HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Apropå demomusik:
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:24:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Eftersom jag är så jävla mån om att synas, så gör jag en ny tråd istället för att förpassas långt ner på den förra!
:-)

Jag går inte så ofta på Hifimässor, men jag har välan fått en ungefärlig uppfattning om vad man brukar dema med för slags musik.

Den är inte sällan ganska gles. Gärna en trist men duktig "hifi-gitarrist" som det stänggnisslar om. Man skall naturligtvis höra andhämtning och nåt tunnebanetåg i bakgrunden dessutom... Ursäkta den ohämmade generaliseringen!

I blaskorna läser man omdömen av typen:
Den passar klart bäst på gles musik. Då kommer dess företräden verkligen fram på ett föredömligt sätt! (Nåt sånt senast i High Fidelity om Red rose-lådan för 48 papp.)

Gles musik likställer jag med musik med låg komplexitet i signalen.

Det är alltså musik som det är lämpligt att dema med. Den är enklare att återge. Gles musik med den där flåsande gittaristen accentuerad av en jättetrumma, då? Äh, det är fortfarande låg komplexitet, tycker jag.

Det är sällan jag upplevt att man koncentrerar musikvalet kring exempelvis körsång (trist, förvisso) eller stor stråkorkester.

En anläggning som grejar detta på ett trovärdigt sätt, har rimligen inga problem att även återge den glesa musiken!

Mvh
Strmbrg,

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:31:01  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hmm, i tex audinordrummet så gav en av lyssnarna en cd till AP´s kille som demade en låt som inte alls var deras, så så farligt e det väll inte..

men ärligt talat, skulle jag dema saker, klart man skulle ta den musiken som låter bäst på dessa sak, skulle inte ni det? är ju ändå försäljning som pågår på dessa ställen, men jag tvivlar inte på att om nångon skulle fråga personen som demar, "kan du spela spår 3 på denna skiva?"

skulle de säga, "nej det vill jag inte.."?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*

Edited by - Bobbokrull on 2002/09/11 12:32:33
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:36:31  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men det är sant, jag skille vilja höra lite mer varierad musik på mässor/demon..

men de hade ganska bra variation å Audionord rummet...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:39:25  Show Profile Send norman a Private Message
Kan det möjligen vara så att en inspelning med många instrument och "fullt ös" ofta blir jobbig att lyssna på med en högupplösande högtalare pga att man just hör alla detaljer? det kanske då låter bättre i en kass högtalare som döljer en del av informationen så att hjärnan får en lättare uppgift? (i detta fall kan man ju säga att den kassa högtalaren är bättre...).

Man skulle ju kunna tänka sig att om studioteknikerna kanske har en lågupplösande monitor så vrider dom på lite extra dist i hårdrockslåten som sen låter kasst i en "korrekt" högtalare...

bara lite funderingar...

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:42:43  Show Profile Send gromit a Private Message
Det är relativt lätt att få gles jazz och liknande akustisk musik att låta hyggligt bra på en mässa. Är det inte detta som det handlar om egentligen? Som sladd uttryckte det: "systemet ställdes upp efter principen "så lite illa för så många som möjligt"" och det gäller väl musikvalet också?

Vill man testa en produkt så funkar det ju ändå inte på en mässa sådär utan det som gäller är ju en längre lyssning med känd musik. Helst i känd miljö och med känd kringutrustning. Det blir svårt annars...


"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:43:17  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ligget nåt i det.. tja, de gör ju musiken som de vill ha den antar jag..

men jag kan tänka mig att en analytisk anläggning(detaljerad??) kanske gör "för mkt" av en viss inspelning, vad det är för genre spelar ju ingen roll, dåligt inspelad/mixad så blir det dåligt..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:44:49  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by gromit

Det är relativt lätt att få gles jazz och liknande akustisk musik att låta hyggligt bra på en mässa. Är det inte detta som det handlar om egentligen? Som sladd uttryckte det: "systemet ställdes upp efter principen "så lite illa för så många som möjligt"" och det gäller väl musikvalet också?

Vill man testa en produkt så funkar det ju ändå inte på en mässa sådär utan det som gäller är ju en längre lyssning med känd musik. Helst i känd miljö och med känd kringutrustning. Det blir svårt annars...


"I'm nothing but a hound dog



jo men det är ju det jag menar, de vill att vi (konsumenter)ska få en så bra upplevelse(ljudligt) som möjligt..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:45:56  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

hmm, i tex audinordrummet så gav en av lyssnarna en cd till AP´s kille som demade en låt som inte alls var deras, så så farligt e det väll inte..

men ärligt talat, skulle jag dema saker, klart man skulle ta den musiken som låter bäst på dessa sak, skulle inte ni det? är ju ändå försäljning som pågår på dessa ställen, men jag tvivlar inte på att om nångon skulle fråga personen som demar, "kan du spela spår 3 på denna skiva?"

skulle de säga, "nej det vill jag inte.."?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*



Yttermera:
Jag har i ett flertal butiker bett att dom kastar in nån platta med storskalig orkestermusik, då jag vill lyssna på en högtalare.
Ofta är nåt alkustiskt med Sophie Zelmani, det närmaste dom kommer.
På ett ställe fanns en DAT-tape med lite Mozart.
På ett annat, så rotades det fram ett kassettband ur en skrivbordslåda...

Eftersom jag oftast spontanbesöker butikerna, så har jag sällan med mej något hemifrån heller...

Det verkar som att musiken är till för maskinerna och inte tvärt om.

