Author |
Topic |
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 10:32:07
|
gardd:
-du gör bort dig totalt! Ett tips är att veta vad man pratar om, inan man skriver!.
Jarade:
Det är bara att fara runt och lyssna på olika märken och aparater. Sedan tycker jag att det verkar jobbigt att köpa en hel anläggning på en gång!. Finns nog en stor risk för felköp!, vanligtvis så tar det ju flera år innan man är nöjd med alla komponenter, och vissa blir ju aldrig nöjda!
mvh/ siffernisse
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 10:36:22
|
quote: gardd:
-du gör bort dig totalt! Ett tips är att veta vad man pratar om, inan man skriver!.
Hmmm, vem var det nu som gör bort sig..hmmm
Siffertjosan- Man kan ha olika uppfattningar om hur en produkt låter.. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 10:43:27
|
Åter ett moget inlägg av en av Linns största förkämpar siffernisse
Om nu Gardd har ägt och lyssnat på deras prylar och kommit fram till den ståndpunkten så behöver du inte komma med dylika påhopp.
Jag vill tillägga att jag inte heller håller med Gardd då mina öron tycker att dom nya Linnprylarna låter mer "torrt" än "kallt". Jag dristar mig tom att rekommendera Linn om man lyssnar mycket på just hårdrock. Däremot anser jag att det finns bättre grejer till klassisk musik mm.
Man behöver inte gå i försvarsställning varenda gång ens favvomärke kommer upp. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 10:45:50
|
quote: Man behöver inte gå i försvarsställning varenda gång ens favvomärke kommer upp
Verkar som att Linn- och Advantagefansen är mest lättprovocerade... |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 10:54:13
|
quote: Verkar som att Linn- och Advantagefansen är mest lättprovocerade.
För att inte tala om spårvagnsförare.. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 10:54:30
|
Verkar inte bättre. Jag måste ha galna hundsjukan eller nått för jag gillar båda märkena ;) |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:03:00
|
quote: För att inte tala om spårvagnsförare..
Sanoj: Jag undanber mig personliga påhopp och har redan förklarat vad jag tycker om dig och dina inlägg, låt forumet slippa detta trams nu! |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:07:40
|
"Om nu Gardd har ägt och lyssnat på deras prylar och kommit fram till den ståndpunkten så behöver du inte komma med dylika påhopp."
"Siffertjosan- Man kan ha olika uppfattningar om hur en produkt låter.."
--Om man tycker Linn låter "kalt" så är det något fel på de Linn-prylar man hört, eller så är det fel på något annat ställe!
"Hmmm, vem var det nu som gör bort sig..hmmm"
--om man någonsin hört en enda Linn-pryl står det nog ganska klart vem som gör bort sig, det behöver vi inte diskutera här!
Sedan kan jag kanske förtydliga för herr gardd, att herr Jarade ville ha rekomendationer på vad han skulle lyssna på! INTE tvärt om!
eller hur???????
mvh/ siffernisse |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:09:43
|
quote: --om man någonsin hört en enda Linn-pryl står det nog ganska klart vem som gör bort sig, det behöver vi inte diskutera här!
Jag har hört en massa Linn-prylar, vid olika tillfällen, och tycker definitivt att det är du som gör bort dig i denna tråd. |
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:23:05
|
Ingen på forumet "gör bort sig" så länge man hänger sig åt att beskriva sina erfarenheter och åsikter istället för att hålla på med personangrepp och/eller smutskastning.
Ide'n med ett sådant här forum är just att dela med sig av sina erfarenheter, och det tycker jag att gardd gör. På detta sätt kan i alla fall jag inte se hur han gör bort sig (OBS Min åsikt).
Låt oss istället ha en trevlig ton mot varandra och ägna oss åt att diskutera HiFi, Musik och Musikåtergivning istället för smutskastning.
Och framför allt: RESPEKTERA ANDRAS ÅSIKTER.
/ Stargazer, allvarlig för en stund |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:37:23
|
Rätt Stargazer!!
Vi borde varva ner lite ibland. Ju mer man lyssnar på hifi tillsammans med andra ju mer inser man hur olika man hör/lyssnar och vad man prioriterar. Sedan är det oftast så att i det högre prisspannet blir produkterna så bra att det inte spelar någon större roll vilken musik som spelas. Riktigt bra hifi plockar fram det bästa ändå. Därmed inte sagt att åsikterna går isär i takt med att prislappen blir större men jag tycker nog att det är så.
