Author |
Topic |
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 13:45:12
|
Var precis inne på NK för att titta på CD-skivor. Jag gick ut baklänges när jag såg att man tog 209 kr/st.
Mega skivakademin har precis gått konkurs. Skivaffären i Sturegallerian har precis gått i konkurs. Konstigt att folk bränner.......!!!
Tacka vet jag Ginza.
********** Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:03:19
|
men hur kan man köpa musik via nätet, jag menar, man har ju ingen möjlighet att testa dem??
eller lyssnar ni på ställe A, sen handlar på ställe B, B= ginza eller liknande?
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
Jonas N
Member
289 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:05:43
|
Förr hade man ju råd att chans lite när man köpte CD. Men nu måste man ju var bergis på att de skivan man köper verkligen kommer att spelas.
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:07:25
|
det är det jag menar, jag beställer via min lokala butik istället för att chansa, de vet vad det är jag beställer eller har den hemma redan...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:18:56
|
Konstig metod att höja priserna för att kunderna sviker och bränner egna skivor istället. DN hade ju nån artikel om detta i somras då man intervjuade nån på Sony som försvarade höjningen (tror jag iaf).
Linkan
|
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:22:38
|
Jag vill minnas att en LP kostade 70-80 kr när CD'n introducerads med en prislapp kring 110-130 kr. Det då höga introduktionspriset motiverade med försäljning av CD-skivor i liten upplaga. MEN, priserna skulle snart sjunka under LP'ns nivå pga att det var mycket billigare att tillverka en CD än en LP!
Vad hände med detta? Nada, nada och åter nada!
|
|
|
Hifitrollet
Member
251 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:33:03
|
quote:
Jag vill minnas att en LP kostade 70-80 kr när CD'n introducerads med en prislapp kring 110-130 kr. Det då höga introduktionspriset motiverade med försäljning av CD-skivor i liten upplaga. MEN, priserna skulle snart sjunka under LP'ns nivå pga att det var mycket billigare att tillverka en CD än en LP!
Vad hände med detta? Nada, nada och åter nada!
Och det är väl den motiveringen som dom kör med idag oxå när allt fler bränner hemma, lite upplaga alltså. Tycker själv att det är på tok fördyrt med CD och lämnar gärna över ärendet till dom som är duktiga på att bränna. Det finns ju tack och lov som är duktiga och har bra utrisning så att man får med tryck på skivan och allt. Ingen större kvalitets skilnad heller på ljudet som jag har märkt. Det ända som skiljer sig från orginalet är baksidan på CD:en. 50:- Helt OK Höl på att glöma att man får garanti oxå, 1 mån. Mer än i butiken.
|
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 14:46:03
|
Därför jag "själ" musik på nätet och lyssnar om det är någonting att ha. Gillar jag musiken blir det köpa av orginal CD. Men jag gillar också att köpa musik utan att ha lyssnat på den innan. Som julafton med paket öppnandet, vad kan det här vara?
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 15:00:20
|
209 pix...helt underbart...fick 4 skivor från Ginza idag för 306+29kr...
vad som egentligen kommer hända i långa loppet är att folk kommer bli mindre intresserade av musik...ägnar sig åt annat istället.
en sak är säkert...skulle jag vara småbarns-tonårsförälder så skulle jag aldrig i helvete låta mina ungar lägga ner några pengar på skitmusiken som produceras åt dem...
bra musik kommer alltid att spridas via nätet, bra inspelningar kan man göra i en liten, enkel studio, riktiga artister behöver inte världens jävla teknik för att deras röster ska bli bra, ETC.
|
|
|
StefanN
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 15:08:12
|
Nåt är ju lite sjukt när man kan köpa topp20 på OBS! i Karlstad för 119:- och på NK kostar det 209 pix... Inköpspriset lär ju inte skilja direkt och OBS går knappast back på det. Fast det är klart, det är lite skillnad i markhyra på Stockholms innerstad och en halv mil utanför en mellanstor landsortshåla.
Tycker det är tråkigt att även Ginza har stigit i taket. 159:- för en normal skiva är för mycket på nätet.
Nån som har lyckats kopiera de nya kopieringsskyddade skivorna förresten?
