Author |
Topic |
jarade
Member
66 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 18:45:04
|
Goddag alla!
Efter mycket om och men har jag trots min nuvarande studentlivsekonomiska situation bestämt mig för att å hifiporrens vägnar inhandla ett system som klår samtliga grannars dito i min port.
Pengar som "skräpat" på banken en längre tid skall nu alltså byta ägare till förmån för ett par burkar med högprecisionselektronik.
Eftersom min huvudpreferens vad gäller oljud är hårdrock (inte sällan extrem sådan) har tidigare äventyr i hi-end-världen gett mig erfarenheten att drömcombon för aktuell musik absolut inte får spela för ljust (omsorgsfullt distade gitarrer ska alltså inte klia i öronen)
måste spela hyfsat mjukt (mängden "hårdhet" i den genomsnittliga metal-inspelningen ger annars upphov till fruktansvärd lyssningströtthet)
och vara väldigt baskänslig (audiofilproduktionerna har ofta inte riktigt nått hit, en basgitarr har väldigt lätt att drunkna i mängden dist, trummor och sång/skrik).
Budgeten ligger idag totalt på 110k SEK vilket skall inkludera:
försteg slutsteg (monoblock?) cd högtalare(!) kablage
evt möbel, basplatta etc.
Eftersom jag aldrig tidigare varit i närheten av dylika summor för eget inköp (mitt förra system låg på drygt hälften), skulle rekommendation av komponenter till ett system som möter kriterierna ovan vara oerhört uppskattade.
En fördel är också om prylarna finns för avlyssning/inköp i Stockholm.
MVH
|
Svär gör man i kyrkan... |
|
Julle Jansson
Member
63 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 19:11:06
|
Om vi leker med tanken att jag skulle vara du skulle jag köpa ett Ino-audio system med basmoduler och toppsystem (i14 + pY-2), driva dem med Rotelslutsteg (RB 1080 x 2) NAD c160 som försteg och någon trevlig CDspelare. Då kan du spela bas om du vill... |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 19:17:04
|
Ja det lär ju iaf. bli en studentanläggning av sällan skådat slag ! |
Edited by - Anton on 2003/08/25 19:18:00 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 19:25:43
|
Jag har också en "studentanläggning"=)
Den jag har kan banne mig spela all musik mkt mkt bra, hårdrock, klassiskt, gitarrer, piano, you name it, låter bra....
Tror också att Ino-Audio system skulle kunna vara en bra variant... |
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 19:39:42
|
Mr.Älg rkomenderar:
Högtalare: Ino Pi60 (rockar röven av det mesta) tror dom kostar ca 30000, det finns lite olika varianter av den. Mycket bra högtalare.
Slutsteg: Nåt lämpligt, t.ex. Bryston 3B SST. Pris vet jag inte, men ca 28000 verkar rimligt. Annrs finns t.ex. Rotel RB-1090 för 24000.
Försteg: Bryston BP20. Pris okänt, men ganska dyr. Kanske 20 lakan. Kostar 1800 USD i USA.
CD: Arcam CD82 (ca 10000) eller SAT CDfix (lite dyrare)
Kablage: Gör eget. Billigt och bra. Vill du inte tjafsa med lödkolv och sånt så har t.ex. kimber bra kablar till bra priser. Finns andra bra också. Men att lägga ut mycket pengar på kabel kan du göra när du justerat akutstiken. För vi har nämligen 20 papp kvar (förutsatt att du gör kablaget själv). Lägg dessa pengar på lämpliga absorbenter (tube traps kan kanske vara nåt) och/eller diffusorer. Har du parkett i rummet du ska lyssna i så är den största enskilda förbättringen du kan göra att lägga in matta/mattor i rummet istället.
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 19:59:04
|
Tror att Mr.Älg sagt ett bra system... Bryston är mkt bra saker, du kommer bli nöjd, även Rotel 1090 är mkt bra...
Men jag rekommenderar en Arcam före SAT CDfix, men det är ju min personliga åsikt... |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 20:02:03
|
Linn Aktiv är inte dumt system om det ska headbangas men kanske inte för laboratorieanalys av enskilda parametrar. Jag föreslår aktiva Ninka, 3 LK 140. Genki cd och Wakonda försteg. Om du får råd med en bättre cd så finns Ikemi inom räckhåll. Aktiv drift är bra för då kan du ställa in det så det passar rummet/dina preferenser. Förutom en rad andra fördelar. Vad gäller kablage är det inte en kritisk parameter om du inte vill ha de sista detaljerna typ extra fokus på cymbalernas utklingning. Lyssnar du till hårdrock så passar Linns kablar rätt bra också. |
Hifiarkeologen |
|
|
Siffernisse
Member
276 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 21:02:44
|
Skulle nog kollain LINN, spelar ju ALL sorts musik mkt bra!...(bättre)!
mvh/ siffernisse
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/08/25 : 22:29:43
|
Aktivt Linn-system ger en grymt låg och härlig kontrollerad bas, ge det en lyssningschans iallafall. Kolla in på High Fidelity på Karlav vettja! Eller har du vägarna förbi i Gbg är du välkommen hit .
