HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya Biltema kablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:31:49  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Jag tycker bara att en seriös fråga förtjänar ett seriöst svar, risken är väl den att man drar sig för att posta ett inlägg om det inte berör hifi av den högre skolan.

Comu
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:34:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
SZR; Vi är nog helt överens i denna frågan!

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:36:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
I min anläggning, så har jag provat Biltemas rosa signalkabel, men den var tom. sämre än ett par svarta lakritssnören, som jag köpte på TeleHå för 35 kr. Men det kanske är skillnad på lakritssnörena också?
I godisbutiken smakar olika sorters svarta lakritssnören olika.
Så jag rekommenderar TeleHås svarta snören som budgetalternativ

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:40:37  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Comus,
ta´t lungt, dom är inte så här jämt!
Dom är oftast väldigt trevliga, kunniga och hjälpsamma.

sladd,
om du inte tål att någon trampar på dina kablar,
ska du inte trampa på andras !!!!!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:42:28  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jorma,
menar du allvar nu???

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:45:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Sladd tål definitivt inte att man trampar på hans Valhalla...de däringa platta sakerna skulle gå av direkt...
DÄR tror jag Biltema är bättre...

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/21 :  23:46:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jorma,
menar du allvar nu???

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Javisst menar jag allvar. Den rosa kabeln som jag provade är samma som Pjotre har provat. Jag köpte Telehåkabeln för att jämföra med Biltemakabeln.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:01:44  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Varför gör vissa Majjen till åtlöje bara för att han har köpt en billig kabel på Biltema? Vad är felet?

Biltema är har en del bra prylar.

Skillnaden mellan kablar är extremt liten eller till och med obefintlig. Det vet alla som testat blint.

mvh\Kapten A



Go to Top of Page

n/a
deleted

63 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:09:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Skillnaden är absolut inte små, kablar kan ha väldigt olika karaktärer, det hör till och med jag med mina unga nybörjar öron :)....

Jag tror ingen har gjort honom personligen till "åtlöje" däremot biltema själva

/mvh s.p.

ICQ: 39768594
MSN: meridius@swipnet.s
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:13:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Varför gör vissa Majjen till åtlöje bara för att han har köpt en billig kabel på Biltema? Vad är felet?

Biltema är har en del bra prylar.

Skillnaden mellan kablar är extremt liten eller till och med obefintlig. Det vet alla som testat blint.

mvh\Kapten A




Du är välkommen på ett demo av dom "extremt små" skillnaderna som finns mellan kablar. Jag tror att du kommer att bli förvånad.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:22:35  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:

quote:

Varför gör vissa Majjen till åtlöje bara för att han har köpt en billig kabel på Biltema? Vad är felet?

Biltema är har en del bra prylar.

Skillnaden mellan kablar är extremt liten eller till och med obefintlig. Det vet alla som testat blint.

mvh\Kapten A




Du är välkommen på ett demo av dom "extremt små" skillnaderna som finns mellan kablar. Jag tror att du kommer att bli förvånad.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Tack för inbjudan. Generositet är alltid trevligt.

Jag har genom åren jämfört många kablar.
Har säkert testat 20 kablar mellan mitt Audio Research LS2B och NAD208 som driver mina Dunlavy.

Varken jag eller någon av mina vänner har hört skillnader i blinda tester.
Med ett undantag. Det gällde en MIT med en box på. Den rullade av diskanten något.

Har du testat kablar blint eller refererar du till testet där lyssnaren vetat vilken kabel som var inkopplad.

med vänliga hälsningar och ett tack för inbjudan\A Gyllenkrok

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:27:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

quote:

Varför gör vissa Majjen till åtlöje bara för att han har köpt en billig kabel på Biltema? Vad är felet?

Biltema är har en del bra prylar.

Skillnaden mellan kablar är extremt liten eller till och med obefintlig. Det vet alla som testat blint.

mvh\Kapten A




Du är välkommen på ett demo av dom "extremt små" skillnaderna som finns mellan kablar. Jag tror att du kommer att bli förvånad.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Tack för inbjudan. Generositet är alltid trevligt.

Jag har genom åren jämfört många kablar.
Har säkert testat 20 kablar mellan mitt Audio Research LS2B och NAD208 som driver mina Dunlavy.

Varken jag eller någon av mina vänner har hört skillnader i blinda tester.
Med ett undantag. Det gällde en MIT med en box på. Den rullade av diskanten något.

Har du testat kablar blint eller refererar du till testet där lyssnaren vetat vilken kabel som var inkopplad.

med vänliga hälsningar och ett tack för inbjudan\A Gyllenkrok





Det går att höra det blint också. Jag bor i Göteborg.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:35:14  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag har inte blindtestat. Jag utsätter dock med jämna mellanrum mina icke hifi intresserade vänner för blindtester av kablar och komponenter. DE HÖR SKILLNAD! DE HÖR OCKSÅ SKILLNAD PÅ FAS PÅ NÄTKABELN. I alla fall utom ett har deras preferens överenstämt med min subjektiva uppfattning. Det gången vi hade olika uppfattning har jag senare tvingats inse att han hade rätt och jag hade fel.

