HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shunyata Research Aries ser ut som Biltema-RCA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:37:30  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Har precis ögnat igenom senaste High Fidelity och deras kabeltest. Döm av min förvåning när jag ser att RCA-kontakten på Shunyata Research Aries är till förvillning lik mina Biltemakontakter jag köpte för 39:-/paret. Ännu mer övertygad om att det kanske rör sig om samma tillverkare (troligtvis OEM, eller vad det heter) blev jag när jag läste att HF hade besvär med att få kontakterna på plats, då de var väldigt strama (de är av typen som klämmer åt runt honan). De fick helt enkelt ta av den yttersta kappan för att kunna sätta in kontakten. Exakt samma problem hade jag med mina Biltemakontakter. Nåväl, döm själva:

Shunyata Research Aries:


Biltema:


Båda har kromad hylsa med själva kontakten utstickande ett par millimeter, och har en färgmarkering mellan andra och tredje räfflan på hylsan. Bilden på Biltemakontakten har visserligen en vit markering, men den finns med röd markering också.

Vad vill jag få sagt med detta då? Inte så mycket, bara att det är lite kul att en kabel för 8000:- (troligtvis) har kontakter för 39:- Om man vill använda detta som argument för att Shunyata Research kör med budgetkontkater eller att Biltema säljer high-end kontakter för en spottstyver låter jag vara upp till var och en... Kan tilläggas att jag är väldigt nöjd med mina kontakter, enda nackdelen är att skärmen är lite bökig att löda fast på hylsan, då det saknas ett "dike" att lägga tråden i.

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2003/08/27 10:56:20

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:52:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

är du förvånad? klart det kan vara helt exakt samma kabelhylsa.
hifibranshen är ett stort practical joke ibland.

..ja nästan OFTAST!

- får grattulera föresten till inköpet av de hylsorna då!
vad för kabel ska du löda på? en rg62 skulle du kunna testa kanske..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:23:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Garanterat inte samma rca kontakt. Har själv köpt ett par Biltema och man känner direkt att det är skitkontakter. Dåliga kopior av WBT.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:27:33  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Högst troligt samma kontakt. Att priset på kablen är 8000 säger inte ett dugg om vare sig kvalitet eller uppbyggnad.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:35:02  Show Profile Send crion a Private Message
Jag säger bara en sak:
Eichmann Silver Bullet Plugs..
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:37:26  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
NN: jag har lött på dem på Supras EFF-1, funkade kalas.
Rydberg: Jag tyckte de kändes ganska bra, hyfsat tunga och gedigna. För övrigt är det inte WBT på Shunyata Research heller, däremot står det i HF att kontakterna liknar WBT, vilket du ju också påpekade om Biltemas. Är det nån som vet om Shunyata Research finns att köpa någonstans i Stockholmstrakten, så kan man ju jämföra själv. Förresten, hur vet du att det inte är samma kontakt? Har du sett eller känt på Shunyata Researchs kontakter?

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:40:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MrÄlg> Jasså? Hur vet du det? Har du någonsin haft Biltemakontakterna i din hand? Slår man dem mot varaandra klingar de mycket konstigt, inte som WBT direkt. Jag har ett par i min hand nu och detta är inget annat än dåligt gjorda kopior. Skulle va kul att anlysera t.ex plätteringens kvalitet. Har en doktorand polare som jobbar med tunna skiikt så de skulle nog inte vara några problem.

Dessutom är de svåra att löda på (fastnar dåligt och lödöra för minus finns inte) vilket ytterligare höjer misstankarna.

Oftast kostar kvalitet pengar MrÄlg även om du inte verkar tror det.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:45:04  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Som sagt, det är inte WBT-kontakter på Shunyata Researchs kablar heller, iaf om man ska tro High Fidelity. Att jämföra Biltemas kontakter med WBT kan ju visserligen vara intressant, men i denna tråd handlar det inte om WBT-kontakter.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:54:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
k98, sånna här inlägg upprör en del.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:56:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ok, det kanske inte är WBT men det är säkert bra mycket bättre än Biltemas även om den ser likadan ut. Allt som glimmar....

