HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare runt 7-10 kkr till Amplifix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:41:35  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Det börjar bli dags att uppgradera på högtalarfronten (har ju trots allt haft mina nuvarande högtalare i nästan 2 år ) och jag funderar på att skaffa stativare. Anledningen är att jag har fått för mig att man får mer välljud/krona eftersom man inte behöver betala för stora kabinett och annat. Dessutom är jag ingen basnarkoman, utan tycker att detaljerat diskant/mellanregister är viktigare än 15" Cerwin-Vega. Det jag funderar på är Dynaudio 42 eller eventuellt 52, finns det andra högtalare i samma prisklass man bara inte "får" missa? Ett krav är att det ska finnas centerhögtalare i samma serie, då hemmabio också kommer bli aktuellt (att nämna hemmabio på detta forum är väl som att svära i kyrkan, men iaf).

When knowledge ends, superstition begins

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:52:16  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har själv kört Mårten Design Monk tillsammans med CD-Fix och Amplifix med enl. mig gott resultat.
MD har en matchande center med namnet Ella som visades på Sheratonmässan..

Monk får du nog dock köpa beg. om du vill hålla budgeten.

Ett annat alternativ om du är spekulant på Dynaudio 42, är QRS Luna som ligger i samma prisspann och sopar den berömda mattan

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:24:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
Dynaudio Audience 52 har kommit i en SE version som förmodligen är ruggigt bra!
Kolla här: http://www.referenceaudio.se/product.asp?iProductID=2012
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:26:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
sonus faber concerto eller monitor audio gold 10 kanske?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:37:08  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Tack för de snabba svaren.
Sanoj: Jag har haft tankarna på Monk, men strukit dem från listan då de inte hade någon center (som jag kände till iaf). Nu kom de plötsligt i nytt ljus.
marbrink: De verkar onekligen vara bra. Blir nog till att boka in ett lyssningstillfälle på Ref. Audio och lyssna igenom hela audienceserien...

Edited by - k98_jbn on 2003/08/27 15:40:38
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:42:27  Show Profile Send keefan a Private Message
Det brukar ju gälla att man skall rekommendera prylar som man själv har

Så AudioVector M1 (Standard, Super, Signature) tycker jag är trevliga. Kanske kan någon av de ge Dynaudio en rättivs match!

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:45:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det finns naturligtvis en center även till QRS alternativet i form av Callisto..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:50:06  Show Profile Send ekman a Private Message
audio physic yara för 8k såklart =)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:55:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle vilja rekommendera ett par B&W CDM-1NT

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:55:49  Show Profile Send ésm a Private Message
Min nyinköpta Amplifix kommer troligtvis i dagarna. Den kommer att spelas flitigt i helgen tillsammans med Audiovector M1 och B&W 805 Nautilus. Jag kan återkomma med lite lyssningsintryck efter helgen om du vill.

Jag är dock inte 100% nöjd med mellanregistret i M1:orna, vissa röster låter, enligt min åsikt, inte som jag vill ha dem. Eventuellt blir det en resa till Esoterisk-HiFi för att lyssna på högtalarna Akhenaton tipsade om i slutet av månaden.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:05:02  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>ésm

Är du som jag kommer du falla som en fura för Sonus Fabers mellanregister! Jag satt också nöjd med Audiovector, men det var innan jag hört Sonus Faber.

Monitor Audio Gold 10 hade jag själv aldrig köpt, men jag tror att det finns dom som kommer falla rejält för ljudet i dom burkarna.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:15:57  Show Profile Send ekman a Private Message
sonus faber och audiovector är minst sagt skilda världar =)
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:16:18  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
ésm: Det får du gärna göra. Åter igen tack för alla svar, vilken respons man får här! Jag kommer få ränna runt som en skållad bäver i hifibutiker och provlyssna. Vilket leder mig till nästa fråga, var säljs alla dessa högtalare (i Sthlmsområdet)?

Edited by - k98_jbn on 2003/08/27 16:19:24
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:22:16  Show Profile Send ésm a Private Message
Ljudmakarn säljer Audiovector och Monitor Audio kan provlyssnas hos Best Sound. Sonus Faber finns hos Reference Audio, om jag inte missminner mig.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:24:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Vilket leder mig till nästa fråga, var säljs alla dessa högtalare (i Sthlmsområdet)?

