HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber Kable, bra eller dålig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:27:39  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej!

Finns det några på forumet som har och vill dela med sig av sina erfarenheter av Kimber Kables sortiment?

Jag skulle helst vilja ha erfarenheter av deras lite billigare signal- och högtalarkablarna (ej Selectkablarna, då är för dyra). Gärna Silver Streak och 8TC men givetvis är inlägg om deras andra kablar lika intressanta.

Mvh JayBee

Ps Det gäller verkligen att inte gå vilse i kabeldjungeln.

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:49:32  Show Profile Send andar a Private Message
Hej JayBee,

Jag kör på 8TC, vilka jag är helt klart nöjd med. Personligen så tycker jag inte om Nordost (i mitt tycke en skrikig kabel). Jag tycker Kimber har en större förmåga att ge lite mer djup och ge ett renare återskapande. Så helt klart ett alternativ att tänka över.

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:58:03  Show Profile Send andar a Private Message
Jag har dock planer på att byta upp mig, så de skulle kunna vara till salu. Om du har lite is i magen...

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:25:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
var köper man kimbers kablar?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:18:57  Show Profile Send Fred a Private Message
8tc är en mycket bra kabel, för dyr naturligtvis, men försök köpa beg, det gjorde jag. 2x2m för 1000kr tror jag det var. Rent transparent djupt, massor med detaljer i basen som tidigare varit maskerade.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:57:43  Show Profile Send brumel a Private Message
Kimber gör nog trevliga kablar som stått sig länge. Kan vara läge för begköp alltså. Åtminstone Silver Streak vet jag är bra även om den kan vara lite väl detaljrik i längden. KCAG eller vad den heter tror jag också på.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:59:13  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag har en 4VS, som jag skall i dagarna byta till en ny (håll i er...) 4VS!!! OK, dubbelt så lång men ändå.

Till saken: Jag gillar Kimbers kablar skarpt, de har en "gyllene medelväg", dvs de låter inte lika ljust som Nordost och heller inte överdrivet "basigt" och mörkt.

Vad som framförallt tilltalar mig är det där svårbeskrivbara "klippet" och "stunsen" i återgivningen som jag tycker Kimber är bäst på.

4TC/8TC är verkligen en höjdarkabel, dock räckte inte min budget till dessa så det blev 4VS istället. Jag tycker den är kalasbra för pengarna.

Jämförde den i mitt system (Cairn Fog v2/NAD C270/B&W Matrix 805) med Transparents motsvarighet i samma prisklass (har glömt vad den hette) och jag föredrog Kimbern på alla parametrar. Men framförallt "klippet" som gjorde det så mycket roligare att lyssna.

Så jag säljer min befintliga 4VS för att skaffa in en ny och längre 4VS (så är det när man är nöjd...) .

Är du intresserad så kolla in
http://hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=17743&SearchTerms=,kimber

Cheers / Stargazer
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:27:15  Show Profile Send stargazer a Private Message
Just det, jag har en Silver Streak också
(nej jag är inte utsänd av Kimbers marknadsföringsteam)

Den har jag jämfört med Transparents billigaste (tror jag?) och mot Linn Silver Interconnect i olika system och jag tycker den var överlägsen i mitt tycke.

Framförallt "klippet" och drivet i musiken gör att det blir väldigt väldigt kul att lyssna på musik.

Särskilt en demo har etsat sig fast i minnet: I mina sista skälvande dagar som Linn-ofil (denna händelse markerade den definitiva slutpunkten på 12 års Linn-ägande) plockade jag med mig min Linn Genki till Bossanova och jackade in den i butikens Sim Audio i-5:a.

Givetvis förtöjde vi den med Linns Silver Interconnect, som jag vid den tiden var övertygad om var en riktigt, riktigt bra signalkabel. Åtminstone när man kör linn-grejor. Och nu hade jag med mig Linn CDn, så nu blir'e spännande!

Ehhh. Nä, det blev det inte . Det lät väl OK, men lite platt, lite rörigt och lite 2-D. Inte särskilt kul, musiken blev trist och livlös. "Vi provar å slänga in Kimbern" sa janne försiktigt och anade jag inte ett försiktigt, förväntansfullt leende på denne ödmjuke butiksägares läppar .

In med Kimbern (det var en silver streak) och PLÖTSLIGT lossnade det!
Jösses vilken skillnad! Gosh vilket ös det blev i White Stripes "Seven Nation Army"! Och allt öppnade sig också, bredd, djup och allt på en gång! Melodin i låten avtäcktes också!

Så vips, så torskade jag dit och nu sitter det såklart en Silver Streak mellan min Cairn Fog v2 och mitt NAD C270. Jag är kanonnöjd!

Och för alla Linnies, jo jag körde "The Tune Method" .

Ännu en utläggning från / Stjärntittaren
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:30:38  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har jämfört min gamla sunkiga linnkabel med Silverstreaken och en massa andra kablar. Linnen var inte alls lika imponerande. Inte samma djup, inte samma detaljer. Men jag tröttnade på alla fyrverkerier och gick tillbaka till min gamla tråkkabel. Så en snabbtest kan visa sig bedräglig. Oavsett vilken metod man använder.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:48:14  Show Profile Send nik a Private Message
Använder Silver Streak mellan Cd och försteg, mellan för och slutsteg. 8TC har jag som högtalarkabel. Kombinationen fungerar jättebra i min anläggning. Detaljrikt, luftigt och dynamiskt. Ett begagnatköp är att rekommendera (om du springer på en uppsättning). Du får valuta för pengarna.
Mvh
Nik
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:14:40  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Som sagts tidigare ... 8TC är en bra högtalarkabel. Det som framför allt tilltalar är "snabbheten" (jag vet, "hifi-recensionsklyscha"). Jag upplever inte att någonting "sticker ut", även om HT Pro 9 Plus kändes liiiite öppnare. Dock fick HT'n stryka på foten "overall".

På signalkabelsidan är min erfarenhet att HT's kablar inte är fullt lika systemberoende som Kimber (PBJ, Siver Streak, Hero). Här upplever jag de testade Kimberkablarna som lite "torra".

Slutligen ... många hävdar att kablar är ett "sista tweak" och är väldigt systemberoende, så testa först blir min rekommendation!

Lycka till!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2003/08/26 21:15:11
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:55:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har precis börjat testa en uppsättning med 8TC i en dubbelrun konfiguration, alltså två par som är ihopsatta i stärkarändan och sen körs biwirade i högtalar ändan..och än så länge är det hur bra som helst !!!

Ska lyssna lite mer imorgon och se, men jag tycker än så länge att det är ett STORT lyft från de HT melodyline som jag hadde tidigare...

/Martin
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/27 :  07:29:04  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej!

Tack för alla synpunkter som inkommit hittills.

Mvh JayBee
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000