HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Shakti.vad är det tänkt att den ska göra för nytta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  08:49:03  Show Profile Send pak a Private Message
konstigt att det oftast diskuteras annat i en tråd,men men.
jag undrar mest hur de funkar.tror inte man ska dra in bilar i detta,oavsett om man ofta drar liknelser med bilar när man försöker förklara hifi för en oinvigd.i vilken prisklass tex bör man ligga på div komponenter för att märka av skillnaden?helst svar av nån som själv använder dessa...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/23 :  08:57:00  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det handlar inte om prisklasser. Har du ett någorlunda välbalanserat system som fungerar i sin omgivning kan det bli en ny upptäckt...
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/23 :  08:58:28  Show Profile Send Kemppi a Private Message
jag skulle nöjja mig med att låna ett par stenar i ung en månad för utvärdering. som alla andra tweaks så får dom aningen stanna (i form av ett nyköp) eller så blir det inga stenar i mitt system. Jag brukar inte ha några problem med blindtester eller andra tramsiga metoder heller!.

Men frågan är ju ifall en uppsättning stenar eller samma pengar på akustikförbättrande föremål håller samma uppgraderingskruva?!

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:04:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det beror helt och fullt på det akustiska utgångsläget.

Är man missnöjd med sitt rum, är ju inte Shaktistenar rätt ände att börja i.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:20:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Får jag lägga till en liten försvårande faktor om denna produkt.

Liksom med olika strömutrustning som skall kopplas till nätet (trafos etc) så gör Shakti väldigt OLIKA mycket nytta beroende på ingående delar. Trafosar etc som inhandlas för 5 - 50K kronor kommer till en omgivning med bedrövlig strömkvalitet= mycket förbättring för slantarna, kommer de till en omgivning med nästan perfekt, ren ström=pengarna i havet.

När det gäller Shakti så funkar de ju så att de gör om elektromagnetisk (var det väl...) strålning till värme. Olika apparater strålar olika mycket, olika apparater är olika känsliga för sin egen eller andra apparaters strålning och slutligen kan locket på våra apparater vara gjorda av olika material och en del släpper inte igenom strålningen alls varför en Shakti på toppen där blir pengarna i havet...
Repetition: Prova själv. Det finns inga enkla sanningar i hifi och en produkt som gjort någon lyrisk är inte en fejk för att du inte hör något allas i din anläggning. Det kan ju ha något med ovanstående att göra.....

Jag är glad att jag inte säljer dessa... men jag äger två, gjorde klar skillnad i mitt system också. En produkt att fundera på när anläggningen är i harmoni, rummet inte bråkar sllt för mycket och kablarna passar anläggningen i övrigt.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:09:59  Show Profile Send pak a Private Message
äntilgen ett svar på vad dom gör.
tack så mycket sladd.
det var precis det jag undrade över.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:14:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kan ge lite teknisk "snabbfakta" om Shakti. Det ska påpekas att jag aldrig provat dem därför inte kan säga någonting om hur de påverkar ljudet, det jag "vet" har jag läst på Shakti Innovations hemsida och i patentansökan. Saken är dock att Shakti verkar försöka lansera stenarna som ett generellt hjälmedel även för annat att hifi (ex bilar) så därför finns rätt mycket info som verkar riktat till mer "tekniska person" (dit väl jag räknas). Varning för att följande är rätt tekniskt, gillar du inte det så sluta läsa nu.

*Shakti-stenarna är som jag skrev ovan inga "stenar", det är EMI-absorbenter som råkar vara ingjutna i cement för att det ska se snyggt ut. För dem som inte vet det är EMI (Electromagnetic Interference) ett samlingsnamn för störningar från elektriska och magnetiska fält som kommer från omgivningen (TV/radio-sändningar, bilar, mobiltelefoner etc), dessa störnignar kan ge allvarliga effekter på elektronik eftersom de skapar "skräpsignaler" i kretsarna.

*Absorbenter är definitivt inget nytt, det används flitigt inom industrin både här och där. Man kan hitta "vanliga" absorbenter som täcker mellan 50 MHz-10 GHz (och även högre). De absorbenter jag själv använt för att dämpa mikrovågor i området 10-700 GHz är gjorda av plast täckt med ex. kol (för att bli ledande) och ser ut ungeför som sittunderlag med en viss "pyramidstruktur", de levereras som skivor (1x1 m2) och är gjorda för att ex. sättas upp på väggar.

*Shakti-stenarna består av en stor mängd 3-stegs filter som är ingjutna i cementen. Det är i tur och ordning "vanlig" mikrovågsabsorbent ("pyramider"), kvartskristaller av olika storlek och till sist två permanentmagneter(!). De olika stegen är tänkta att dämpa olika frekvensområden.

