HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver hjälp med RIIA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jon svensson
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:18:10  Show Profile Send jon svensson a Private Message
Jag kopplar min skivspelare (Omnitronic BD-1550) via ett RIIA-steg (Para CDS8) till line-in ingången på min dators ljudkort (Soundblaster Live 5.1). Dock är jag inte nöjd med signalen, den är något låg. Jag skulle vilja boosta den, men inte via något mjukvaruprogram (vilket borde innebära försämring av kvalitet omgående, eller?) utan försöka få kraftigare signal på något sätt. Är det möjligt? Eftersom en RIIA-kurva är bestämd, går det att få tag i RIIA-steg som ger mer kräm i det hela, eller är det hos min dator svagheten ligger?

All hjälp mottages tacksamt!

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:30:21  Show Profile Send Hepcat a Private Message
RIAA't förstärker nog så många gånger det skall sedan beror det på hur stark utsignal du har från pickupen. men det är inga problem att höja signalen med wavelab eller cooledit utan förlust. du riskerar nog att förstöra kvaliteten genom att boosta upp signalen med extra förstärkning.

MVH Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

jon svensson
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:33:01  Show Profile Send jon svensson a Private Message
Tackar och bockar, ska genast testa med de programmen. Fördelen med bredband och dc++ (oDC) är ju att jag har vilket program som helst på några få minuter, värt ett test alltså!

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:35:54  Show Profile Send Hepcat a Private Message
just det jag glömde ett program som oxå är bra det är audacity och det är opensource. det var väl inspelning det var frågan om?

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2003/08/25 23:37:35
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/26 :  00:08:27  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Om du förstärker upp signalen med en extern, lågbrusig, förstärkare så får du bättre upplösning när du AD-omvandlar signalen på ljudkortet. Att programmen skulle fixa det är trams. Allt de gör är att interpolera där det fattas något, dvs de lägger till ett slags "medelvärde". Inte så hifi om man är petig.

Enda chansen att programmen skulle kunna göra det på ett bättre sätt är om de kan ställa förstärkningen i ingångssteget på ljudkortet. Vet inte om de kan det.

/Marcus
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:58:23  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag har samma problem och fick tipset att skaffa en neutral hårdvarumixer med "sann" förstärkning på stereokanalerna. Allt annat, inkl. mixrar utan "sann" förstärkning och programvaror förstärker inte signalen, bara volymen, då också oljud och annat som förstärks då också.

Annars kan du säkert som någon föreslog använda en förstärkare, men då bör den ju ha ett bättre RIAA än vad din separata har om det skall löna sig för örat. Nu skaffade jag mig inte någon mixer, har beslutat mig för en mkt dyrare lösning istället, men så får det bli, i sinom tid.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/27 :  00:06:03  Show Profile Send Nemo a Private Message
Prova med att koppla från RIAA-steget till en linjeingång (t.ex CD-ingången) på ett försteg, eller en integrerad förstärkare med pre-out, och koppla från pre-out, eller förstegets utgång till ljudkortets line-in. Då borde du få en signal med högre nivå, som du, vid behov, kan dämpa med förstegets, eller förstärkarens, volymkontroll.


Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/08/27 :  07:53:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
Testa mic-ingången på ljudkortet...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/08/28 :  13:06:34  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Hepcat, du skriver att RIAAt nog förstärker det det skall, och att det mer beror på pickupen. Eftersom jag har samma problem med min anläggning hemma har jag kollat runt lite på olika RIAA-steg, och jag har sett att uteffekten för ex. MM kan variera från 20 till 60 dB. Har det ingen betydelse för den slutliga utsignalstyrkan från RIAAt menar du? Tycker att även RIAAts uteffekt borde ha betydelse?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000