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 15:18:11
|
Med bra bredband så borde man ju kunna rippa skivorna direkt...400-500Mb tar bara nån minut att skicka över...har man ingen extremdyr stereo så märks inte så stor skillnad, speciellt om skivorna läses av i 1x hastighet...
sen kan man ju låna skivor av grannar och bränna, halva min samling har jag fått så...
tycker att det är dags att vi agerar ännu hårdare mot prishöjningar...det är inte kul att själa, skulle alla skivor kosta 80-100pix hade jag alltid köpt, säkert 3st/månad men nu skiter jag i det...om det inte finns bra deal hos nätbutiker såklart
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 15:37:13
|
quote: men hur kan man köpa musik via nätet, jag menar, man har ju ingen möjlighet att testa dem??
eller lyssnar ni på ställe A, sen handlar på ställe B, B= ginza eller liknande
Det är sällan jag lyssnar på skivor i butiken. Ofta har man läst en bra recension, hört eller fått den rekomenderad via en polare. Många skivor som jag köpt, har jag fått rekommenderade via forum. Några stora internationella e-handelshus har ju så att man kan lyssna lite på dem (även om de blir färre och färre när riskkapitalet sinat). En del skivor har jag först hört på radio.
Jag har helt slutat köpa DVD:er i butiken. Åhlens här i Stockholm har ett bra utbud - men varför skall jag köpa där när det kostar 50 kr mindre på dischop? Länge leve konkurrensen
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 16:03:22
|
En sak till:
Innan var skillnaden på CD priset in en butik inte så stor jämfört med nätet. Då kunde jag köpa en skiva i butik om jag hade riktigt bråttom. Men 209 kr? Fruktansvärt arrogant av industrin när man samtidigt klagar på sjunkande försäljning. Vad gör alla andra industrier när försäljningen går dåligt? Vad gör man när en marknad mognar? Jo man sänker priserna. Skivindustrin gör precis tvärt om? Sänk Britney Spears lön istället för tusan! Var det inte en miljard Whitney Houstons fick för ett kontrakt för fyra skivor i fjol? Där ligger en del av problemet...
Musikindustrins IQ = 50 när dom tror att problemet är MP3. Problemet är inte att folk kopierar - det har man gjort sedan kassettbandets tid (hur många kassettband hade inte jag som tonåring). Folk köper DVD skivor, spel och mobiltelefoner istället. Det enda sättet för industrin är att ge mer bang for the bucks - att sänka priserna helt enkelt.
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 19:55:16
|
huvvet på spiken där...
varför ska artister tjäna så ofantliga summor? Förtjänar de dessa pengar??? Speciellt folk som inte ens kan skriva egen musik...men det är ju klart, de måste dra ihop tillräckligt på 2-3 år för att det ska räcka ett helt liv i lyx...
samma sak gäller idrotten åxå, tappat sin själ medan spelare köps över för 700mille
mp3 är ändå lite värre än kassettband, spridningen är enorm...
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 20:57:23
|
Ja skivbranchen har en sorglig framtid om dom inte tänker om. Tyvärr går det ut över de mindre och spännande artisterna. Elefanterna klarar sig alltid. Skräck scenariot är Tomas Ledin, Britney och andra musikaliska pedofiler kvar i hyllorna maximalt koperingskyddade för 400 spänn.
svej |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 21:00:17
|
Enligt uppgift ska CD-priserna sänkas i USA till omkring 100 lappen! Om detta är sant hoppas jag europa följer efter.
MP3 är inte mycket att ha (för oss här).
Kopierade skivor tycker jag är lite tråkigt, även om de kan bli bra. De skivor jag verkligen gillar vill jag ha i orginal, precis som på vinyltiden.
Dessutom tror jag inte det hjälper att bojkotta skivköp och bränna i stället. Däremot ska man naturligtvis stödja lågprisbutikerna. 209 kr är ju nästan löjligt. Vad tänker de med?
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 21:24:09
|
quote:
mp3 är ändå lite värre än kassettband, spridningen är enorm...
Jo det är klart. Sen kan man ju fråga sig hur mycket man skulle sålt om mp3 inte fanns?
Det finns faktiskt områden inom tekniken som gjort mycket lättare för musikindustrin att sälja skivor jämfört med när jag var tonåring. Inte fanns det reklam på TV, MTV, Radio, Popstars,Internet m.m. som det finns idag. Skivindustrin har aldrig haft det så lätt att marknadsföra sina produkter som idag. Detta pratas det naturligtvis ingenting om...