Några egna observationer

*Shakti hävdar att de m.h.a de tre stegen täcker ett stort frekvensområde, det enda jag hittat mätningar på täcker dock bara nåpgra hundra MHz och där är dämpningen inte direkt imponerande, 3-10 dB, inte direkt "amazing" eftersom det finns gott om andra absorbenter som är betydligt bättre än så (3 dB är i de här sammanhangen ingenting)

*En sak som irriterar mig är att de konsekvent blandar ihop enheter på hemsidan (skriver ex. konsekvent mHz när de menar MHz), det är naturligtvis inte så viktigt men det ger ett "oseriöst" intryck; ingen som kan något om ämnet skulle göra ett såna misstag hela tiden.

*Förklaringen till hur filtersteg 3 (magnetfältet) fungerar är milt uttryckt underlig, de referar till "a fundamental law known as "the right hand rule" ", jag tror jag vet vad de är ute efter men här har de fel eftersom det egentligen inte är en "lag" utan bara en konsekvens av Maxwells ekvationer som enbart gäller i vissa sammanhang. Det är möjligt att jag tolkar texten något fel men efter vad jag kan se så kan inte steg 3 fungera på det sätt som de hävdar (vilket naturligtvis inte betyder att det inte fungerar på något annat sätt)

*Absobenter fungerar ungefär som regnskydd, de blockerar endast i den riktning som strålningen kommer ifrån, att placera något på toppen av en apparat hindrar störningar att komma från ett håll, inte mer. Det hävdas att de "kopplar" till ex. transformatorn och det kan inte uteslutas, men då är det ingen absorbent utan snarare ett filter.

Min slutsats är att jag med den information jag har inte skulle kunna rekomendera att någon köper Shakti istället för en vanlig absorbent om man har EMI-problem vid ex. elektriska mätningar. Jag vill dock återigen betona att detta INTE betyder att det inte fungerar i hifi-sammanhang.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:19:47  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Shakti-stenarna är som jag skrev ovan inga "stenar", det är EMI-absorbenter som råkar vara ingjutna i cement för att det ska se snyggt ut."

Står det så på hemsidan...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:25:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
f95toli,
Vad är en vanlig EMI absorbent och var köper man sådana?

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  10:29:51  Show Profile Send gardd a Private Message
f95toli: Det var ju intressanta tekniska iakttagelser du gjort. Vet du var man kan köpa sådana där EMI-absorbenter? I så fall skall jag testa dem. Om de funkar lika bra eller bättre än Shakti the Stone så kan man ju köra med sådana istället!

Vad kostar de EMI-absorbenter du pratar om?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:05:17  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Finns det någon här som testat Shakti men som inte upplevt förbättringar?
Jag tycker att produkten är intressant, men jag har nog tyvärr inte tillräckligt bra grejer för att kunna höra den enventuella skillnaden med eller utan Shakti.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/23 :  11:38:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har ju importerat ett antal Shakti"stenar" och onlines förra året. Och lånade ut till ett antal personer. Och av dom var det 8 av 10 som köpte Shakti av mig. Dom övriga 2 av 10 ansåg inte att det tillförde något i deras anläggningar eller att dom inte var prisvärda i förhållande till anläggningarnas pris.
Jan Nielsen på High Fidelity hade ett par stenar hemma ett tag, men ansåg inte att dom var prisvärda och skickade tillbaks dom.
En persron hade 2 st. hemma på anläggningen i en veckas tid och skickade tillbaks dom med motiveringen att han inte tyckte dom gjorde så mycket i hans anläggning. Dagen efter ringde han och sa att "nu vet jag vad dom gjorde för nytta, skicka tillbaks dom igen, jag köper dom". Han tyckte inte att anläggningen lät så trevlig längre, men upptäckte det först på kvällen när han började lyssna utan dom.
En av hans apparater hade lock av stålplåt. När han bytte ut locket till ett av aluminium så blev effekten mycket större.
Med dom apparater som jag har haft så gör dom god effekt på samtliga.
Mark Levinson 383, Advantage S1 (jag använder 2st. på den, en över trafon och en över transporten) , Advantage S250, Marantz PM14.
Onlinsen gör mindre påtagbar effekt, speciellt om man bara använder en på varje kabel (på mitten). Med flera onlines på ändarna av kablarna så hörs det betydligt tydligare.
Så Onlines behövs det ett antal av för att få en bra effekt.
Det Sladd skrev är en bra beskrivning av hur dom fungerar med olika apparater.
Shakti är inte istället för att fixa rummet, byta apparater, högtalare eller kablar eller köpa en tjock matta. Det är ett komplement till allt detta i en anläggning för den sista finputsen av ljudet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:12:45  Show Profile Send iffe a Private Message
Ingen som har testat shaktistenarna för bilar också? Det är klart, de kanske bara ger märkbar effekt på dyrare bilar precis som de bara ger effekt på dyrare hifianläggningar. Synd, min gamla 740 (volvo) skulle behöva lite mer tryck i omkörningarna.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/23 :  12:16:17  Show Profile Send gardd a Private Message
iffe: min volvo 360 är trimmad till sista blodsdroppen, kanske skall man kasta in en shakti nu, för att få ut det allra sista...



