HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga: Vilka rengöringsvätskor är bäst för CD ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/25 :  10:01:39  Show Profile Send gardd a Private Message
Hej på er!
Jag har läst om, men inte provat, Nordost 3 Eco antistat rengöringsvätska som man smetar på textsidan av en Cd-skiva.
http://www.soundstage.com/revequip/pics/wadia_830.jpg

Dessutom kan man använda Musical Fidelity DiscSolution som är en regöringsvätska för data-sidan av CD:n.
http://www.musical-fidelity.com/products.html

Jag undrar, har ni testat några andra rengöringsvätskor som kanske är bättre än dessa? Jag vet att Stereophile kör med båda dessa vätskor ovan, men det finns ju andra märken också...

Jag är ute efter vätskor som har snarlik effekt men kostar lite mindre pengar. Eller möjligen vätskor som har grymt bra effekt till lite dyrare pris...

Spekulationer om vätskornas effekter undanbedes. thx
Detta är en mycket seriös tråd.

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/25 :  10:42:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Jag föreslår


eller

med äppeldoft.

Eller varför inte
?
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/25 :  11:07:16  Show Profile Send gardd a Private Message
knoppen, allvarligt, funkar vanligt diskmedel + vatten lika bra?
kan det inte bli salt/kalkbeläggningar kvar när man tvättat dem?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/25 :  11:22:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kalket kommer nog från sköljvattnet isåfall (dvs om man bor på Gotland eller i Uppsala eller annan kalkrik mark så kanske det är läge att passa sig). Men man torkar förstås av skivan med en absorberande luddfri duk. Bäst är att inte smutsa ned sina CD-skivor alls, då slipper man använda något rengöringsmedel alls.

Fast vilket medel kan ge "bättre" resultat än rent? Det får ju inte vara för starkt, för då kan det fräta i plasten.

Jag har själv aldrig någonsin behövt tvätta någon av mina egna kompaktskivor.

Bäst person att fråga om sådant här torde nog erfarna kvinnor vara, fråga Mamma!

Obs! Mina förslag är bara ren spekulation.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/25 :  11:26:21  Show Profile Send allbinn a Private Message
När jag har lånat riktigt repiga CD med hack och grejer, så har jag använt tandkräm med gott resultat.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/25 :  11:27:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
gardd, det fanns alldeldes nyligen en tråd om CD-rengöring. Varför börja om det hela med en ny tråd?

Eco3 är inte ett rengöringsmedel utan ett antistatmedel.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/25 :  11:34:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Anders, det är väl närmast en tradition att samma trådar börjar om igen efter bara någon vecka! Själv har jag varit på välbehävlig semester från jobb och forum, och när man kommer tillbaks är det precis samma tugg om precis samma saker!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/25 :  11:42:25  Show Profile Send gardd a Private Message
ber om ursäkt om jag startade en repetitiv tråd. skall genast kasta mig över sökfunktionen. ursäkta alltså. i all välmening, gardd.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:04:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tråden finns under Hårdvara, recensioner, egentligen felplacerad.

Knoppen, fullt förståeligt att man inte är uppdaterad på alla gamla trådar efter semestern. Det är naturligt att samma ämnen dyker upp igen, men det skulle vara önskvärt med litet mindre omtugg. Det brukar t.ex. dyka upp en tråd varje vecka om någon som skall köpa ett par hörlurar och inte vet något alls eller en fråga om det är bra med hörlursförstärkare. Fåfäng förhoppning att detta skulle försvinna, men kanske det kan bli litet bättre!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:15:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var lustigt det där med tandkräm på en CD skiva. Jag kör själv med någon vit salva på skivor som hackar. Det vågar man nästan inte snacka om men jag har räddat flera skivor med det för att sedan kun-na bränna ett nytt ex.

gcs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:32:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Anders, ja ibland verkar det som om minnet tycks vara mycket kort hos en del. Jag tror det är något man får leva med. Det finns kanske inte så mycket att diskutera egentligen? Fast om ingen skulle få fråga liknande saker igen så skulle det ju inte vara någon mening med ett forum.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:34:03  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Knoppen;
HUR VÅGAR DU!!!
HUR vågar du INTE nämna ÖLAND!!!
Hela jävla ÖN är ju kalksten! Vattnet är så hårt att vi har kniv och gaffel när vi dricker vatten...

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:37:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Aha, ojdå, det var som tusan! Det är så sällan jag är på Öland. Men där finns väl "bara" sommarstugor (utan stereoanläggningar?)? Har vi någon forummedlem från Öland här?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/25 :  12:40:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag räknar mig som ölänning...
Finns en till på forumet, minst.

Som Ps. kan jag nämna att det iaf förut fanns en sommarstuga med hifi så det räckte...

Öland är nog mest känt för bilstereo... harkel...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:20:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag räknar dig nog mest som Karlskronabo. Fast man kan ju vara ölänning för det!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000