Author |
Topic |
ypolt
Member
91 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 16:37:40
|
Jag har funderingar på att köpa ny förstärkare och skulle som vanligt kunna behöva lite tips De jag hunnit läsa in mig på är HK670 och Arcam A65. Jag har dock fått intrycket av att HK670 är aningen bättre och min käre far har haft en HK650 som inte alls var så pjåkig.
Jag funderar även på att köpa till ett par AudioPRO Black Diamond-högtalare. HK670'n, vad jag förstår, ska klara av att driva det mesta. Hur är det med lillebror 650? Eller kanske ni har något förslag på någon annan, bättre förstärkare?
Tänkte lägga mig i prisklassen runt 5000:- |
Frågar man inget så får man ingenting veta. |
|
emp
Member
127 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 16:47:28
|
Fått intrycket? Lyssna på grejorna först :) |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 16:48:13
|
Jag tycker Rega Mira 3 är helt oslagbar i prisklassen upp till 10000kr. Den är i och för sig en del över budget för dig(kostar ca 9000kr). Kommer passa bra med Audiopro black diamond, då den kommer jämna ut deras ljusa ljud och jobbiga diskant.
Varför köpa Audiopro black diamond när det finns så mycket som låter roligare(och BÄTTRE!) i samma prisklass? |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 16:49:47
|
Även jag kan tillägga att du borde lyssna på grejerna först! Jag har lyssnat på black diamond och h/k 670 tillsammans och det lät inte alls bra...
Monitor Audio Bronze 4 och Arcam lät enormt mycket bättre, till ungefär samma pris. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 16:52:36
|
Lyssnade för något år sen på A65 mot en Cambridge Audio A500. Hade svårt att bestämma vad jag tyckte egentligen - A500:n var förvånande nog roligare att lyssna på i mina öron än A65:an var. Men sen fick jag lyssna på en beggad Linn Majik och då var bryderierna över. Den spöade bägge utan större problem.
Men som det brukar påpekas ganska fort i dessa trådar så rekommenderar folk nästan alltid den förstärkare de själv råkar äga. Inte så konstigt om det inte finns något annat att gå på Vill du ha mer konstruktiva förslag är det en god idé att försöka beskriva vad för sorts ljud du är ute efter. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 17:02:14
|
Klout för fem papp? Skulle inte tro det va |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
sista_striden
Member
68 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 17:27:54
|
För 5000:- kan du få en Marantz Pm 7000, som jag själv kör med. Varmt och klart ljud. Mycket bra. Enda nackdelen är att den blir jävligt varm. Men det är inga problem om man låter den stå fritt. Annars hade jag valt a65+ framför h/k 670 utan tvekan |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 17:39:33
|
Jag föreslår att du kikar in på Ågrens hemsida och kikar på begagnatlistan, de har en Musical Fidelity där som är mycket prisvärd! 1600:- för en såpass bra stärkare är ett fynd! Har en själv som jag verkligen gillar och rekommenderar! |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 17:53:33
|
Jag skulle titta på beg marknaden, för fem papp kan du nog hitta något riktigt mysigt där. Ut och leta http://www.hifimagasinet.com |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 17:58:07
|
ayn, man får la betala nån snubbe som baxxar den åt en. skämt åsido kan man hitta en klout för nära 10k i usa idag. det är ett billigt pris för en stärkare om man diggar hårdrock/deathmetal/black etc, den passar ju till sånt.
Annars finns en fin här:
som jag varmt kan rekommendera!
Annars rekommenderar jag nog att kolla på Sentinels tips och här på köp/sälj - hififorum.nu |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
Edited by - gardd on 2003/08/22 18:03:12 |
|
|
krorre
Semester på egen begäran
294 Posts |
Posted - 2003/08/22 : 20:02:02
|
Tux: Ursäkta, men den där förstärkaren finner jag intressant. Kan du berätta lite mer om den? Någon länk, är det en gammal modell etc. Jag hittar ingen information på nätet.
