Author |
Topic |
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:00:24
|
Hadde en diskussion med en Hi-Fi handlare i dag om varför det inte räcker med att ha "studio standard" på Hi-Fi anläggningen där hemma.
Det finns ju mycket "studio" utrustning som skulle platsa där hemma. Det är trots allt den utrustningen som används när man spelar in musiken. Och ljudet har behandlats i datorer i många steg. Jag tycker att man glömmer det i många diskussioner.
Borde det inte räcka att ha samma standard/klass på utrustningen som används i studios eller kan en "High end Hi-Fi anläggning" återskapa musiken bättre?
Vad är det som "High end Hi-Fi anläggningen" tillför musiken ?
Jag kan hålla med om att studiomonitorer för närfeltslysning kanske inte är idealet för ett normalt lyssningsrum, men annars finns det DAC:ar och förstärkare som platsar och en del utrustning för rumskorrigeringar.
Många frågor, men jag fick inte några bra argument från ovannämda handlare.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:10:46
|
Tja det finns väl flera olika orsaker: Märkesfixering, prisfixering (det måste vara dyrt för att vara bra), design (studioprylarna är inte alltid så snygga), okunskap om vilka grejjor som finns på studiosidan mm. Sedan har vi väl lite tradition i det hela också. I studios har man länge kört med balanserad signalöverföring och XLR och telejack. Hemma har det varit RCA. Nu blir det mer vanligt med balanserat hemma också så kasnke får vi i in mer studioprylar i hemmen med tiden? |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:13:39
|
Även om de är för närfältslyssning så kommer det ju ljud ur dem.. mina högtalare, JBL 4312 är ju lite så.. men de låter bra hemma hos mig i alla fall..
Sedan kan ju studiohögtalare vara jäkligt analytiska, vilket inte ALLA gillar då.
Går högt upp i diskanten till exempel.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:16:04
|
quote: prisfixering (det måste vara dyrt för att vara bra)
Gissar du att folk går på det när de köper nya prylar eller talar du av egen erfarenhet ? Jag skulle inte lägga ut några extra pengar om jag inte tyckte att ljudet motsvarade priset. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:23:41
|
quote: okunskap om vilka grejjor som finns på studiosidan mm.
Detta kan helt klart spela in..jag vet tex. inte ens var de säljer studioprylar |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 17:32:23
|
Nått som kan vara ett skäl med tex studiostärkare är att dom är gjorda för att fungera dygnet runt, med stor belastning och ge mycket effekt och inte för att ge den bästa ljudåtergivningen för musik. Många studio produkter är alltför tråkiga och låter helt enkelt inte tillräckligt bra för att fungera i en lugn hemmamiljö. Sen så är dom som sagt inte så snygga och självklart betalar man lite för utseendet på många hemmaprodukter och det är väll inget fel med det, Men ibland så är det lite mycket pengar för vissa hemmaprodukter som inte ger den prestanda som pengarna anger.
Det finns en hel del studioprodukter som skulle kunna passa i hemmamiljöer, men tyvärr så är det nog inte så många som slår motsvarande hemmaprodukter i en jämförelse. Detta är nog att de mesta hemmaprodukter helt enkelt är tillverkade för sitt ändamål, och studioprodukterna för sitt, Att det sen finns vissa som korsar gränserna är uppenbart, men det är inte så många. Och dom som gör det är ibland inte så väldigt billiga heller...
Jag ska snart få hem en DAC ( studioprodukt) för en test, och jag tror nog den kommer att fungera utormordentligt, men den är inte billig direkt, ligger på 26500:- i det utförande som jag får hem...
/Martin |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 18:43:40
|
Intressant med alla funderingar. :) MartinH: Vad är det för DAC du skall testa? |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 19:02:12
|
Gissningsvis ligger nog en del av sanningen ovan, de är tänkta att användas i olika miljöer med olika krav på hållbarhet och musikåterskapande. Däremot finns det säkert ingen anledning att ohört rynka på näsan åt en studioprodukt utan att ha lyssnat på den. |
Bravo |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 19:12:01
|
Det är en Digital Audio Denmark ADDA 2402.
|
Edited by - MartinH on 2003/08/27 19:14:08 |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 19:29:56
|
Sen finns det ju den aspekten att det är hifibranchen som är drivande och utvecklar nya produkter... |
Mono är underskattat! |
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 19:37:27
|
Jag köper helt argumentet att saker som använts i studion, borde funka även i hemmamiljö. Teknikern i stuidion har ju orginalet som referens, oavsett om det är ett akustiskt instrument eller en superproccessad synt. Han (sällan hon) kan ju bara genom att gå in i rummet bredvid höra hur det "skall" låta. Att det sedan kommer producenter, skivbolagsfolk m.m. m.m. och "tycker" en massa som påverkar resultatet är en annan sak...
