vi om rejält dyra och välbyggda högtalare. Och att ha en förstärkare inbyggd kan vara praktiskt, men jag vet inte om det är optimalt hemma, i en studiomiljö så kanske man inte vill ha hur mycket kablar som helst och då kan det vara praktiskt med inbyggda steg. Men hemma kan jag inte se fördelarna direkt, och att nån annan ska bestämma vad för förstärkare jag ska använda känns heller inte så kul...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:11:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Sveriges Radio använder QRS Saturnus...så med andra ord är det flera studior som använder sig av "konsumentprodukter".

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:16:20  Show Profile Send d_kay a Private Message
Okej, hört den här diskussionen förut... hmm har själv ett par Tannoy Reveal Active hemma för studion. Tycker de låter rätt bra, fast basen är inte helt transparant. Måste ibland dubbelkolla med ett par Sony hörlurar för 600 kr. Detta är säkerligen också pga rummets karaktär.

I vilket fall som hellst, det finns en massa intressanta studioprodukter för digital ljudmanipulation, typ EQ, där kan man ju kompensera mycket för högtalarnas brister. Om spridningsmönstret är ganska homogent kan man ju kompensera eventuella dippar med EQ, istället för att skapa högtalare med snörrät frekvensgång vid noll grader.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/08/28 :  15:46:47  Show Profile Send s60761 a Private Message
Hmm..

En av de mest ansedda högtalarna används i de absolut bästa studios världen över......

B&W NAUTILUS 801 ..!

Fråga din snyltiga försäljare om dessa inte duger för hembruk

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Edited by - s60761 on 2003/08/28 15:47:59
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/29 :  21:41:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Kolla den här DAC´n www.digitalaudio.dk Inte så jäkla ful eller hur?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/29 :  21:48:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
gcs: är det inte den som har AKM-dac-kretsar, ungefär som min Samsung DVD?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000