HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa hifiblaskan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/21 :  19:16:57  Show Profile Send Timbre a Private Message


När det var som värst slukade jag allt som gick att komma över av lånade, impulsinköpta och prenumererade hifiblaskor.
Tillfrisknandet startade i och med Hifmagasinets forum och numera är det bara prenumeration på High Fidelity och spridda lösnummer av HiFi News som håller igång läsandet.
Men testas det nå´n pryl man själv har, är det förstås svårt att stå emot..

Konstigt egentligen...man borde ju hellre läsa om så´nt man inte känner till...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/21 :  19:30:41  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

jo dom (hp/jv t.ex skriver ju ofta väldigt stilfullt och underhållande...men en del som försöker(?) imitera dessa trillar lixom över åt "snobbsidan"...





Visst är det så. Det är många som försöker härma HP och J.G Holt(stereophiles grundare nu hos tas). På många sätt har dessa bildat skola. Hp har säkert skrivit om hifi i 40år likaså Holt. Dessa två är unika och det går inte att efterlikna. J. Valin skriver mycket bra. Hans nu avsomnade tidning FI var strålande. Det är inte så konstigt att J. Valin skriver så bra då han är manusförfattare ( lite upplysning; David Wilson började sin karriär som skribent på tas innan han började tillverka högtalare).



Edited by - Bland on 2002/08/21 19:31:3
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/21 :  19:52:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag prenumererar på High Fidelity, Stereophile och numera på EyeFi.
Jag började prenumerationen på Norska Audio. Betalningen gjordes på bank. Och efter det andra numret kom en påminnelse om att jag ej skulle ha betalt. Jag skickade då en kopia av kvittot till redaktionen, och har efter det fått 2 ex. av varje nummer. Numera har den prenumerationen gått över på EyeFi, som inte når upp till den klass som Audio hade. Så den prenumerationen kommer jag inte att förnya. Annars blir det strönummer av olika magasin som har innehåll som intresserar mig. Hifi News är en trevlig tidning, som jag kommer att beställa en prnumeration på.




Och till Knoppen: "Passa dig noga för Musik och Ljudteknik, det är en riktig skitblaska!" Var det självkritik?


------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2002/08/21 :  19:56:25  Show Profile Send Micke a Private Message
TAS tycker jag också är bra. Ser att man kan beställa hem gamla nummer från deras hemsida:
https://www.avguide.com/tas/backissues.jsp för $7.00 styck.

Några som är sugen på att gå med i en mailinglista?. Om tillräckligt många går med och beställer ett ex så blir det ju inte så dyrt att få tillgång till alla gamla nummer.
Nån som är intresserad?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/08/21 :  20:34:19  Show Profile Send svejk a Private Message
Mitt kanske sista köp av Hifi Musik var det numret när chefredaktören hade träningsoverall som matchade minidiscspelaren, det vart bara för mycket!

svej
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/04 :  21:22:50  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag köper varje nr av:
Stereophile (mkt bra)
Hifi+ (också mkt bra)

Köper nästan varje nr av:
Absolute sound (MKT bra men kan vara lite väl strikta)
Hifi news (Kan vara bra)
High fidelity (kan vara bra ibland)

Skulle vilja köpa mer tyska tidningar som t ex audiofile, som är som en porrtidning för oss
hifi snubbar med deras underbara bilder. Men kan man inte tyska så är det lite för krångligt.

Hifi och musik har jag slutat köpa för dom är ett skämt nu för tiden IMHO.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/04 :  21:52:30  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tyska Klang & Ton är en underbar tidning...

/Erik
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:13:04  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
läser du tidningar på tyska?

hmm, visserligen kan jag tyska, men det vore overkill å läsa en tidning om teknik osv på tyska=)

jag är nu ute efter lite blaskor.. stereophile är en som jag ska ha, vilka fler?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:44:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"High Fidelity, känns lite som en high end tidning och det gillar jag
såklart, de är seriösare än Hifi Musik."

Jag tycker att High Fidelity skriver på ett sätt som gör att du som läsare kan få den uppfattningen att de är Hifigurus,men det är bara ett sätt att få dig som läsare till att köpa det dom skriver.

Och är du inte så bra på danska så kan det ibland bli problem när de missar i översättningen.

Hifi och Musik tycker jag inte tar sig själva på lika stort allvar.Men de har ju givetvis också sina brister, inte minst eftersom de gärna använder typiska Stockholmska slanguttryck i sina texter. MvhKristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:48:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Läser ibland även Whats Hifi!. Men i beträffande denna tidning så måste man ta i beaktande att det är en britter vilket gör att skandinaviska hifimärken får svårt att anses bra. De prisar hellre sitt eget lands produkter än andra länder. MvhKristofer

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:50:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Hej!
Skulle vara intressant att höra vilken ni tycker är bäst



Jag tyckte om "Sensible sound".
Det är väl nåtslags undergrundblaska, tror jag. Den var förvisso inte speciellt saklig, kanske. Men man ifrågasatte en hel del av de gängse attityderna till hifi.
Omrörning gör att soppan inte bränner fast på botten av grytan...

Har dock inte sett till den mer än en gång här hemma.

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/11 :  11:54:52  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Läser ibland även Whats Hifi!. Men i beträffande denna tidning så måste man ta i beaktande att det är en britter vilket gör att skandinaviska hifimärken får svårt att anses bra. De prisar hellre sitt eget lands produkter än andra länder. MvhKristofer




till skillnad från andra områden är man inom hifi ofta guru i sitt eget land...

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:13:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"till skillnad från andra områden är man inom hifi ofta guru i sitt eget land..."