För övrigt har jag inte sett många produkt från Biltema som håller måttet, det är en affär som till 90% är full med skräp.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/26 :  12:58:43  Show Profile Send gardd a Private Message
Jag tycker alla kontakter liknar varandra, ändå låter de olika.
Den här tråden bidrar inte till någonting tycker jag.
Ni är inte säkra på om det är samma kontakt, så allting rinner ut i spekulationens sand.

Hur kan du sätta rubriken som shunyata vs biltema när du inte ens vet vilka kontakter det rör sig om?


jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/26 12:59:24
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:09:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Den här tråden är ren spekulation. Det är möjligt att det är samma kontakt eftersom de ser likadana ut på bild med inte särskilt hög upplösning. Jag tycker att detta är en mycket svag utgångspunkt för offentlig publicering.
Så egentligen är det k98_jbn som borde jobba litet. Jaga rätt på en Shunyata kabel! En kompikation är att samma kontakt kan tillverkas med olika metaller och pläteringskvalitet, ex. Clearaudio MPC som finns i tre kvaliteter men ser likadana ut. Så egentligen behöver du ett labb också för att undersöka metaller och pläteringskvalitet.
Så upp till bevis k98_jbn eller behåll dina funderingar för dig själv.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:20:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sant, att diskutera efter utseende är meningslöst, däremot förstår jag att "k98_jbn" blir undrande och misstänksam och det med full rätt.

Däremot kan man inte dra några djupare slutsatser innan båda produkterna är ordentligt undersökta och det finns ett underlag att gå på.

Det kan vara liknande kontakter med annat innehåll eller det kan vara exakt samma, men fram till att dessa är jämförda handlar det bara om spekulationer.

Däremot, och det är viktigt, bör förhållandet absolut undersökas.

Bravo
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:20:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Världen är överfull med kopior av varandra, ofta är det stora prisskillnader mellan dem också. Har precis debatterat detta ämne på ett annat forum gällande annat än hifi. Har även en tredje bransch där jag är väldigt insatt och vet att det finns mycket sk. "kopior" av varandra men säljs till olika priser, ofta ganska stor prisskillnad men produkten är samma och av precis samma kvalite beroende på att det är samma fabriker som producerar men olika loggor på produkten. Det finns inte X antal fabriker som tillverkar just en produkt åt ett företag, oftast är det samma fabriker som tillverkar samma och liknande produkter åt flera olika företag.

Varje gång detta ämne kommer upp säger någon att det som anses som kopior inte kan vara lika bra, de är skit och dålig kvalite, ofta har de som uttalar detta ine ens praktisk erfarenhet eller testat själv utan anser att det som är billigare bara är skräp.

Jag tycker spekulationen är befogad och de som har en annan åsikt eller inte tycker det kan ju helt enkelt blunda för denna tråd och låta oss som spekulerar och vet annat fortsätta med detta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:26:08  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Rydberg: Jag skrev "högst troligt". Kontakterna är ju mycket lika på bilden, eller hur? Dessutom finns det ju tydligen folk som haft samma problem med biltemas kontakt som HF hade med Shunyatas. Och varför skulle det inte kunna vara samma? Det är ju upp till varje tillverkare att välja kontakt. Det kan också vara så att dom är tillverkade på samma fabrik, men med olika toleranser, pläteringar etc.

Den kontakt som är på bilden har jag inte sett på biltema, däremot en annan RCA som satt fast i en sladd som dom sålde där. Svårt att säga så värst mycket om den. Såg ut som en kontakt, varken mer eller mindre.

Har någon kollat upp mer noga hur stor skillnad det är då? Biltemas kotakt kanske är ett kap?
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:35:02  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Eftersom folk inte verkar vara läskunniga så får jag väl förtydliga:

Ännu mer övertygad om att det kanske rör sig om samma tillverkare

det är lite kul att en kabel för 8000:- (troligtvis) har kontakter för 39:-

Jag går alltså inte ut med ett pressmeddelande och påstår att det är samma kontakt. Jag ville bara se vad folk hade för åsikt/kunskap i ämnet och kanske bena ut om det är samma kontakt i båda fallen.