Hälsningar... |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 10:07:16
|
Jag misstänker att Ågrens har stavat fel på sin hemsida, den jag antar att det är e en X-A1. Test finns här: http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/517_printreview.htm Jag har levt lycklig med denna stärkare ett tag nu och ser ingen större vits med att byta mot nåt annat... Möjligen en likadan med fjärrkontroll... Min är från tidigt 2000tal har jag för mig.
Lycka till med förstärkarjakten! Mvh Pontus |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 10:11:17
|
Kan idag inte förstå hur jag kunde stå ut med en förstärkare utan fjärr förut |
|
|
ypolt
Member
91 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 15:27:48
|
Många tankar och förslag här, det tackar jag för Jag tycker det är svårt att beskriva den sortens ljud jag vill uppnå i ord, men jag vill ha lite mer värme samtidigt som ljudet från inspelningen inte förändras vidare mycket alls. Är det en skitinspelning så vill jag höra det och är det en kanoninspelning så vill jag kunna njuta av det Viktigt också med en bra bas som grund, utan att diskant och mellanregister får lida för den delen.
Akhenaton - Anledningen att jag funderar på Black Diamond är för att farsan har ett par Blue Diamond och det är istortsett samma modell minus subbarna. Och personligen har jag aldrig hört en bättre anläggning än hans Då spelar självklart resten av grejorna in också, men det är ju i första hand dessa grejer jag har att jämföra med. |
|
|
ypolt
Member
91 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 15:33:53
|
Kan ju även tillägga att mina chanser att lyssna på grejer inte är så enormt stora då jag bor i Bollnäs och det dels inte finns så många HiFi-intresserade här, och dels så finns här ingen ordentlig HiFi-butik Så därför vänder jag mig till er först för tips och sedan försöker jag få tag i sakerna för lyssning... Det blir faktiskt lättare så |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 16:42:40
|
gardd: Du har alltså lyssnat på den själv(klout)? Vad drevs den med för kringutrustning. Ljudideal? Mörkt/neutral/ljust, gissar på mer åt det mörkare hållet? Behöver något till min Marantz och scanspeak-kombo. Själv vill jag ha något som inte låter vasst och som rockar. Lyssnar mest på black... |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
|
ypolt
Member
91 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 18:45:08
|
Sentinel - Man tackar för inbjudan Som jag sagt i tidigare trådar så är jag ju väldigt mycket nybörjare, men om ni inte har något emot en nyfiken, frågvis student så kommer jag mer än gärna |
|
|
Sentinel
Member
180 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 19:07:30
|
Lungt, va kan prata lite mer sedan. Ska snacka med Esm, ska bli kul att få höra lite andra åsikter. Har du något du vill provköra så ta det gärna med dig.
Nu är det slut på friden måste bada. Höres |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 20:24:59
|
http://www.stereokompaniet.se/ Har en beg Majik phono. Den kanske passar om du vill ha lite värmetillskott. |
Hifiarkeologen |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 20:52:26
|
försök para ihop black diamond med någon förstärkare som inte är ljus i ljudet. Alltså, köp inte H/K 670 till dessa högtalare. En Primare I20 (9000kr ny) beggad för 5-6 tusen hade nog blivit en suverän kombination. Även om den på pappret är "klenare" i effekt än Hkn låter den mkt bättre, jag har testat den med de högtalarna som du funderar på att köpa. BD är rättså lättdrivna, har väl en känslighet på 90-91 db och ohmen ligger runt 4 nästan hela tiden.
mvh,
|
|
|
ypolt
Member
91 Posts |
Posted - 2003/08/23 : 23:42:40
|
Lås er inte på Black Diamond högtalarna... Det är bara en tanke Självklart får jag anpassa hela kit'et med vad som går bäst tillsammans.
Några tankar om Cambridge A500'n då? Verkar omtyckt och till ett förvånande lågt pris. |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2003/08/24 : 02:00:55
|
Kolla lite på en Rotel RA-01 eller 02, har lyssnat på den själv, låter helt ok för pengarna. /Mikaell. |
|
|
Topic |
|