Author |
Topic |
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 11:17:37
|
Stefan Persson>>> jojo, men försäljningen skulle öka enormt om alla skivor skulle kosta 99pix som det gjorde för 10 år sen i lågprisvaruhus...det handlar om smärtgränser...min går där om det inte gäller extremt sjukt bra skivor...samma sak gäller de flesta studenter förutom de som är sponsrade av pappa...här i Umeå som är studentstad skulle Åhlens tredubbla sin försäljning om de gick ner till 100pix, då skulle de inte behöva oroa sig för hyran
|
|
|
Björne
Member
107 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 12:46:16
|
Sedan ett par månader har jag som princip att aldrig betala mer än 100kr för en cd. Senast jag handlade på Ginza blev det 16st cd a 59-89kr .
Man kan aldrig bromsa sig ur en uppförsbacke |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 12:59:07
|
quote: Jag vill minnas att en LP kostade 70-80 kr när CD'n introducerads med en prislapp kring 110-130 kr.
Det var 1983; räkna om priserna till dagens penningvärde... En CD kostar normalpris runt 169:- - 179:- i Göteborg... NK "är inte kloka" och har aldrig varit...
Håller ändå med om att priserna är för höga, detta kombinerat med att det mesta som släpps idag är "skit" (bortsett från Bosse Sprängstens nya då, MUMS! ) där max 1-2 låtar per skiva är nåt att ha ger problemet med nedladdning, varför betala så mycket för så lite?
Läste i nån Hifiblaska att musikbranchen borde lära av filmbranchen, de kan sätta ett högt pris på en DVD och ändå få folk att köa för ett släpp, varför? När hände det senast med ett musiksläpp? När förhandsbokade du en CD senast?
Svaret på den frågan kan ni få fundera på...!
/P
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 13:18:56
|
Tänk om man bodde i Göteborg med dessa fantastiska skivaffärer. Jag tänker då mest på Skivhugget och Bengans, men det finns säkert fler. Varje gång jag är i Göteborg åker jag därifrån med skivor för flera tusen. Inte bara det att de är billigare än i Stockholm, även utbudet är ju så fantastiskt. Som jag ser det är det mycket roligare att handla skivor i en butik då man kan bläddra runt och hitta sådana som är intressanta tack vare skivomslaget, så provlyssnar man lite och ibland är det dåligt och ibland är den bra.
Stockholm är verkligen dötrist att handla skivor i! De flesta skivaffärerna suger. (Om man tänker på de stora butikerna, vissa små är mycket trevliga, kan dock ha bara en speciell schanger)
Johan, nollåtta
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 13:21:44
|
knoppen, du har vi samma trubbel då, jag hittar heller ingen bra butik här i närheten(Eskilstuna/Sthlm)
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 13:35:11
|
Knoppen!
Varför handlar du inte på bengans.se eller skivhugget.se ? =) bara ett förslag!
Respond-React |
|
|
Klanters
Member
112 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 13:46:16
|
quote:
men hur kan man köpa musik via nätet, jag menar, man har ju ingen möjlighet att testa dem??
Busenkelt. Man tankar hem några mp3:or och lyssnar. Är musiken bra köper man skivan från billigaste nätbutiken. Skivhandlarna som säljer över disk är nog ett utdöende släkte eftersom det knappast finns någon service de kan ge, som inte gemene man klarar av att fixa själv (förutsatt att man har tillgång till internet).
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 16:17:41
|
hehe, helt rätt det där...förutom då att en del vill ha skivorna direkt och är beredda att betala extra för detta, dock inte jag...
var inne på Expert för jättelänge sen och skulle köpa en skiva, undrade om jag fick provlyssna, svaret var: NEJ!
så mycket om service i vissa butiker...
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 17:47:32
|
Men även om man vill ha skivor direkt så är det inte säkert att det man vill ha finns...Tycker utbudet i de flesta skivbutiker är mycket dåligt...det största skälet till att jag handlar på nätet är urvalet.. sen kommer priset...Jag är sugen på att beställa från amazon.com eller cdnow.com...de har nog nästan alla skivor på jorden men det verkar lite krångligt...
Respond-React |
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 18:00:01
|
marbrink: Jag pratade om butiker på stan, självklart kan man beställa dom på cdon.se men då måste man vänta några dagar å så kan det vara roligt att gå ner på stan å köpa en skiva, om man vill ha det snabbt. Och ibland är suger stort :)
yalpa: ja dom stora oroar jag mig inte för, men dom mindre butikerna med mer serivice, kunnighet/erfarenhet då ?...Men det är det går nog men några kronor över internet priset respekterar jag.
/mvh s.p.
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 18:04:35
|
Hej Marbrink!
quote:
Knoppen!
Varför handlar du inte på bengans.se eller skivhugget.se ? =) bara ett förslag!
Respond-React!
Jag har beställt flera gånger från Skivhugget och Ginza vilket har fungerat otroligt smidigt. Fast det är inte lika kul. För mig är skivköpandet en process att stå och bläddra bland skivorna. På Internet är det som oftast så att man måste veta innan vad man vill ha, sedan söker man i sökmotorn, och så poppar skivan upp. Då måste man alltid veta INNAN vad man vill ha. Jag skulle vilja ha ett mer blädderlikt system på Internet som ger inspiration med kort musiksnutt och mer bilder. Det finns säkert redan någonstans men jag har inte orkat surfa runt så noga. Kanske någon vet någon bra sajt? Helst flummusik åt det elektroniska hållet.
Mega har ju konkat nu, det var bra för de hade ändå inget intressant. Utbudet från början när de öppnade var mediokert och blev sedan bara mindre och mindre. Stockholm suger verkligen (skivaffärerna alltså. Brudarna är det inget fel på, de suger bra).