"Så upp till bevis k98_jbn eller behåll dina funderingar för dig själv." Bevisa vad? Jag har aldrig påstått med bestämdhet att det är samma kontakter, så vad har jag att bevisa? Förresten har ingen tvingat dig att läsa den här tråden.

"Hur kan du sätta rubriken som shunyata vs biltema när du inte ens vet vilka kontakter det rör sig om?" Det var inte alls svårt, det var bara att skriva det i ämnesraden. Förövrigt har jag lärt mig att vs. är en förkortning av "versus" alltså "mot" eller "kontra". Jag har inget minne av att vs. också skulle kunna betyda "använder samma kontakter som".

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2003/08/26 13:41:24
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:49:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ha ha


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:29:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MrÄlg> Det är mycket som ser likdant ut. Men om du känner på kontakten så märker du direkt. Testa att löda, kolla isloeringen mellan + och - (hård plast) osv osv. Finns ju inte ens lödöra till minus utan den får man löda på direkt på kontaktens insidan. Smäck är det inget annat. Att det skulle handla om samma kvalitet som på kablen för 8000 håller jag för högst osannolikt.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:50:31  Show Profile Send gardd a Private Message
k98: begrep du inte vad jag ville ha sagt eller?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:29:42  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
gardd: Inte riktigt.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:44:50  Show Profile Send divander a Private Message
Biltemas kontakter är av mässing. Skrapar man på dom syns detta tydligt. Vad de andra kontakterna är tillverkade av vet jag däremot inte. Att kontakterna ser likadana ut spelar ingen roll. Det kan lika väl vara helt olika. Men de kan ju även vara samma (men knappast troligt). Biltemas olika kontakter har väldigt dålig kvalitet på bland annat gängor. Detta är väldigt lätt att se och känna. Däremot är det svårare att se om kvalitet på plättering.

Det finns mycket skräp på Biltema. Och många saker kan ha sämre kvalitet men fungera bra i alla fall. Men det finns även en hel del bra grejer på Biltema som kostar betydligt mindre än på andra ställen. Biltema och andra lågprisbutiker har inte garanterat sämre grejer. Men de har nästan garanterat ojämnare kvalitet.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:12:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag ändrade trådens namn en smula....

adm/sladd


,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/08/27 :  10:55:18  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Jag ändrar topicen för att förklara lite närmare vad jag menade... Nu kan väl ingen bli upprörd, de ser faktiskt lika ut (särskilt om man kollar på bilderna i High Fidelity). Plätteringstjocklek, materialval etc. vet jag inget mer om, så det uttalar jag mig inte om. Vet förresten någon här på forumet om Shunyata har en ÅF i Sthlmstrakten så ska jag åka och kika och jämföra kontakterna lite noggrannare (med ögonen alltså).

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2003/08/27 11:00:46
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  11:33:12  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, varför gör man kontakterna av mässing, det leder ju sämre än koppar och silver, verkar konstigt att man lägger ner så mycket kraft på kablar och sen ska man leda signalen genom en mässingsklump,

Cardas gör ju kontaktdon i koppar med rodium och silverpläteringar, nogon som testat dessa.

kolla på
http://www.thlaudio.com/indexE.htm

där fanns det mycket för hemmapularen, bla cardas och wbt + en massa annat trevligt

mvh
micke
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:15:31  Show Profile Send divander a Private Message
Det blir billigare med mässing.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:36:50  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
om man nu vill utge sig för att vara nr 1 som WBT tex, skänns det konstigt att några gram koppar istället för mässing skulle bli för dyrt. vilka snåljåpar. tror inte cardas donen är mycket dyrare än wbt

det ´är nog nån som tjänar riktigt grova hackor på alla oss hifinötters fåfänga
/
Micke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000