Ljudmakarn- MD
Best Sound- QRS
Om inte är du välkommen hem till mig och lyssna på Monk (Haninge)

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/08/27 17:07:34
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/08/27 :  16:32:50  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Jag hade velat lyssna på Tannoy Sensys DC1. Ser iallafall balla ut ;) 6500:- nya.

lazyboy
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:04:33  Show Profile Send Sudden a Private Message
Aahh, ta en titt på Totem
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:35:00  Show Profile Send ésm a Private Message
>Akenathon

Vad är din uppfattning om Gold Ref 10, på vilket sätt tilltalade/passade dom inte dig och dina ideal? Är bara lite nyfiken då jag ej hört dem, det kanske även är av intresse för k98_jbn.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:36:41  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
som sudden säger: ta en titt på totem.

kör själv ett par totem sttaf, vilka iofs är ett par små golvare, med roksan å vincent. Dessa köptes begagnade å då kommer man ner i prisintervallet du snackar om.

Ljudet från dessa då?

Luftigheten är något man slås av. Svårt att ana att ljuder kommer från två burkar. Detta var ett av syftena med totem´s konstruktioner och jag kan bara säga att de har lyckats väl.

Röster är en annan parameter där jag tycker totem skiner, väldigt "nakna", närvarande och ofärgade.

Basen är rapp och kvalitativ, men kvantitativt balanserad så att man kan möblera med högtalarna i ett vanligt rum. Ett problem jag upplevde i mitt rum runt 20 kvm med dynaudio, var att dessa behövde komma helst en meter ut från bakvägg i mitt tycke. Totem klarar sig väl med halva avståndet.

Högtalarna känns inte heller lika kräsna som dynaudio med mjukvaran, en dålig inspelning blir inte tråkig eller jobbig att lyssna på vilket jag upplevde med 42orna.

Precision och utplaceringen av instrumenten är även den fin med bra 3d.

Tja det blev mycket positivt, men jag har svårt att vara kritisk med ett i mitt tycke så fulländandt ljud.

lycka till/Micke
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:48:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj!

Jag säger bara HFLS1....

Sanoj snackar om mattor som sopas, det gör jag med

Fast det är klart, det underlättar om man har en tumme på vardera handen för du får sätta ihop dem själv.

Du klarar din budget med lätthet med dessa och all info du någonsin kan vilja ha ang. dem finns här på forumet.

Om du lägger på någon tusenlapp så kan du tom köra 4-kanal...

Vänligen, P

ED:blev lite fel i länkningen...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Edited by - Pac on 2003/08/27 18:00:22
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:11:53  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Jag fick just syn på en annons för JMlab 906 inkl. originalstativ för strax över 10kkr, är det prisvärt månne?

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:28:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det är nog ett väldigt bra köp! Jag såg annonsen också och det ingick även kablar om jag inte har fel för mig.
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/08/29 :  13:30:40  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Ska du lyssna på Dynaudio 42 tycker jag du också borde lyssna på Quad 12L (4900:-). Där har vi högtalare som verkligen borde kosta mer. Riktigt bra, finns med matchande center också.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/29 :  19:52:23  Show Profile Send Rishna a Private Message
Inte stativare men dock; Carlsson OA50 med senaste elektroniken och du har ett riktigt vettigt alternativ till stativare. Djupare bas och större ljudbild/upplevelse för att nämna några av fördelarna. Håll även utkik efter de nya modellerna som är på gång: OA59 (58?) och OA60, som ska vara riktigt trevliga.

Själv är jag mycket nöjd med mina OA51.3.

Lycka till!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/29 :  20:17:31  Show Profile Send Nagref a Private Message
OA58 lär vara en rykare för 5kkr (en tusing mer för en fanerad variant).

Jag har lyssnat på ett par Amphion och de jag har lyssnat på har varit trevliga. Troligen är de aningens billigare i Finland. Åtminstone Helium2 var va 35% billigare (strax under 5kkr där) än i Sverige och det betalar ju en fin tur på Finlandsfärjorna (inkl lättflyktiga fluider....)

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2003/08/29 :  21:26:20  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Har även tänkt att uppgradera högtalarna, och hade tänkt på ett par Quad 12L som rotelpower nämnde. Jag undrar dock om det är bättre att lägga ut 5000 extra till ev ett par Dynaudio 52(ev se), jag menar hur mkt mer får man vad gäller ljudkvalitet? Jag vet att ljudkvalitet är helt och hållet upp till var och en men,i detta fallet menar jag högtalarnas förmåga "producera musiken så som det skall vara", det verkliga ljudet.

Har dock ej provlyssnat både dessa pga tidsbrist, så tänkte om nån här har hört båda och kanske kan ge en liten snabb reflexion över det hela och stilla min hungriga nyfikenhet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000