HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kringutrustning till...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/19 :  14:28:00  Show Profile Send jonsson a Private Message
vet knappt om man vågar.... Proac 2.5 kloner...
Det börjar märkas att det finns en hel del folk ute i sverige med dessa kloner som ljudspridare i hemmet...
Så jag riktar mig till er!!! och för all del alla ni som hört dessa och har några synpunkter...
Vad tycker ni är bra matchning till dessa???
eller för all del; vad är inte bra??

Kanske märks att jag vill ha igång nå slags diskussion här
Nånå Hade varit jätteroligt att höra vad ni tycker...
Tilläggas bör väl att jag planerar att bygga ett par här så snart jag kan, så därför är jag omåttligt intresserad av att höra vad ni har tyckt funkat och inte funkat ihop med dessa....

Mvh Magnus Jonsson

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  14:52:18  Show Profile Send matson a Private Message
Läste nånstans att Primare ibland använder ProAc på mässor. Annars verkar ju "StefanB" hysteriskt nöjd med Copland+ProAc. (Själv har jag aldrig lyssnat på ProAc 2.5 eller klonen)

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2002/06/19 :  15:32:20  Show Profile Send jonsson a Private Message
jodå han verkar vara ganska övertygad om att det är en "ganska" optimal combo!!
Men alla kan väl inte köra copland.. jag vill ju veta! vad använder ni för grejer till era kloner!!!!...
Är det bara rörstärkeri som gäller eller vad!???
Uschiamej detta lät nästan aggresivt, det är inte min mening
Jag får väl hjälpa er på traven då:
Vad tros om
Nad C541 cd
Nad c160 ffstärkare
Nad c270 slutsteg

eller

Arcam cd 72
Arcam A-85

????????

det måste ju finnas några här som lyssnat på Proac kloner och har några intryck.. då speciellt med det de var matchade till..

Mvh Magnus Jonsson
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  15:43:08  Show Profile Send matson a Private Message
Problemet med detta är ju att alla kloner kommer låta lite olika, beroende på vilken lösning man valt(element, avstämning, filterkomponenter etc). Att dom skulle låta exakt som originalet är ett ganska orimligt antagande(imho), då det är svårt att avgöra hur exakta planerna är.
Därför är det ju inte särskilt givet att det som funkar med ProAc skulle funka med dina kloner.
Mitt tips skulle ju vara att bygga klart och sen leta förstärkare förutsättningslöst(det där var inget kul råd, jag vet).


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/06/20 :  12:36:26  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag testade ett par Proac 2.5 med mina rörmonoblock (Sentec) och det var en mycket bra kombination, säljaren sa att Proac är ypperliga med just rör så varför inte hitta en rörstärkare så blir du säkert nöjd!

MVH
Linkan
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/06/20 :  14:35:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har Pro Ac som är i princip identiska med Stefan B´s. Har lite för dålig kringutrustning för dem men de låter ändå fantasiskt bra men skulle kunna krama mer ur dem med bättre elektronik.

Just nu har jag Cambridge A500 förstärkare och det är nog det svagaste kortet i kedjan, den orkar inte riktigt driva dem för fullt och jag vet ej om det är från denna de lite vassa ljuden på högre volym kommer från. Kablarna kan också behövas ses över för att få bättre resultat.

Sedan har jag en hyfsad CD Arcam 72. Den får vara kvar ett tag.

Ang. Förstärkare har jag också funderingar på vad som passar dessa ganska trögdrivna men välljudande högtalare. Har sett inläggen om Copland, har själv funderat lite på Primare men undrar lite över deras kvalite och egenskaper. Samt så såg jag någonstans att ett märke som heter Cayin gick att köpa nytt ganska billigt i jämförelse.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000