DrM



Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:53:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hmmm, Comus & Co........

Majjen 03 och undertecknad är nog på definitivt gemensam kurs i all ironin. Detta var ett uttryck för när två personer med ganska olika anläggningar och till dels olika inställning till hifi ändå kan ha respekt för varandra samt bjuda på lite skämt.

Att vi "känner" varandra syns ju förstås inte om man kommit in ganska nyss men så var alltså fallet.

En Pizza och en cykel någon?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/22 :  00:55:37  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:

Hmmm, Comus & Co........

Majjen 03 och undertecknad är nog på definitivt gemensam kurs i all ironin. Detta var ett uttryck för när två personer med ganska olika anläggningar och till dels olika inställning till hifi ändå kan ha respekt för varandra samt bjuda på lite skämt.

Att vi "känner" varandra syns ju förstås inte om man kommit in ganska nyss men så var alltså fallet.

En Pizza och en cykel någon?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -



Nix, men gärna en oxfilé och en Ferrari.


Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/22 :  06:16:54  Show Profile Send Majjen03 a Private Message

I min anläggning, så har jag provat Biltemas rosa signalkabel, men den var tom. sämre än ett par svarta lakritssnören, som jag köpte på TeleHå för 35 kr. Men det kanske är skillnad på lakritssnörena också?
I godisbutiken smakar olika sorters svarta lakritssnören olika.
Så jag rekommenderar TeleHås svarta snören som budgetalternativ

Jorma

-----------------------------------------------------------------------
Tja Jorma!

Tråkigt att din Biltema kabel var tom, tycker dock att du då skulle gått till Biltemas kundmottagning och påpekat detta. troligen var det ett tillverkningsfel för alla de över 80 personer som jag rekomenderat kabeln till fick fulla sladar från Biltema. Självklart så låter det ingenting om en kabel saknar ledare etc, som hifi-guru så för står du det säkert själv.
Din insändare påminner om en av LTS styrelsemäns seriösa test av den "rosa" signalkabeln på hifimagasinet.Han sade ungefär så här om jag ej minns fel.
" efter att ha druckit några öl på krogen så gick jag förbi Biltema, och jag bestämde mig nu för att testa den berömda kabeln.Efter att jag hade köpt den så gick jag med spänning hem igen för att testa denna.
Som tur var så behövde jag inte lyssna på den för att förstå hur den dåligt den lät, jag kopplade bara in den i testmaskinen och usch så den mätte.

Du kanske skulle mala ned en "sten" i en strumpa istället, kanske leder dina "stenar" sröm bra också. Har ju förstått att dessa kan göra mirakel med vad som helst.


Gör ej narr av den fattige, ej heller av mig som är rik,ty jag vågar även pröva det mest oväntade (majjen03)


Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/22 :  07:11:20  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Har själv köpt en signalkabel från Biltema för att testa. Den kom rejält till korta mot mina hifikablar men kan vara ett lyft jämfört mot dom oftast medföljande snörena. Visst kan det vara kul att köpa lite prylar från Clas Olsson och Biltema och testa men när hifiköplusten sätter in så är det det en seriös hifibutik som gäller.

Vi är väl många som drömmer om att hitta KLIPPET men som allt som oftast får inse att quality costs.

Da
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/22 :  07:13:28  Show Profile Send Majjen03 a Private Message

Hmmm, Comus & Co........

Majjen 03 och undertecknad är nog på definitivt gemensam kurs i all ironin. Detta var ett uttryck för när två personer med ganska olika anläggningar och till dels olika inställning till hifi ändå kan ha respekt för varandra samt bjuda på lite skämt.

Att vi "känner" varandra syns ju förstås inte om man kommit in ganska nyss men så var alltså fallet.

Tja! Comus mfa

Sladd och jag har "känt" varandra på pulsen tidigare!
Tyvärr så är det svårt för andra att avgöra vad som är ironi eller skämt när man inte ser och hör varandra. Sladd tycker säker också att billigar "sladdar" ofta duger bra för gemene man. För att få ut lite mer hörbara förbättringar än vad Biltemas "rosa" kabel för 119kr presterar kan ge lät bli så att man ruinerar sig. Har blindtestat denna kabel med flera andra kablar i prisspannet 1000- 3000 kr, och där har den hävdat sig mycket bra. Testanläggningarna har bestått av mina gamla Krell, Audio Researths förstärkare, samt kamraters förtärkare från bla Nad, Harmon Kardon, Copland, Musical Fidelity, Michel Austin mfa. Högtalarna som använts har kommit från Infinity, Magneplanar, Quad, Martin Logan, Sony, Cervin Vega mfa.
Till detta tillkommer olika vinyl spelare från t ex Project, Oracle, Linn, Denon mfa
Cd- spelarna kommer från bla Thule, Denon, Sony, HK, Nad, Primare mfa, okey cd spelarna kanske inte är de allra exlusivaste (läs dyraste) man kan uppbringa. Dock så är flertalet av mina vänner mellan 35- 60år och hos oss är det vinyl som gäller.
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:37:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:


Tja Jorma!