Ja visst. MvhKristofer


Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:52:33  Show Profile Send Kreator a Private Message
Skulle High Fidelity vara mer seriösa bara för att dom aldrig tycker något!?

Har läst tester där dom jämfört 10 produkter och kommit fram till att alla var bra! Vilken fantastisk värld vi skulle leva i om detta var sanningen...

Hifi & Musik har självklart brister men dom tycker i alla fall något!!

Jag ser tidningar (oavsett vad dom behandlar för områden!) som något som ska väcka entusiasm och intresse! Sedan kan man ju läsa dom som fan läser bibeln och gnälla över varenda liten skitdetalj!

Svårigheten att skriva en bra blaska inom hifi är det lätt att få en uppfattning om bara genom att läsa inläggen på här på hififorum! Alla tycker olika om allt! Självklart kan det inte alltid bli rätt när en eller ett fåtal skribenter ska representera allas uppfattningar! Mycket är trots allt väldigt subjektivt!

Koppla på filtret och se det som ett uppslag till nya idéer så är det lättare att leva med hifi-blaskorna!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:01:25  Show Profile Send drgreen a Private Message
hmm...man funderar ju ofta på hur det kommer sig att det i de flesta hifiblaskor dominerar med positiva test...kan nog bero på flera anledningar...
Produkterna väljs ut pga att man har hört positiva saker om dom från andra håll, eller kanske fått ett positivt intryck på t.ex en mässa
Dom kanske testar uppföljaren av en produkt som dom tidigare varit positiva till..
Det händer ibland att en dålig recenssion "försvinner" då man pratat med tillverkaren/distributören...(ojoj ni måste fått ett defekt ex..eller det var ju bara en prototyp..nu är den MYCKET bättre sen vi ändrat till kopparskruvar i chassit..yadda yadda yadda)
Det är ju oftast lite mer negativa omdömmen när de testar en grupp prylar från ngn kategori mot varandra..

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:14:42  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Skulle High Fidelity vara mer seriösa bara för att dom aldrig tycker något!?"

Givetvis inte, nu är det väldigt sällan som jag läser den tidningen men de få gånger då detta händer, så är det här ett av irritationsmomenten,lika fullt som att de väljer ut t.ex en elektrostat från Martin Logan mot en dynamisk högtalare från t.ex Heco och testar. Det är väl uppenbart att det är stora skillnader mellan dessa.

Det går ju inte att säga att en av dem är bäst.MvhKristofer



Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:14:47  Show Profile Send lindvall a Private Message
Om man på ett bibliotek skulle välja en hifitidning till, förutom Hifi & Musik, vilken skulle ni då helst se att biblioteket köpte in?

Man måste ta hänsyn till att så många som möjligt ska ha glädje av den.

Språk som kan komma ifråga: Svenska, engelska, danska, norska.

Min fundering går mot Stereophile, den är väl relativt billig också, eller hur? Någon som har något annat förslag? Hifi & musik måste vara kvar, ty den är så inarbetad hos de flesta så den stannar...

________________________
No bull!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:18:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Om man på ett bibliotek skulle välja en hifitidning till, förutom Hifi & Musik, vilken skulle ni då helst se att biblioteket köpte in?"

What`s Hifi! troligtvis eftersom då får man även med brittiska testresultat och kan läsa tester av märken som är mer ovanliga i Sverige. MvhKristofer


Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:48:23  Show Profile Send lindvall a Private Message
Med hur många nummer per år kommer What's Hifi ut?

________________________
No bull!

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:54:22  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Själv föredrar jag lätt Hifi Choice över What Hi-fi. Håller helt enkelt oftare med Hifi Choice i recensioner än What Hifi, som har get alltför höga betyg i mitt tycke till diverse produkter.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:08:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Har dock knappt läst Hifichoice: Men kan i bland få tagpå Whats Hifi!. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:13:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Halbermensch

Själv föredrar jag lätt Hifi Choice över What Hi-fi. Håller helt enkelt oftare med Hifi Choice i recensioner än What Hifi, som har get alltför höga betyg i mitt tycke till diverse produkter.



Äh, det är ingen större skillnad på tidningarna tycker jag. Nu syftar jag på produkttest-delen.

Men det beror nog mest på att det inte är speciellt stora skillnader mellan apparaterna. Det blir liksom lite spiksoppa av det hela. Tidningens fortlevnad hänger på att det finns något att skriva om. Finns det inte det, så måste man ju skriva i alla fall.

För att hifi-journalistiken inte skall gå i stå, så måste man ju skapa lite konstgjord dynamik när man skriver. Sålunda finns en risk att uttalanden, jämförelser och omdömen om olika apparater ges en konstlad emfas!

Vi kan ju dra paralleller till vad den danske konstruktören Christensen (tror jag) sa om designapellerandet:
Ungefär att designen blir allt viktigare när de egentliga skillnaderna mellan apparaterna minskar!

Eftersom detta är något av en generell företeelse i alla de tidningar vi kan få tag i, så leds ju vi som läsare in i en grundattityd som bygger på det vi kan finna att läsa. Nämligen att skillnader mellan apparater är större än de egentligen är!

Inte fakta, bara mina funderingar och åsikter!

Mvh
Strmbrg,




Edited by - Strmbrg on 2002/09/11 15:17:04
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:25:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Nämligen att skillnader mellan apparater är större än de egentligen är!"
Det stämmer ju till stora delar.MvhKristofer

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:52:14  Show Profile Send drgreen a Private Message
hmmm...så sant..kommer t.ex ihåg när H&M recenserade en sonyspelare som kommit med en mkt lätt uppgraderad version av en cd spelare...och från minnet!!!!! berättade de vilka skillnader man kunde höra...fan trot..

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000