HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RIAA-förstärkare och pick-up
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/06/18 :  22:12:34  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon som har förslag på någon bra RIAA-förstärkare och pick-up? Jag skall ha dom till en Rega Planar 3, ProAc-klon (håller på att bygga) och en förstärkare i 5000kr-begagnad-klassen (kommer att införskaffas till hösten).

De pickisar som jag har funderat på är Rega Elys och Grado Gold. Är det en lämplick prisklass i förhållande till resten av utrustningen?

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/06/18 :  22:18:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Hmmm.. säger samma sak här.. :-)

Rega Fono eller varför inte Musical Fidelity X-LPS
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/18 :  22:47:35  Show Profile Send matson a Private Message
En Gram Amp om du vill komma billigt undan, eller en Clearaudio om du ska lyxa till det....
http://www.audiocontrol.co.uk/pages/gram_amp_2_phono_preamplifier_st.htm

http://www.simplyblack.net/



Pickupmässigt vet jag inte, men Clearaudios Alpha Aurum för ca 2 papp skall jag köpa(när är lite osäkert). Akta dig för Ortofons OM-pickisar(imho)!! Regas egna verkar ju vara omtyckta, men jag har aldrig testat. Grado finns ju också.... Allt hänger på hur mycket du vill lägga!

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/06/19 :  01:18:16  Show Profile Send divander a Private Message
Finns Gram Amp att köpa i Sverige? är det stor skillnad på den och ex. NAD?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  01:50:07  Show Profile Send matson a Private Message
Nix, Gram Amp är postorder. Min bror har en Nad(Pro-Ject Debut+OM5) och jag tycker den är rätt kass faktiskt. Satsa hellre på en Pro-Ject då. Kan även rekommendera Harmony Designs RIAA som är mkt bra. Tror att det fortfarande är intropris kring 2500:- på den.

Jag tycker att det är väldigt stor skillnad dock på dom billiga(Nad och Pro-Ject) och "ett snäpp upp". Såg att du även skulle leta begagnad förstärkare till hösten och då kanske en Audio Analogue skulle passa. Då får du ett bra inbyggt RIAA-steg på köpet. Rega Planar 3 är en trevlig skivspelare som förtjänar rätt bra grejor "omkring sig".

Grado Gold har jag lyssnat lite grann på(dock inte hos mig) och den är helt okej. Ett vettigt köp! Men om du kör med "Planar 3/Grado Gold/Nad-PP1" så är det garanterat Naden som sätter begränsningarna. Jag tycker det blir overkill med den pickupen till det riaasteget.


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/06/19 :  02:04:36  Show Profile Send divander a Private Message
Tack! Det var precis ett sånt typ av svar som jag hoppades på. Det är lite svårt att veta hur mycket man skall lägga på varje del för att få ut så mycket som möjligt av pengarna man spenderar. Det är även lite svårt att få reda på hur olika grejer låter. Om man lyssnar på RIAA-förstärkare i olika butiker så har de ju nästan alltid olika apparater runtomkring.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  02:41:47  Show Profile Send matson a Private Message
Wow! Hoppas det blir bra vad du än väljer att satsa på! Håller med dig angående svårigheten om var man skall lägga sig prismässigt, särskilt när det gäller pickuper som är omöjligt(?) att få testa hemma innan köp....

Återkom med lyssningsrapport!

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:03:35  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Håller med om det mesta i denna tråd,
MEN... att kombinationen NAD pp1 och Ortofon OM 5 inte är någon höjdare är väl knappast någon överraskning!

//StefanZ
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/19 :  11:19:25  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Håller med om det mesta i denna tråd,
MEN... att kombinationen NAD pp1 och Ortofon OM 5 inte är någon höjdare är väl knappast någon överraskning!

//StefanZ




Nej, det är helt sant, men allt beror ju på vad man jämför med. (Jämfört med CD är det rätt bra.... )
Jag försökte väl mest få fram att skivspelaren var värd ett bättre öde än Nad PP-1...


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/06/19 :  15:02:45  Show Profile Send Per a Private Message
Jag tycker att du skall köpa ClearAudio Alpha Aurum. ( För att jag har den.) Jag har kört den på en P3 och kan säga att den passar ypperligt till regas arm. Anslut den gärna till ClearAudio Basic eller Lehmann BlackCube så har du en killer. Tyckte inte att X-LPS levererade. Den är lät trist och oengagernade. Har ej provat Rega Fono med ClearAudio pickis. Har svårt att tro att det inte skulle vara bra.

sayonara
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/06/20 :  00:27:44  Show Profile Send divander a Private Message
Audio Analogue nämns här som en förstärkare som har ett bra RIAA-steg inbyggt. Detta har jag för mig att jag tidigare har sett vid test i någon tidning. Är det någon som vet hur bra RIAA det sitter i Bellini/Puchini? Vilken separat RIAA eller prisklass går dessa inbyggda att jämföra med? Är det någon som har lyssnat eller hört något om detta?



Edited by - divander on 2002/06/20 00:28:1
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000