Ungdomar och vuxna också för den delen har en viss summa pengar att spendera. En sak är säker. Man spenderar inte mer på skivor för att dom blir dyrare. En CD kostar några kronor att trycka. Tre skivor i försäljning för 50 kr st ger mer i vinst än en för 100.
|
|
joakim99
Member
468 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 21:25:38
|
yalpa: Nu är det ju inte så att allt tillfaller artisten utan det är nog så att affären och skivbolaget som tar hand om det mesta utav pengarna som kommer in. (plus då 25% till staten)
joakim |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 23:02:59
|
joakim99>>> ja, det är sannt...eh, vafan jag skiter i hela komersiella-packet, sålänge Ginza säljer Lloyd Cole under 100-lappen så är jag räddad...
bra musik kommer dessutom alltid att komma ut på nåt sätt...man får spela in på nåt sätt och sprida musiken via nätet, behöver inte tryckas på skiva, vi kan bränna ut det hemma och skicka en 50-lapp DIREKT till artisten, varken fet-Person eller nåt fetto på skivbolaget ska få ett öre...
allt löser sig...
|
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 23:35:29
|
quote:
men hur kan man köpa musik via nätet, jag menar, man har ju ingen möjlighet att testa dem??
Jag gav upp den långa ringlande kön för fem minuters lyssning i ett par skitlurar på mega, nk osv för länge sedan, för att inte tala om dom sjuka priserna! För min del använder jag www.allmusic.com för att hitta nya artister, kazaa för att ladda ner allt jag kan hitta med den artisten och om det är något jag gillar skarpt köper jag skivan på cdon eller ginza - alternativt någon av stockholms små skivaffärer som vasa skivbörs, record hunter osv. som då oxo har grymma begagnatskivbackar.
/Daniel
|
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 23:39:37
|
Många som köper skivor på NK bryr sig inte om vad de kostar...pappa sponsrar.
Också, svårt att inte komma ihåg ett uttalande av nåt skivbolagsägg vid en allmän prishöjning på CD-skivor för några år sen: "Det är inte välgörenhet vi sysslar med.". Tack för upplysningen, idiot!
|
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/21 : 23:59:12
|
Hellu, jag håller fullständigt med alla här. Och att film-/musikbolagen skyller på mp3 och kopiering över nätet är befängt. Det har aldrig sålts så mycket filmer som nu. Angående musik så vet jag inte hur mycket det säljs i förhållande till förut, jag antar att det inte har sjunkit iaf, lika nivå eller höjning är däremot närmare sanningen. Sen säger musikbolagen att dom förlorar många miljarder på mp3. Men tror dom verkligen att ALLA skulle gå och köpa en skiva annars. Idag har jag cirka 150 album på datorn...runt 2500 låtar..jag skulle inte ha köpt många av dom på skiva. (och nej jag lyssnar inte på dom seriöst, bara nattmusik eller bränning till bilen hehe). Iaf musik/film branschen tjänar mer pengar än någonsin, samtidigt som de påstår att dom förlorar så mycket pengar så dom måste höja priset på cd.....fett med bullshit.....jävla svin allså....nej nu vart jag riktigt förbannad.....en cd ska kosta 140 i butik, det är mer lagom...
btw. såg massa cd titlar på cdon.com för 139 kronor, och massa för 149....
/mvh s.p.
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 00:29:18
|
140 är också för mycket...inte över 100kr för nya skivor, <80 spänn för äldre eller "sämmre" skivor...dubbelcd högst 50% påslag...det borde räcka för att finansiera artister som kan vara produktiva en längre period, resten får hitta ett annat jobb när karriären är slut...vi konsumenter håller inte heller på med välgörenhet...
|
|
|
n/a
deleted
63 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 00:35:46
|
quote:
140 är också för mycket...inte över 100kr för nya skivor, <80 spänn för äldre eller "sämmre" skivor...dubbelcd högst 50% påslag...det borde räcka för att finansiera artister som kan vara produktiva en längre period, resten får hitta ett annat jobb när karriären är slut...vi konsumenter håller inte heller på med välgörenhet...
Z
nej om det gäller näthandel ja. fast om det är butik kan det få kosta 140 iaf, med tanke på vad det kostar för lokal, inredning, lönekostnader och sådant.....
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2002/08/22 : 10:33:28
|
Vilka skivaffärer går ni o handlar i egentligen????!!! 200:-! I den prisklassen kanske Åhlens säljer sina skivor men där handlar man inte pga urvalet o de höga priset! Jag betalar aldrig mer än 150:- för en ny skiva och oftast under hundringen för en lite äldre..Och det är pga att jag handlar på nätet eller i billigare affärer som skivlagret! På nätet finns ju faktiskt det största urvalet överlägset! Och om det är nån skiva som jag verkligen vill ha så skiter jag i priset! Varför snåla på skivor när man lägger så många tusen på sin anläggning!? det är väl musiken som är det viktiga?
Tack för mig
Respond-React |
|
|
Topic |
|