Jag använder själv ett par riktigt biliga "studiomonitorer", ett par Tannoy Reveal. Köpte ett par för att ha till datorn, men blev så imponerad att jag numera har 3st som front till "hemmabion" OCH ett par till datorn.
I mitt fall rör det sig om lågpris högtalare, listpris på ca 1.700/st. För de pengarna har jag inte hittat några "HiFi-högtalare" som jag tycker är bättre. Jag är nöjd.
Jag är helt övertygad att monitorer från Alesis, JBL eller något annat "studiofabrikat" låter minst lika bra som en "HiFi-högtalare" i samma prisklass.
En annan fördel är att proffsutrustning brukar finnas som aktiv samt att de inte ändrar modeller lika ofta. Något som är bra både för andrahandsvärdet och tillgång på reservdelar.
mvh Sanny_X |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:06:09
|
Lite svårt om man inte har studiorack. Eller kännedom om Pro audio marknaden. Var köper man sånt? Musikmagasinet? |
Hifiarkeologen |
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:08:39
|
För mindre monitorer går man till "instrumentaffärer" typ Musikbörsen eller liknande. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:12:59
|
Good point. Musikaffärer! Musikbörsen menade jag, inte tidningen Musikmagasinet. |
Hifiarkeologen |
|
|
Michael G
Member
92 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:16:19
|
Det är nog så som MartinH beskriver det. Studioutrustning är tillverkad för delvis andra krav än hemutrustning. All utrustning för musikåtergivning är producerad utifrån olika kompromisser. Därför är det inte säkert att en förstärkare eller en högtalare för studiobruk fungerar så bra i ett hem, eller på en scen.
Rent fysiskt ställs det högst krav på scenutrustning, varför denna också låter sämst (=minst hifi) i en viss given prisklass. Man har helt enkelt prioriterat stryktålighet m.m.
I en studio ställs lika höga krav på driftsäkerhet under olika former (dygnet runt ex) men måttligare krav på stryktålighet än för scenutrustning. Därför låter studioprylarna generellt bättre i en viss given prisklass.
Om en hifikonstruktör får samma budget, men inte behöver prioritera stryktålighet (mycket dyrt!) eller samma höga krav på driftsäkerhet, så blir det mycket pengar över till välljudande komponenter!
Därför är det endast undantagsvis som scen- eller studioutrustning är mer välljudande än en hemanläggning för samma pris.
Ju högre upp i prislistan vi sträcker oss, desto mindre blir också skillnaderna i såväl stryktålighet/driftsäkerhet/välljud. (Även om scenutrustningens specifika krav på framför allt ljudstyrka gör att den aldrig kommer ikapp studio- eller hemutrustning i välljudshänseende.)
Hälsn. Michael
Ps. Ett extremt exempel är utrustning som är specificerad för militära krav (kastas ut från helikoptrar, bli beskjutet osv. och forfarande fungera). |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:31:58
|
Marknadsavdelningen verkar ha fetare budget på hifisidan. Dom kostar säkert ett antal högklassiga komponenter? PA steg är väl dock kanske inte så lämpliga för hifibruk eftersom dom har fläkt. XLR ser jag inte som något problem eftersom det är en vidare bättre kontakt än rca. |
Hifiarkeologen |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:41:58
|
Det finns PA-steg utan fläkt också. Ofta har PA-stag filter, både låg och högpass, på ingången samt diverse skyddkretsar på utgången. Men man kör väl inte med PA-steg i studion? Jag har inte varit i så många, bara två. Där fanns inga PA-steg med fläktar så vitt jag kunde se.
