HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kul välljud mitt i sommaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:36:03  Show Profile Send dole a Private Message
Under den av slutande delen av semestern blev det faktiskt helt oväntat en hifi upplevelse av rang.
När jag var och besökte en kamrat som har en anläggning utöver det vanliga.
Vad sägs om Audio Atistry Beethoven och Ayre elektronik: CX-7 CD Player , K-1x Preamplifier
och 2st V-1x Power Amplifier.
Och det hopsnört med Cardas golden cross kablar rakt igenom även nätkablarna. Och allt detta i ett lyssnins rum helt utan öppningar, det var bara en lucka i golvet. Det är så att dessa slutsteg producerar mycket värme, så det var ganska, eller rättare sagt mycket varmt i lyssnings rummet. Säkert upp mot en 45 grader

Nu är det lite svårt att säga hur systemet egentliga potential då elektroniken var helt ny. Uppvärmd samma dag som jag var där.
Men jag får väll säga det att redan så här i initialskedet lät det mycket bra.
Det ska bli intressant att se och höra när allt är inbränt, och alla små justeringar är gjorda.


Här är länkarna till den utrustning som jag lyssnade på:
http://www.cardas.com/products/index.html
http://www.ayre.com/products/products.htm
http://www.audioartistry.com/


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  20:08:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det skulle jag vilja höra. Sådana högtalare i synnerhet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:57:16  Show Profile Send Wacko a Private Message
Var du i Borås och lyssnade?
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:06:41  Show Profile Send gurin a Private Message
Antagligen här i Umeå.

Skall också så småning om gå och lyssna på systemet.

mvh/Gurin som vill ha fler Cardas kablar

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:24:09  Show Profile Send Wacko a Private Message
aaaaa just det, finns dock en nästan likadan anläggning i Borås, fast med Beethoven elit högtalarna och lite Muse elektronik
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:28:08  Show Profile Send gurin a Private Message
Mycket Museelektronk, många monoblock blir det för att driva dessa mastodonter vill jag minnas att han sa när han var i Umeå och demade de "små" högtalarna.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/05 :  21:52:51  Show Profile Send Wacko a Private Message
hehehe förhoppningsvis ska jag ner till Bengtsson i borås om ett par helger å lyssna lite
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:15:52  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
hehehe förhoppningsvis ska jag ner till Bengtsson i borås om ett par helger å lyssna lite
Får jag följa med?
(bor i borås)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:29:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vill egentligen inte kritisera en så fin anläggning...
MEN tappar man inte lite av poängen med att ha så trevliga grejer om man måste krypa upp genom en liten lucka och sedan sitta i 45 graders värme när man ska lyssna? Jag hoppas de 45 graderna endast gäller varma sommrar? Annars lär det väl inte bli så mycket lyssnat vilket vore väldigt synd.

Jag tycker jag känner igen syndromet, det blir så mycket hifi att musiken och framförallt lyssnandet blir lidande...




Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:51:09  Show Profile Send Wacko a Private Message
f95toli: hmm mitt datarum e c:a 40 grader på sommaren, så ligger rummet på en vind vid taket så rusar värmen upp ganska rejält, plus att stärkarna som jag tror e i klass A lägger till sin beskärda del ( även min Edison 60 blir ganska varm å den e billig=)


Mikaell: Det e säkert inte ömöjligt
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/06 :  09:35:41  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Wacko, hör av dig om det blir aktuellt
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/08 :  00:09:43  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjaba!

Visst är det trevligt med välljud på sommaren.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:02:51  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Jag vill egentligen inte kritisera en så fin anläggning...
MEN tappar man inte lite av poängen med att ha så trevliga grejer om man måste krypa upp genom en liten lucka och sedan sitta i 45 graders värme när man ska lyssna? Jag hoppas de 45 graderna endast gäller varma sommrar? Annars lär det väl inte bli så mycket lyssnat vilket vore väldigt synd.

Jag tycker jag känner igen syndromet, det blir så mycket hifi att musiken och framförallt lyssnandet blir lidande...






Det är inte helt klart än, så det blir med allsäkerhet bättre

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/11 :  14:18:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Verkar vara en synnerligen trevlig anläggning det där!

Bravo
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/08/11 :  14:46:03  Show Profile Send dole a Private Message
Den tillhör redan nu det absoluta toppskiktet i Sverige. Och det kommer att bli bättre garanterat. Synd att jag inte har några bilder Men man kan inte få allt, det med hänsyn till ägaren.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:03:27  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Skulle vara trevligt att höra den anläggningen med ayre elektroniken som kontrast mot muse elektroniken som var riggad sist jag var där. Man får ta o lyfta luren.

Dole - Är du umebo?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000