Tråkigt att din Biltema kabel var tom, tycker dock att du då skulle gått till Biltemas kundmottagning och påpekat detta. troligen var det ett tillverkningsfel för alla de över 80 personer som jag rekomenderat kabeln till fick fulla sladar från Biltema. Självklart så låter det ingenting om en kabel saknar ledare etc, som hifi-guru så för står du det säkert själv.
Din insändare påminner om en av LTS styrelsemäns seriösa test av den "rosa" signalkabeln på hifimagasinet.Han sade ungefär så här om jag ej minns fel.
" efter att ha druckit några öl på krogen så gick jag förbi Biltema, och jag bestämde mig nu för att testa den berömda kabeln.Efter att jag hade köpt den så gick jag med spänning hem igen för att testa denna.
Som tur var så behövde jag inte lyssna på den för att förstå hur den dåligt den lät, jag kopplade bara in den i testmaskinen och usch så den mätte.

Du kanske skulle mala ned en "sten" i en strumpa istället, kanske leder dina "stenar" sröm bra också. Har ju förstått att dessa kan göra mirakel med vad som helst.

Gör ej narr av den fattige, ej heller av mig som är rik,ty jag vågar även pröva det mest oväntade (majjen03)




Sorry Majjen 3 att jag inte tycker likadant som du. Och varför du ska dra in Shakti i detta förstår jag inte. Om jag säljer vissa prylar så ger det tydligen vissa rätt att i alla lägen och i vilka disskussioner som helst, som inte handlar om dom prylarna att hoppa på med spydigheter. Jag har bara talat om hur den fungerade hemma hos mig. Jag säljer inte signal eller högtalarkablar, så där kan jag inte räknas som partisk. Och jag skriver aldrig om något som jag inte har provat, till skillnad från vissa mätnissar som du nämner. Om den rosa passar bra i din anläggning och dom övriga 80 i din bekantskapskrets så kan jag inte säga emot det och har heller inte gjort det. Och det är ju inte så mycket pengar det handlar om, så det är bara att köpa hem och prova.
Vi ses på mässan om du kommer dit


------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma

Edited by - Jorma on 2002/08/22 08:39:5
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:39:15  Show Profile Send Jadde a Private Message
När får vi se Nordost på Biltema?

Isn't Linn a Naim?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:42:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vällagrad Sydost är nästa tllbehör som Biltema kommer att sälja på delikatessavdelningen

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/22 :  08:45:03  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag måste nog hålla med Jorma här!
Han har INTE gjort sig förtjänt av att bli påhoppad i tid och otid.
Han har väl gjort ett och annat inlägg som man kan diskutera, men han har hållit sig lugn de senaste veckorna .
Bara för att han säljer prylar som inte alla förstår eller har testat behöver vi väl inte blanda in dom i varenda tråd!?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/08/22 08:46:0
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:01:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Biltemas rosa signalkabel fungerar mycket dåligt i min anläggning.
Kontakterna däremot verkar bra och sitter nu på RG62.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:04:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Gränsen mellan ironi och spets är ibland hårfin. Majjen kanske gled över oavsiktligt?

Det är roligt att fler sett ansträngningarna från herr J:s sida. Trots ett ibland debattglatt och ganska hett temperament klappar han numer ofta sin hund (eller fru?) i stället för att gå i svaromål.

Bokklubben erbjuder temapaket: "Pelagonier - en guide för nybörjaren" samt: "Blindtesta - ett sätt att närma sig sanningen", båda från succéförfattaren till "så funkar det".

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:26:36  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Håller med sladd..
Snart är alla små trevliga specialicerade butiker borta och stora jättar tar över.
Vart tog all kunskap vägen på de bensinmackar som sålde mer saker till bilar än till våra magar? OK/Q8 finns fortfarande, men det börjar tunnas ur. "H4? det är dom dära som lyser starkt va?"

Stora jättar = Lägre pris, sämre kvalité och sämre för tillverkarna och deras anställda..
Jag ser nog till att stötta dom mindre trevligare butikerna i fortsättningen också, även om det är lite dyrare.
Nä nu skall jag nog gå och handla lite, ett paket tändstift och några paket frusen persilja.

Eller har jag förstått det helt åt pipsvängen!?

//Michael
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000