HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 åsikter om Plinius 8200
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

glarsson
Starting Member

33 Posts

Posted - 2002/08/21 :  13:49:54  Show Profile Send glarsson a Private Message
Jag funderar på om en Plinius 8200 förstärkare skulla passa bra ihop med mina proac kloner? någon som har några åsikter om denna?

//Göran

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/08/21 :  14:33:16  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har inte hört den men den har fått fin kritik. Kostar? 25.000kr?

Isn't Linn a Naim?
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2002/08/21 :  14:51:53  Show Profile Send Peder B a Private Message
Plinius 8200 är en mkt kompetent förstärkare men....i den här prisklassen finns det mkt att välja på. Min rekommendation och egen erfarenhet är att Coplands grejer låter väldigt bra ihop med Proac org. alt. kloner. Coplands för & slutstegskombos CTA 301+505 alt.
CSA 303+515 hittar du beg. för ca 18000.-
Ett hett tips är att titta på StefanB hemsida!

vänligen / Peder B

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/08/21 :  15:54:36  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej glarsson

Jag lånade hem en 8200:a för några veckor sen och tyckte att den hade bra tryck i basen men jag saknade detaljupplösning. Den hade dessutom en väldigt bred ljudbild, såpass bred att jag inte tyckte att det riktigt hängde ihop. Den kostar 28' och jag tycker inte att det är det bästa man kan få för dessa pengar. Nu har jag inte provat denna på nån ProAc-klon men jag tycker inte att 8200 är en speciellt prisvärd förstärkare.

Linkan
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:22:24  Show Profile Send CDP a Private Message
Utan att ha lyssnat en sekund på den har jag ett väldigt habegär efter den förstärkaren. Den är snygg och rå.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:05:44  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
En vän till mig lyssnade på den på hifistället men valde att köpa en integrerad Cayin förstärkare (265ai). Han tyckte att Plinius var helt ok men föredrog Cayin ändå. Jag har själv inte hört Plinius men Cayin stärkaren är jag smått impad av för det priset. Amplifix har där fått en konkurrent. Jag skall snart få hem en Amplifix och då skall jag och kompisen "duellera".

Alltid kul att ta hem och jämföra. Det är ju hemma man hör dom stora skillnaderna enligt mitt tycke.

Da
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/08/22 :  14:45:09  Show Profile Send COP a Private Message
quote:
Jag skall snart få hem en Amplifix och då skall jag och kompisen "duellera".

Dan
Väntar med stor spänning på en rapport från duellen!
/Clas
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:22:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag med. Det som är intressant är att många säger sig uppleva Amplifixen som "vass". Cayin är enlig mig ganska "soft". Det innebär i så fall helt olika karaktärer. Spännande.

Da
Go to Top of Page

Froz
Member

85 Posts

Posted - 2002/08/23 :  08:04:57  Show Profile Send Froz a Private Message
Jag tror det blir för ljust i toppen. Har själv haft en Plinius 8150, föregångaren till 8200. Skaffade sedan ett Perreaux-slutsteg som jag har hört med ett par Proac-kloner. Perreaux är varmare i ljudet än Pliniusen och ändå tyckte jag att Copland som Peder B skriver lät bättre med klonerna. Skulle du inte hitta något Coplandsteg får du gärna pröva med mitt Perreaux-steg som för övrigt är till salu

Mvh
Anders

All or Nothing at Al
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000