Probelmet har väl varit att man har haft RCA på en apparat (hemma-grejor) och XLR på en annan. Jobbigt att koppla ihop då... |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:52:58
|
OK studioslutsteg. Typ Labgruppen för 10 papp? |
Hifiarkeologen |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 21:57:09
|
Det är inte alltid så att studioelektronik är dyrare än motsvarande elektronik för konsument. Det kan ibland vara så att en apparat innehåller nästan samma komponenter som motsvarande studio produkt av samma fabrikat. Det som skiljer kan vara att i studion vill man nog gärna ha balanserade ingångar och utgångar, man kanske vill ha regelstart om man jobbar med radio och tv. Regelstart hittar man i CD spelare, MD, DAT och liknande apparater. Närradion har oxå gjort att det vuxit fram billigare och kanske inte så välljudande grejor. Om vi tittar på PA utrustnigar så är det nog så att man vill i förstahand ha grejor som tål att transporteras ofta och mycket. Men när det gäller stationär utrustning så kan man utan vidare använda sådant hemma. Jag har själv en RIAA förstärkare för MC pickup med direkt ingång 3 ohm från en tillverkare av mixerbord. Den här phonoförstärkaren har inte vilat sig på 30 år och den låter fortfarande bra. Jag har oxå fyra slutsteg från samma tillverkare som används än idag. Jag har ett 5 bands parametriskt analogt filter från BSS i England som låter förträffligt och den bästa inves-teringen som jag gjort är en AD/DA omvandlare med inbyggd flerbands kompressor, limiter, dynamiskt filter, converter, mono/stereo-breddare och mycket mycket annat. Allt detta för c:a 30 K Sek. Jag har nog aldrig sett någon Levinson, Lin eller något annat high end märke i någon studio. Trots att man i studios inte använder high end så tycker jag att det låter oftast väldigt bra. Jag vet att det finns många på forumet som tycker tvärtom och då kan man ju undra varför dom själv inte jobbar som mixare. |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 10:29:30
|
quote: Sen finns det ju den aspekten att det är hifibranchen som är drivande och utvecklar nya produkter...
poppop, hur menar du?
Om man jämför hifibranchen och studio/inspelningsbranchen ur den aspekten så finns det tonvis mer revolutionerande nya produkter på studiosidan. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 12:57:35
|
Jo studioelektronik behöver inte alltid vara dyrare, ta tex dcs dacarna, där ligger konsument produkten på nästan det dubbla priset. Sen kan det iof vara så att den har lite andra saker innuti som gör att priset går upp, men det är nog säkert inte så stor skillnad i ljudkvalitet.
Sen så använder en hel del studios highend produkter istället för de vanliga studioapparaterna. Ett exempel är B&W Natilus 800 som används i ett par riktigt bra studios, och en hel del andra har både solidstate och rör förstärkare från ett antal firmor.
Och många studiomonitorer är tänkta för närfältslyssning och fungerar helt enkelt inte speciellt bra för lyssning i hemmamiljö. Det finns undantag dock men då pratar vi om rejält dyra och välbyggda högtalare. Och att ha en förstärkare inbyggd kan vara praktiskt, men jag vet inte om det är optimalt hemma, i en studiomiljö så kanske man inte vill ha hur mycket kablar som helst och då kan det vara praktiskt med inbyggda steg. Men hemma kan jag inte se fördelarna direkt, och att nån annan ska bestämma vad för förstärkare jag ska använda känns heller inte så kul... |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 13:11:17
|
Sveriges Radio använder QRS Saturnus...så med andra ord är det flera studior som använder sig av "konsumentprodukter". |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 14:16:20
|
Okej, hört den här diskussionen förut... hmm har själv ett par Tannoy Reveal Active hemma för studion. Tycker de låter rätt bra, fast basen är inte helt transparant. Måste ibland dubbelkolla med ett par Sony hörlurar för 600 kr. Detta är säkerligen också pga rummets karaktär.
I vilket fall som hellst, det finns en massa intressanta studioprodukter för digital ljudmanipulation, typ EQ, där kan man ju kompensera mycket för högtalarnas brister. Om spridningsmönstret är ganska homogent kan man ju kompensera eventuella dippar med EQ, istället för att skapa högtalare med snörrät frekvensgång vid noll grader. |
Tangbandare rulez! |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 15:46:47
|
Hmm..
En av de mest ansedda högtalarna används i de absolut bästa studios världen över......
B&W NAUTILUS 801 ..!
Fråga din snyltiga försäljare om dessa inte duger för hembruk |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
Edited by - s60761 on 2003/08/28 15:47:59 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 21:41:01
|
Kolla den här DAC´n www.digitalaudio.dk Inte så jäkla ful eller hur? |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 21:48:19
|
gcs: är det inte den som har AKM-dac-kretsar, ungefär som min Samsung DVD? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Topic |
|