PS. Det går inte nån nöd på dagens studenter iallafall, verkar det som . |
Edited by - weezer on 2003/08/25 22:30:49 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 07:13:27
|
Meridian cd Meridian försteg Bryston slutsteg Audiovector M3 Avantgarde
Ovanstående låter brutalt bra till tung hårdrock....... |
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 10:39:03
|
Hej Ryst att lägga 30 000:- på kablar och stativ tycker i varje fall jag låter som att överskatta kablarnas betydelse. Mvh Kristofer |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 10:47:05
|
Vill du att systemet ska spela mjukt så glöm cdfix och Arcam direkt! Alla Arcams cd spelare spelar ljust och lite kantigt. Är nog inte vad du söker..
Hade absolut inte rekommenderat Audiovector m3 avantgarde heller om man vill ha ett mjukare ljud..
Du kanske skulle kika lite på Rega? Rega Jupiter spelar mjukt och fint men med ett jävla driv. Tror den hade passat mycket bättre än Arcam och Cdfix.
Lyssnar man mycket på metall så är problemet, som jag ser det, att du behöver ett mjukt varmt ljud men samtidigt måste ha ett djävulskt driv för att det ska bli kul. Det brukar ibland vara lite kinkigt att få till. Audio analogues Maestro prylar, som annars hade varit ett mycket bra val, går t ex bort p ga just bristen på driv.
Men när det gäller cd spelare så rekommenderar jag varmt Rega Juipter! |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 10:50:11
|
110k SEK?, vet du hur många biljetter till livekonserter det blir?. Där får du uppleva oslagbar akustik, extrem bas och euforisk gruppstämning (samt tinnitus ifall du har osis).
Sen skulle jag nog i ditt fall spara lite till "bass traps" av något slag. Om du har betongväggar i ditt studentrum som jag hade så är det väl spenderade pengar.
För övrigt, om du bor i sthlm-området, spar pengar till insats i lägenhet . När man väl blir kickad från studentrummet så suger det rejält att flytta hem till morsan . En annan sparade hela studentlånet just för detta ändamål. Nu måste man bara hitta ett välbetalt jobb här också... som sagt, man vet aldrig när man behöver extra cash. Ja ja, jag vet, jag är supertråkig när jag säger detta.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 14:44:01
|
Hö!
Audiovector M3 Avantgarde är ju hur mjuka i ljudet som helst! De passar klockrent till all typ av musik...
Däremot så kan jag hålla med om att Arcam är väldigt ljusa och kantiga..
Men det är inte många högtalare som slår Audiovector:s lena mellanregister!! |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 15:01:55
|
>s60761
Jag håller inte alls med dig om m3 avantgarde. Dom är tunna i ljudet och det som är minst bra är just mellanregistret. Lyssna på någon Sonus Faber högtalare i samma prisklass så förstår du min kritik om mellanregistret... |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:16:12
|
Mark Levinson 383 + Meridian 588 + Totem Forest |
Artphotography |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:26:10
|
eftersom du gillar hårdrock och dylikt och kanske gillar att headbanga, då är nog linn ett rätt okej system om du har en sådan läggning... Naim skulle också kunna låta bra, de påminner en hel del om linns sound. men köp isf nya begade linn klout slutsteg. 2250 låter inte alls lika bra, på tok för hårt och analystiskt. men ska du köpa nytt får det väl bli 2250 är jag rädd för....
--MAJOR EDIT:-----
HOPPSAN!, jag läste nu att ljudet måste vara "mjukt". I så fall är Naim och Linn uteslutna med tanke på att du bara har 110k SEK att lägga ut. :/ I så fall får du nog prova något annat. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
Edited by - gardd on 2003/08/26 16:28:14 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:28:05
|
Mark Levinson som bas, jo jag tackar det lär räcka länge, men om man inte får tag på en begagnad blir der väl inte mycket pengar över till annat? |
Bravo |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:50:04
|
Bravo> Jag har faktiskt sett ML383 för 46', Meridian 588 för 22' och Totem kostar väl nya runt 45' så det blir ganska precis på budget. Sen kanske man har tur och hittar Totem beggade åxå och då finns ju pengar till kablar och rack |
Artphotography |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 16:51:58
|
Nu dregglar jag också, min fru kommer att undra vad jag håller på med! |
Bravo |
|
|
jarade
Member
66 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 19:57:26
|
Får börja med att tacka samtliga för engagemanget! =))
Tycker synd om hifihandlarna i Stockholm, de skall få kånka prylar och koppla sladdar till fördömelse när jag kommer igång med provlyssningarna nästa helg.
