HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälper det att byta kablar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andleas
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:00:58  Show Profile Send Andleas a Private Message
Tjenare!
Köpte en stereo som till fördel av ljudet såldes till ett vrakpris (2000.-) Kablarna som medföljde är "lakrits snören" och signalkablarna vet jag inte vad det var men troligtvis kassa sådana säljaren sa inget om de. Om jag lägger 500.- på nya kablar (sammanlagt) kommer jag märka nåt då?? PLus att lakrits snörena var VÄLDIGT långa...säkert 10m per kabel,= måste bli spänningsfall? eller?
Vill ha högtalar kablar på ca 3 meter och signal kabeln räcker med 0.5-0.6m.
Vad skall jag köpa?
/Andreas

Nästa projekt: Bygga ihop egna högtalare från HiFikit

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:22:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Vad består din stereo av?
Kan vara bra att veta...!

Detta kanske kan funka?
rca-signalkabel supra trico eller vad den nu heter för 500:- kanske kan va nåt?
Eller varför inte testa biltemas rosa signalkablar, billiga och säkert mkt prisvärda.
Högtalarkabeln borde nog bli i en supra ply 2.0 om du frågar mig. 50kr/m

mvh,

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:29:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, Supra har nog kablar för dina pengar och jag är helt säker på att du kommer att märka resultat.

Att korta högtalarkablarna är definitivt välbetänkt, helst inte längre än vad som behövs, dock inte för korta bara.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:32:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror också att du kommer att märka förbättringar med nya kablar. Är du händig fixar du dom själv (sök i diy) tillsammans med lite jobb på placering av högtalare och något mjukt under högtalarna så har du nog kommit en bra bit på väg under rådande pengabrist.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:36:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
I ditt fall skulle jag även prova DIYarnas favo, tror den heter RG58 på elfa och kostar inte mycket/m, köp sedan bra kontakter och löd.
Beggade grejor vimlar det också av, kolla det.
Annars finns ju även Audioqest billigaste kabel G-string eller nå´t den kör jag mellan DVD och försteg fungerar över förväntan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/25 :  22:39:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sorry det kanske är RG59 den heter, du får fråga.
Hursomhelst är vadsomhelst bättre än lakritssnörena.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:25:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hallonsnören kanske kunde funka?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/25 :  23:26:57  Show Profile Send mag a Private Message
För långa kablar är inte bra, dock betydligt bättre än för korta

RG-62 heter signalkabeln på elfa som många brukar rekomendera

Supra blir nog bra, eller kanske vanlig 1.5mm2 elkabel duger gott (Supran är dock snyggare ).

I den mest välljudande anläggning jag hört är det snörat supras högtalarkablar (tror det är 2.0) så det kan ju inte va dåligt.....

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Andleas
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/08/26 :  13:39:07  Show Profile Send Andleas a Private Message
Tjenare!
Vart köper man de kablarna ni snackar om?
Prylarna är:
Pioneer SX-305RDS (receiver) 2x85w
CD-spelare Pioneer PD-s505
Och högtalare: B&WD302 (väldigt små, men fan vad de spelar på!)
/Andreas

Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:24:33  Show Profile Send Nemo a Private Message
Många tycker att elinstallationskabel (kallas EKK) fungerar mycket bra som högtalarkabel. Sådan kabel är billig och finns att köpa lite varstans, t.ex. hos ELFA (http://www.elfa.se/se/), Clas Ohlson och Kjell & Company. Här är ett exempel: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2015513.htm .

Edited by - Nemo on 2003/08/26 19:25:52
Go to Top of Page

Andleas
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/08/30 :  18:49:44  Show Profile Send Andleas a Private Message
Skall man köpa 3 eller 4 ledade kablar då?
Vad skall man köpa för kontakter sen då?
//Andreas

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/30 :  19:13:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En liten varning kanske är på sin plats när det gäller EKK, den är vansinnigt styv och bökig att ha att göra med.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:12:57  Show Profile Send Michael G a Private Message
Om du skall bi-wira så köper du 4-ledad. Om inte så köper du 3-ledad och använder endast två av ledarna. Beroende på anslutningar i förstärkare och högtalare, så kan du välja att skruva fast de "nakna" kontaktändarna, banankontaker eller spadar (finns ex.vis hos Clas Ohlson för en rimlig peng).

Magnuz varning är på sin plats. Om du skall möblera om då och då så ÄR dessa kablar bökiga. Om kabeln skall ligga där den ligger, så kan styvheten vara en fördel. Man kan nämligen böja till den så som man vill ha den - och den håller sig så.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:47:24  Show Profile Send flintan a Private Message
Hehe, jag har gjort en fyrfläta av EKK 1,5mm....den är rätt styv.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/08/31 :  00:49:16  Show Profile Send manlix a Private Message
Hmm, kan en enkardelig kabel vara bra som högtalarkabel? Låter skumt tycker jag. Varför görs det isåfall högtalarkablar om det går lika bra med elkabel?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/31 :  08:39:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej Andreas!

Tycker råden du fått i denna tråd är bra. För din anläggning så räcker förmodligen de 500 kronorna bra. Man kan tänka tvärt om lite grand. Skall det vara 10 meter långa mycket tunna signalkablar? Svar nej. Hitta något prisvärt i förslagen ovan, löd på kontakter och för jösse namn strunta i att försöka ha dem så korta som möjligt, det bli ingen ljudvinst i ditt system men kan ge betydande problem om du vill ha apparaterna på ett annat sätt, bredvid varandra i stället för ovanpå etc.... 1 till 1,5 meter är bekvämt.

Högtalarkablage likaså. Utgå ifrån vad som är "normal" basstandard för högtalarkablage. Ovanstående råd är utmärkta fast personligen skulle jag undvika alltför styva lösningar av rent hanteringsmässiga skäl. En Supra 2.0 är förmodligen kalas för ändamålet och har även ett visst andrahandsvärde.

mvh

sladd (detta var ju en typisk sladdfråga)

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/31 :  11:08:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Andleas, ärligt talat så tror jag inte att du kommer att notera någon speciell skillnad med nytt kablage. Din stereoanläggning är uppbyggd av tämligen enkla apparater, speciellt högtalarna. Mest skulle du vinna på att senare byta upp dig till bättre högtalare. Om man tar de sammanlagda felen som högtalarna skapar, så är de tusenfalt till miljontals gånger större fel än de fel som dina nuvarande kablar har orsakat.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/31 :  12:31:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Knoppen> Byta upp högt. för 500 spänn emellan? Knappast någon revolution. Låt killen byta lite kablar först, inte ens du kan väl påstå att 10m "skosnöre" inte skapar en hel del fel och låter kass.
Andleas lär nog hinna byta upp sig om intresset stannar kvar, och du Andleas när du byter byt rejält från början, visst kan man tycka det är dyrt men det betalar sig, istället för att byta många gånger till lite dyrare, det blir riktigt dyrt.
Om du idag har en stereo för tot. 2000kr nästa steg borde vara 20-40.000kr, då kommer du att vara nöjd längre och slippa dyra uppgradeeringar som inte ger särskilt mycket om man ska vara ärlig.

Edited by - Adagio on 2003/08/31 12:33:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000