HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordfel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Quischo
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:16:23  Show Profile Send Quischo a Private Message
I slutet på förra veckan kom en elektriker och installerade jordade uttag i mitt vardagsrum. När jag nu kopplar in ljudet från datorn till min förstärkare hörs ett tydligt brummande ljud. Detta problem hade jag inte förut. Kopplar jag in datorn via ett ojordat uttag så slipper jag brummet, men jag vill inte gärna ha datorn inkopplad ojordad. Förstärkaren är kopplad till min comhembox och vidare till tv:n .Jag har märkt att tv:n ger en viss störning. En intressant sak är att när jag slår på spisen eller micron så höjs "brummet" till ett flygplansliknande ljud. Jag har testat att dra ut sak efter sak för att leta efter felkällor samt vänt och vridit på alla kontakter, men det enda jag kommit fram till är att tv:n stör en aning. Har ni någon aning om vad som kan vara fel ?

M.V.H Calle

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:33:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett "klassiskt" problem är jordproblem pga antennkabeln till TVn.Du skriver att TVn "stör" en anning, har du möjligtvis TVn koplad till förstärkaren på något sätt? Prova i så fall att dra ur antennkabeln ur TVn och se om det hjälper.


Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:48:27  Show Profile Send allbinn a Private Message
det finns antenn isolatorer har jag sett någonstans, om det nu är där du får en jord slinga.
http://www.specialelektronik.se/downloads/pdf/KTG-120-F.pdf

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Quischo
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:54:11  Show Profile Send Quischo a Private Message
Jo Tvn är kopplad till förstärkaren, när jag drar antennkabeln ur väggen försvinner en del av störningarna men en hel del finns kvar. Störningarna TVn ger är dock lindriga om man jämför med vad som händer om man slår på spisen eller micron. Då jag inte testade att att koppla in datorn i några av de jordade uttagen, som hela tiden har funnits i köket, innan de nya uttagen installerades i vardagsrummet vet jag inte om detta problem alltid har funnits eller om det är något som uppkommit nu. Kan detta problem upkomma om elektrikern gjort nått fel vid installationen ?
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/25 :  17:58:09  Show Profile Send allbinn a Private Message
Har du något mera inkopplat som kan gå mot jord? Antenn uttaget till recievern?? Har du någon annan apparat som sitter i jordat uttag?

Kan tillägga att jag hade brumm proplem när ingen del i kedjan var jordad, var tvungen att jorda endera i datorn eller förstärkaren

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)

Edited by - allbinn on 2003/08/25 18:04:22
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:00:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det låter underligt. Jag kan dock tänka mig ett antal sätt som det skulle kunna uppkomma på. Hur är datorn kopplad till förstärkaren, analogt eller digitalt? Är det förresten en hembioförstärkare du har?

Go to Top of Page

Quischo
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:11:41  Show Profile Send Quischo a Private Message
Datorn är kopplad till förstärkaren analogt. Förstärkaren är en Sony STR-DA50ES Receiver, det är en hemabioförstärkare. Jag får samma störljud om jag kopplar in ljudet till min bärbara dator. Dock bara om nätkabeln till den bärbara datorn är i ett jordat uttag.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:19:19  Show Profile Send hal a Private Message
Rekommenderar att du ringer upp din lysmask, problemet uppstod ju efter hans arbeten i ditt vardagsrum.
Det kan vara en jordkabel som han kopplat fel.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Quischo
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:24:30  Show Profile Send Quischo a Private Message
Jo jag får väll ringa elkillen men jag vet inte om problemet uppstod efter hans arbete. Jag hade ju aldrig testat att ha datorn inkopplad i några utav de jordade uttagen som alltid funnits i köket.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:34:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, oavsett när problemet uppstod är någonting galet. Att du får problem när du slår på mikron tycker jag tyder på att något är rejält fel med elsystemet, i värsta fall är någonting felkopplat och då kan det rent av bli farligt. Ring elektrikern och fråga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000