HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanér & handöverfräs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/27 :  07:38:49  Show Profile Send hifiman a Private Message
Behöver hjälp med hur jag ska göra med mina högtalare när det gäller fanér och handöverfräs.
har funderat på att sätta ihop hela högtalaren med fanér, för att sedan fräsa ur hålen för elementen och sen göra själva hålen för elementen. och sist men inte minst lackera högtalaren, låter detta som en bra idé??

själv är bäste dräng!!

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:11:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja, jag tror att den metoden är allmänt rådande rekommendationen.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:23:24  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Ja det verkar va så de flesta gör (fräsa efter faneringen), dock gjorde inte jag så

Men skulle nog rekommendera det.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:32:55  Show Profile Send divander a Private Message
Det är mycket lättare att få både fanéret och hålen snygga om man fanérar först och fräser sist.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/08/27 :  17:35:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja, jag gjorde oxå hål-först fanér sen, därför rkeommenderar även jag det omvända. Jobbigt att skära ekfanér med mattkniv....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:41:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag brukar också rekomendera att fanéra först och fräsa därefter. Du kan faktiskt lacka alla lager utom det sista innan du fräser också. På det viset har du mindre risk för att lacken rinner.

Lycka till!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:10:40  Show Profile Send hifiman a Private Message
jag menar ju faktiskt att jag ska fanera hela högtalaren, fräsa, och sist lackera högtalaren. antingen valnötsrot eller 2 olika nyanser körsbär. det enda jag ska låta få gjort är lackeringen, eftersom jag vill ha det sprutlackerat. lackerade innan med pensel och fick väl sisådär resultat. tack för alla svar, det gjorde mig klokare

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/28 :  14:56:09  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej! Jag ska oxå fanera mina lådor så fort jag hittat ett ställe som säljer faner på postorder.. Har ni nått förslag? Jag bor i uppsala ifall att någon av er skulle veta om det fanns nått bra ställ där. Björkfaner 0,6mm skulle vara utmärkt!
Apprå på håltagningen, jag har redan gjort mina hål ilådorna jag ska fanera, går det att få det snyggt ändå? eller tvingas jag göra nya lådor?

MVH Joakim
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2003/08/28 :  18:06:59  Show Profile Send Neville a Private Message
Någon som vet vart man kan köpa billig faner runt Jönköping?

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/28 :  21:54:52  Show Profile Send divander a Private Message
Ludde: Du kan nog få till det ganska bra. Men det hade varit enklare att fräsa sist. Sen beror det mycket på vilket träslag du skall ha på fanéret. En del är ganska svåra att skära snygt i.

Neville: JAg vet inte hur långt du har till Vimmerby. Men det ligger ju i alla fall åt det hållet. Jag har för mig att det ligger ett ställe där som har fanér.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000