Jorma/Sladd: Tack för vettiga kommentarer!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:43:32  Show Profile Send mag a Private Message
När påståenden som ökad effkt och framför allt bättre 0-100 tider dyker upp så kan man utan vidare resonemang såga en dylik produkt vid fotknölarna, det är bluff och båg.
Borde man inte kunna anmäla produkten till EU domstolen eller dylikt ?
Som dom gjorde med slick50 oljan, som inte gav mer effekt (trots att dom påstod det) men som i vart fall förbättrade smörjningen och därför klarade sig (det var dock i Tyskland)

Fortfarande ingen som vågar låna ut en online för att mäta effekten i bil ?

Jag kan till handa hålla en Porcshe 911turbo, där borde det väl märkas ?, kanske även kan fixa fram nån trimmad BMW med 500+hk i GBG trakten (det verkar ju vara den mest shakiti täta trakten).

Om jag mot förmodan har fel så lovar jag att skaffa en shakiti både till bilen och sterion :-D


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:59:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

mag:

Gå gärna in på något bilforum och be att få låna en Shakti av någon som rekommenderar dem. Skriv sedan om erfarenheterna på det forumet.

mvh

adm/sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:58:04  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Kan någon upplysa mig om vad Shaktistenarna kostar?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:18:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mag, jag har aldrig marknadsfört den som biltillbehör och har aldrig haft en tanke på det heller. Och så vitt jag vet är det ingen annan i Europa heller som säljer Shakti som biltillbehör.
Du får nog åka till USA om du vill stämma Shakti.
Och då tror jag inte att du kommer så långt med den stämningen.
Och om du ska skaffa Shakti eller ej bryr sig nog inte någon här på forumet om. Hela världen cirklar inte runt dig.

Shakti finns inte att köpa i Sverige för närvarande.
I USA kostar dom 230 US$. Till detta kommer frakt, tull och moms.
Tullen var 4,1% och frakten 220 dollar för en 24 pack när jag tog hem dom senast för ett år sedan. Vad frakten blir för enstaka stenar vet jag inte.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:25:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
dom som twekar sina bilar med Shakti i USA tycker nog det är lika dumt att vi tweaker våra apparater och kablar med Shakti som vi tycker det är att dom tweakar sina bilar.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/23 :  16:53:53  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Sladd>>>
quote:
Gå gärna in på något bilforum och be att få låna en Shakti av någon som rekommenderar dem. Skriv sedan om erfarenheterna på det forumet.



Kan nog bli svårt, tycks bara vara vi på detta forum som diskuterar och anväder oss av skiten.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..

Edited by - Sentinel on 2003/08/23 16:55:52
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/24 :  02:33:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om det finns andra typer av EMI-absorbenter att köpa "f95toli", så kan du väl vänligen säga vad de finns, kostar och går att få tag på.
Man blir ju väldigt, väldigt nyfiken.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/24 :  10:09:25  Show Profile Send gardd a Private Message
f95toli?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/24 :  12:10:22  Show Profile Send crion a Private Message
Ja f95, det var väldigt intressant det du skrev. Jag satt precis häromdagen och undrade vart mina ferrit klampar var någonstans och tänkte att Shakti nog var något liknande, men jäkligt mycket dyrare hehe. Vart hittar vi dem här "vanliga" dämparna som gör kraftigare dämpning än Shakti?

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/08/24 :  14:49:26  Show Profile Send poman a Private Message
Hej på er!
Min gode hifivän erixon var och hälsade på mej med 2st Shaktistenar som han lade på min CD-spelare, så testade vi så att vi körde med en testlåt med Shaktien på spelaren och sen med utan samma låt, kan bara konstatera från en tvivlare det hände saker som att ljudbilden blev större och luftigare med Shaktien på märkligt.
Då så fort man satte dom ovan på CD-locket.Jag har nog blivit Shaktifrälst var får man ut av detta jo att man ska testa först innan man uttalar sej om saker negativt utan har testat det.


Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/24 :  15:30:52  Show Profile Send gardd a Private Message
crion: ferritklamp=ferritring? Jag vågar nog slå vad om att en ferritring inte ger samma effekt som en Shakti Stone, men det skadar inte att prova! Bra initiativ, väntar på en recension i Stereophile framöver. :) hohoho

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000