Och vilka kul/bra grejer man hittar om man har en budget på 100kkr:
Linn, Advantage, Naim, Meridian, SIM mm mm |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:41:22
|
Läs en gång till!
mvh/ siffernisse
it |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 11:47:13
|
Hölstra nu "nisse". |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 12:49:45
|
jarade, om du är nyfiken på linn så tycker jag du ska undersöka prylarna iaf. Jag har inte uppfattningen om att Linn är oöverkomliga...har själv ett system som är nära på alltigenom Linn, jag är student och har inte lagt upp mer än runt 30k för det. Och det låter bra
gardd, jag lyssnade på Arcam FMJ CD33 på Ljudmakarn för nån månad sen Den imponerade helt klart på mig - tog hem matchen utan problem mot kombatanterna, som då var Rega Jupiter, Cairn Fog2 och Myryad [vad-den-nu-hette-men-runt-16k-tror-jag-den-kostade]. Skulle definitivt ta en titt på den om jag var du! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:00:30
|
ayn: hur tror du CD33T står sig mot linn ikemi? Skulle vara en himla intressant jämförelse. ikemi+rörförstärkare är en hyffsad kombination... |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:05:57
|
quote: Arcam FMJ CD33
Vill minnas att nån tysk tidning gick i taket över denna oxå... quote: hur tror du CD33T står sig mot linn ikemi
Tyska Stereoplay tyckte redan att CD23T var snäppet bättre (samma ranking) än den då 60 % dyrare Linn Ikemi och CD33T lär ju inte låta sämre? OK, det är vad just denna blaska tycker, förstås. |
Edited by - Hotspur on 2003/08/27 13:12:07 |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:15:20
|
Jag är ingen newbie när det gäller Linn och jag har följt deras produktelinje i åratal. Jag står bakom min åsikt till 100% eftersom jag har ägt/lånat/lyssnat och jämfört dem med så många andra märken. Men det är ju, som jag tydligt påpekade, bara min egna åsikt. Dessutom finns det många andra märken som dessutom är _kallare_ än Linn.
Linn i sig är ju inte direkt kända för att återge ett speciellt "KALLT" ljud utan är nog mer kända för att designa sina grejor med utgångspunkt från parametrarna: rytm- ton- och taktkänsla. Nackdelen med detta angreppsätt, enligt mig, är att ljudet blir in-your-face vilket gör att man inte kan slappna av. Många kanske kan det, men om ni läser "Mickes HIFI Kokbok" på hififorum.nu, så inser ni alla att smaken är delad. Jag har alltså inget emot Linn utan de har en hel del styrkor. Dock kommer inte jag rekommendera linn i det här specifika fallet eftersom: 1. Ljudet får inte vara för kallt 2. Linn är rätt dyra med tanke på upplevt ljud. (Vill man ha värme rekommenderar jag Linn Sondek CD12 om man nu är ute efter Linn cdspelare...) Som sagt: låt era egna öron fälla sista ordet. |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 13:24:56
|
Fridefors/Ayn/ni_andra: Jag läste en rätt lång och gedigen seriös där de jämförde linn ikemi med arcam fmj cd23T och de var mkt lika. CD23T lät varmare och mjukare men ikemin hade lite lite mer neutralitet över hela registret. Om nu CD33 är mkt bättre än cd23T, då blir det MKT intressant.
Dock vet jag att linn (när jag nu ändå skriver så mkt om linn) uppgraderar sina befintliga prylar på kontinuerlig basis. En äldre ikemi låter illa jämfört med en sprillans ny. STOR skillnad alltså. Alltså bör man i rättvisans namn jämföra med en sprillans ny ikemi, då den förmodligen är rättså "upphottad". På daniels silocon.nu sida ser man lite revision updates, men det är bara ca 5-10% av alla updates som linn inför i produkterna... |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 18:23:14
|
Såg förresten detta bidrag från Lyssna.se i "Butikshyllan" här på forumet: CD-Spelare Arcam CD 23T Nypris 19.500:- Nu 15.500:- |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 03:23:17
|
Tycker faktiskt att Meridian 507 spelar bättre än Arcam CD33 på samtliga punkter! Klart mer öppen, stramare och tightare! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/31 : 03:35:04
|
Ja Meridian 507 har ju fått mkt. bra kritik och kompetensen på området är det ju inget fel på. Enligt mig brukar Meridian låta mycket bra. |
Bravo |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 11:53:11
|
Jag måste nog oxå hålla med om att M3 Avantgarde är en vass och hård högtalare, och har men en annan åsikt så visst men då tror jag man inte lyssnat på nån mjuk och varm högtalare. När jag hörde dom så tyckte jag oxå att dom hadde svårt att kontrollera ljudbilden och att elementen inte spelade ihop ordentligt.
Och även arcam är en lite ljus kombination till dom så det skulle jag inte direkt rekommendera heller ( jag hörde dom med arcam prylar..)
Skulle väll säga tt Naim kan fungera och även Sonus Faber som har ett lite mer tillbaka lutat ljud.
/Martin |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 11:58:11
|
Någon som har jämfört Marantz CD-17 mkII KI Signature mot ovanstående spelare? Enligt en säljarna på ljudmakarn föredrogs CD-17 framför Arcam CD33 en aning i en blindtest, den har jag hemma på prov (tiden löper ut idag, måste bestämma mig) och de vill ha 10' för den begagnad (19500 ny). Tror det kommit en lätt modifierad variant av denna som är ny därav bytte gamla ägaren in den mot en ny. Ingen aning vad som skiljer ljudmässigt. |
Edited by - Snutten on 2003/09/01 12:31:59 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/09/01 : 13:53:24
|
Linn Classic. Låter bra tar liten plats utmärk i ett student rumm i Uppsala eller Stockholm.
|
|
|
Topic |
|