Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 14:41:28
|
Nagref: Jag vet inte hur det är med det. Jag tror att dom kör med egna kretsar men om du ringer och snackar med agenten så får du nog alla svar på dina frågor. Du kan ju kolla www.polteknik.se Men du "danskjävlarna" är mycket duktiga på såna här grejor så jag tycker att du och ni andra ska kolla på www.tcelectronic.com. Gå sedan vidare under product där kan ni kolla på DBMax och Finalizer96. Har själv en Finalizer 96 som är min bästa investering.
gcs |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 15:10:53
|
De märken de förnämsta studios använder är väl inte billiga heller, Nagra, Tascam, B&W, Chord, Tranpsarent Audio, Cello, MIT, Monster, Bryston mfl. alla dessa som jag sett på dokumentärer om artister i världsklass, där intervjuver i studios varit med. Nästan samtliga har prislappar på mellan 100.000 och 300.000 kr. Men om någon har råd med dessa...........grattis, köp! |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 15:40:11
|
Nej, nej det behöver inte alls vara så dyrt, Tascam är ju egentligen ett lågprismärke i sammanhanget och Nagra har ju alltid varit dyrt men dom har ju tidigare inte haft så mycket konkurrens förrutom från Stellavox. Nagra/Kudelski tilverkar ju numer oxå High End stereo. Kolla www.nagra.com på deras s.k. prestige hifi. Fult men låter säkert mycket bra. Jag köpte en Nagra IV-S 1975 som är ett under av snyggt och solid mekanik/elektronik. Maskinen är pensionerad idag men den ingår i min konstsamling.
gcs |
|
|
allbinn
Member
119 Posts |
Posted - 2003/08/30 : 18:01:23
|
Tycker Nagra va skit läckert, |
Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 22:11:11
|
Alltså en sammanfattning. Ljudutrustning som används i film/musikstudios har normalt högre krav på driftsäkerhet/driftstid (24 timmar kontinuerlig drift), skydd mot störningar(balanserade in-/utgångar), krav på reservdelshantering, vilket påverkar priset.
Men det finns en hel del utrustning som är intressant för Hi-Fi hemmanläggningar också, speciellt på digitalsidan, DAC, AD/DA omvandlare och digital EQ utrustning för rumskorrektion.
En del tillverkare har produkter som säljs både till proffs och privat exempelvis, Bryston för och slutsteg, Sony inspelningsutrustning, JBL högtalare och Nagra förstärkare och slutsteg. Sedan finns det studios som använder High End högtalare.
Vad är det för faktorer som påverkar ljudet från en high end anläggning så att ljudet låter mycket bättre hemma än det låter i den studion som musiken mixades?
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 22:39:39
|
Hade ett par JBL Studiomonitor 4410A innan. Dessa lät häftigt vid första lyssningen. Jag tröttnade dock på den platta och livlösa ljudbilden som var vass utan att vara klar osv... Dock så gick de hyfsat i ett ganska stort rum (35 kvadrat ungefär) Men mina Carlsson Oa51.3 spöar dem på alla punkter förutom det enorma trycket. Det var ett satans tryck i de burkarna.. |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
Topic |
|
|
|