Ino-Audio har jag aldrig hört, någon som vet mer? Ingenjör Öhmans skapelse om jag inte missminner mig...Ljudtekniska Sällisarna håller till här i krokarna, kanske kan snacka om provlyssning där.
Rotel-förstärkare har aldrig varit min grej, alldeles för "hårda" i klangen. Tilläggas skall att jag främst hört äldre modeller, hoppas ingen tar illa upp hsh. =))
Arcams nya cd-spelare CD-33T med 8 Wolfson Dacar (slurp!) skall provlyssnas hos Ljudmakaren tillsammans med en av Brystons större lådor (3B-SST?), men erfarenheten säger mig liksom kommentarerna ovan att det nog inte är rätt för hårdrock!
Linn har jag nog "några" mil kvar till prismässigt, men dregla kan man! =)
Högtalarna var det ju definitivt delade meningar om. Audiovector? Finns det andra rekommendationer? Har jag missat nåt? (puh)
quote: För övrigt, om du bor i sthlm-området, spar pengar till insats i lägenhet . När man väl blir kickad från studentrummet så suger det rejält att flytta hem till morsan . En annan sparade hela studentlånet just för detta ändamål. Nu måste man bara hitta ett välbetalt jobb här också... som sagt, man vet aldrig när man behöver extra cash. Ja ja, jag vet, jag är supertråkig när jag säger detta.
Bostadsrätt finnes redan. =) Pengarna som ryker nu är "Volvon" jag skulle ha köpt om jag...var intresserad av bilar...öh...
quote: PS. Det går inte nån nöd på dagens studenter iallafall, verkar det som .
Har sparat, sålt tidigare system, investerat etc. Studentlivet är guld. Jag kan låna hem hyperkänslig mätutrustning från KTH.
|
Svär gör man i kyrkan... |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 20:22:57
|
Ja det blir svårt. Mjukt ljud. Gillar hårdrock. Skulle ju vara rör då men jag tror inte den varma rörbasen tilltalar en hårdrockare. Jag håller dock inte med Gardd om att Linn skulle vara hårt i "lägre" prisklasser. Nya post-2000 Linn är lite rundare, lite luftigare utan att de gamla käpphästarna rytm o timing offrats. Samma sak gäller Naim.
Ett tips vad du än satsar på kan ju vara en grej som du kan justera den tonala balansen med. Kan vara 1,tonkontroller 2,eq, 3 aktiva filter. Då blir det inte så mycket delikata balansproblem med högtalare och kablar (vilket kostar).
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2003/08/26 : 20:36:19
|
Om du satsar på en beggad Advantage S1 (ligger runt 30') och matchar denna med en SimAudio Moon W-3:a (ca 40+') så har du råd med ett par Ino Pi60 och lite kablar. Jag har tyvärr inte lyssnat på Ino men detta system ger dig väldigt bra utbyggnadsmöjligheter. Du kan ju komplettera S1:an och köpa till ett försteg och basmoduler när du får lust. Krelle kör med en S1:a och en Moon W-3:a och han verkar ju nöjd med just denna kombo. Allt går att provlyssna i Sthlm. |
Linkan
|
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 07:59:50
|
Eftersom du ska till Ljudmakaren be att få lyssna till Audiovector M3 Avantgarde kopplat till Bryston så kan du bilda dig en egen uppfattning...
Har aldrig hört några högtalare som ordnar upp ljudet så bra som Audiovector gör på komplex, rörig musik som hårdrock... Audiovector är oerhört snabba och distinkta och det är svårt att inte älska ljudet från dessa. Man liksom glömmer ljudet och lyssnar till musiken istället |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 08:31:08
|
brumel: Jag har både ägt och lyssnat på mängder med linnprylar. De har många starka sidor. Dock håller jag inte riktigt med dig om att de låter varma. Jag tycker de låter lite kallt jämfört med andra hifiprylar. Dessutom tycker jag att även de som producerades efter år 2000 t ex kolektor/genki/ikemi/Classik, låter lite kallt. De varmaste linnprylarna tycker jag är mimik och klout. Hoppas jag inte provocerar dig. Linn har som sagt en hel del starka sidor även om de är lite dyra.
jarade: GRYMT spännande att höra att du skall lyssna på Arcam CD33T. Deras tidigare toppmodell FMJCD23T var ju grym! Vad jag har hört skall skillnaderna vara ganska stora mellan Cd23 och cd33. Berätta för oss hur den lät hemma hos ljudmakarn! |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
Edited by - gardd on 2003/08/27 08:41:25 |
|
|
Topic |
|