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 18:40:03
|
Jovisst e de kul att stå o bläddra..de e lite tjusningen.. Det är lite tråkigare att beställa..Jag handlar en del skivor i Köpenhamn.. Där har dom ett ganska stort urval..lyssnar du något på vinyl då? för då har ni ju både vinylbutiken och pitch i stockholm.. Jag tror säkert att de suger bra... Peace
Respond-React |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 18:44:45
|
Å så finns de Illegal och den skumma roliga på Repslagargatan som jag inte vet vad den heter. Och så den med popårock på Skånegatan, va heter den nu igen? Och massa begagnat, t ex vid Hornstull, och, och... Har ej vart på Vinylbutiken än.
|
|
|
brn2rnTR
Member
85 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 23:02:44
|
Hej, Det här var ju en riktigt trist tråd eftersom ni inte verkar fatta ett dugg av vad ni talar om!!!
Om NK tar 209 spänn för en cd så finns det banne mig en anledning till det som heter marginal vid försäljning av en produkt. Om en cd skiva kostar 125kr netto ex moms så kan ju vem som helst räkna ut att 209kr ger en lägre marginal än vad vilekn HiFi handlare som helst har på sina pryttlar.
Om Obs i Karlstad tar 119 för topplistan så talar det oxå bara om en enda sak, nämligen att man går back mellan 15 och 40 spänn per såld skiva. Det är inget konstigt i det alls eftersom du ju säkert köper maten där oxå, eller hur?
Men Nk är ju Nk och de vill givetvis ha en hög marginal, men hur ställer du dig/er till er lokala skivhandlare då? Han som hjälper till att jaga rätt på skivor som du knappt visste fanns. Som säljer dig en importskiva för 189kr som skulle kosta dig 300 attimportera. Eller hjälper dig att hitta just det där klassiska stycket med just den där cellisten?
Inte faan lär det gå på internet i allafall!
Att skivbolagen tar ut hutlösa priser för sina skivor det vet vi, men skäll för bövelen inte på skivhandlaren för det! Skivhandeln idag (inte NK utan riktiga skivbutiker) ligger på marginaler som oftast understiger 25% om inkurans och dylikt räknas in. Tycker du/ni att det är vidrigt mycket? Alla vet ju att HiFi pryttlar ligger på 30-50% och kläder skall vi väl inte ens tänka på, eller hur?
Tänk på att handlaren skall betala löner och hyra på de där procenten oxå. Men visst om det bara är MP3 och internet som är frälsningen så låt gå för det, vi vet ju hur bra MP3 låter...
Gör en kulturgärning: Köp en skiva var du vill! (men inte på Nk då)
Tjoho, Thomas
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 23:17:46
|
Har du inte varit på vinylbutiken någon gång knoppen? du bor ju i sthlm! jag bor i helsingborg o har t.o.m beställt därifrån...De kanske är lite dyra men urvalet är det inget fel på! =)De säljer mycket 180 grammare från simply vinyl..Bra grejer men de kostar...
www.vinylbutiken.com
Respond-React |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 23:28:54
|
ja, men man får klaga på dem som står i "första ledet" och det är butikerna, sen får de i sin tur påverka sina leverantörer om de kan, annars får de slå igen...
specialhjälpen som du nämnde är det väldigt få som nehöver, info finns på nätet, vill man importera skivor så kan man bekosta det själv...
vem har sagt att mp3 är enda vägen att sprida musik? den kan användas som smakprov, sen kan man få wav-filer från artisten direkt som bränns ut på cd, jag sätter in 50pix på hans bankkonto som tack...jag och alla andra ärliga fans...det blir en mer nära relation med artisten...inga jävla översittartyper som inte bryr sig om sin publik mer än de gångerna skivbolagen tvingar dem att ställa upp på olika jippon...så jävla patetiskt...
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 23:30:00
|
förlåt att jag glömmer alla vinylfans...om jag får min vilja igenom så får ni köra digitalt ni också
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 08:47:56
|
Jag tycker som sagt att 209:- för en CD är för mycket, inget snack om det. Men en liten reflektion: Hur kan ni tycka att 149:- (typ Ginza m fl) är för mycket? ÄR ni inte samma killar som betalar 500:-/m för högtalarkabel, 3.500:- för en signalkabel, 20.000:- för ett försteg.....
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 09:07:41
|
quote:
Har du inte varit på vinylbutiken någon gång knoppen? du bor ju i sthlm! jag bor i helsingborg o har t.o.m beställt därifrån...De kanske är lite dyra men urvalet är det inget fel på! =)De säljer mycket 180 grammare från simply vinyl..Bra grejer men de kostar...
www.vinylbutiken.com
Respond-React!
Totalmiss! De ska få den äran av ett wunderknopfbesök nån dag.
|
|
|
Gorgo
Member
70 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 10:16:39
|
Jag köper fler skivor nu än innan jag började tanka ner musik från webben. Dessutom tankar jag ner mycket sådan musik jag har på vinyl redan. Jag tillhör den gruppen som gärna skulle betala för en Napsterliknande tjänst, problemet ligger i att Napstermodellen bara fungerar om man är väldigt många. Det är svårt att börja betala för något när man fått det gratis under lång tid och jag är tveksam på hur stor uppslutningen skulle bli för en betaltjänst. Skulle skivorna kosta 99:- skulle det inte vara värt besväret att hålla på leta låtar, katalogisera dem och bränna och jag skulle övergå till att bara köpa.
/George
Live long and prospe |
|
|
Topic |
|