Att en 48papps låda med en femtummare och en banddiskant grejar gles musik, men inte komplex är inte anmärkningsvärt. Det är rena dumheterna!
Vem är så korkad att han betalar 48 papp för en 5 pappshögtalare eller 40 papp för en 35 watts 4 pappsstärkare?
Jag tycker inte ens att själva loggan är värd en tusenlapp!

:-)

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:46:22  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag tror mig veta, med största säkerhet... Att i alla fall Björn och Sladd demade med musik som dom själva gillar och inte musik som just skulle passa till de anläggningar dom visar...

Den musiken sladd använde har han spelat många gånger hemma hos mig långt innan det var mässa. Den är i mitt tycke både varierad, välinspelad och något som passar de flesta...

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:53:14  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer
jo men det är ju det jag menar, de vill att vi (konsumenter)ska få en så bra upplevelse(ljudligt) som möjligt..



Visst. Det blir ofta "ganska bra" för de flesta istället för riktigt bra för några enstaka och det är väl klart att de gör så när de kör demo. Ingen vill väl demonstrera sin anläggning så att bara några få får en fin upplevelse.

Jag tror vi är överens.

quote:

Jag har i ett flertal butiker bett att dom kastar in nån platta med storskalig orkestermusik, då jag vill lyssna på en högtalare.
Ofta är nåt alkustiskt med Sophie Zelmani, det närmaste dom kommer.


???
Klarar de inte ens av att spela den genre som du vill lyssna på? Jag rekommenderar i så fall att du byter handlare...

ps Jag gillar den akustiska musik som ofta spelades på Arken.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:54:57  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jo jo.. men de skulle inte ta musik som inte låter bra på just denna stareo.. nu menar jag inte någon personligen eller liknande.. kanske inte på mässan, defenetivt inte sladd.. jag menar GENERELLT.. väldigt ofta inne i butiken så tar säljaren fram cd´s, man får inte välja själv..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*

Edited by - Bobbokrull on 2002/09/11 12:58:16
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:11:14  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Jag tror mig veta, med största säkerhet... Att i alla fall Björn och Sladd demade med musik som dom själva gillar och inte musik som just skulle passa till de anläggningar dom visar...

Den musiken sladd använde har han spelat många gånger hemma hos mig långt innan det var mässa. Den är i mitt tycke både varierad, välinspelad och något som passar de flesta...


Välinspelad? Nja, men det var modigt av sladd att använda musik som inte lät bra! Fast det är kanske inte meningen med en demo att visa hur mindre lyckade en del inspelningar är...

P.P håller med strömberg att man borde kräva att det testades med lite körmusik (vokal eller stråkdito) då detta brukar på ett tydligt sätt skilja agnarna från vettet! Sedan så kan det ju vara intressant att ha musik som det går att bedöma andra aspekter...

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:19:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by P.P



Ja, alltså det är ju helt okay att man väljer musik som verkligen gör att anläggningen framstår i fördelaktig dager! Det finns ju inget omoraliskt i detta!

På samma sätt som att man bör kränga den begagnade 240:n en regnig kväll.

Vad jag reflekterar över är att DET FAKTUM att man oftast får lyssna på lättåtergiven musik, kanske bör väcka en liten, men dock misstanke om att maskinerna inte är så bra som de verkar.

Nåväl, jag skall väl inte snacka om det här egentligen. Jag brukar ju köpa saker helt utan att provlyssna dom först...

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:36:15  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
quote:
Nåväl, jag skall väl inte snacka om det här egentligen. Jag brukar ju köpa saker helt utan att provlyssna dom först...


Du e' inte den enda...

Råkade höra i ett "Hi-End-rum" (säger inte vilket) där en besökare verkade mycket intresserad av elektroniken att han ville lyssna på en medhavd platta varpå den "rumsansvarige" först slingrade sig, sen tittade på plattan och till slut gav med sig och sa att "plattan var OK" att spela... Skulle alltså godkännas först?!

Jag vet inte vad det var för artist men den skivan var det trevligaste som spelades i det rummet.

Sen, vad gäller "sladd":s demo så var det helt schysst musik, jag vill bara ha lite mer variation, om inte annat just för att höra om prylarna är optimerade för viss musik (som sagt, mer Springsteen!! )

/P
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:42:34  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P kan inte med dryga försäljare som ska snacka en massa och visa ditten och datten som man ändå inte har tid att reflektera över eller ska visa hur det låter när man ändå inte kan göra en vettigbedömning så snabbt så P.P brukar läsa på innan och går sedan till butiken och pekar - "Den saken vill P.P ha!"

När det gäller högtalare så är det kanske lite mer kritiskt men det fixar man ju själv...

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:44:26  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
P.P, öpper köp kan man ju ta, men annars så håller jag med dig!

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:50:02  Show Profile Send P.P a Private Message
RF:
Visst är 'öppet köp' bra. P.P har heller inget emot att beställa via internet. Då slipper man snacka med den dryga säljaren helt. 14 dagars returrätt finns det ju alltid då...
Fast ibland så måste man ju klämma på sakerna först och där är en mässa det bästa stället! P.P går gärna på mässor!

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:54:10  Show Profile Send dole a Private Message
Herr Strmbrg: Det var huvudet på spiken.
Nu använder jag mig av skrammel musik som de flesta hifi intresserade inte lyssnar på, men
den typen av musik som har en större komplexitet brukar skilja agnarna från vetet.
Plus att det finns en del musik som är så "överproducerad" att nästan vad som helst låter bra.

//dole\\

"Donec eris felix, multos numerabis amicos"
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:55:30  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
dole, din musik e ju go ju=)

ofattbart snabb trummis bland annat=)

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:34:28  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer
väldigt ofta inne i butiken så tar säljaren fram cd´s, man får inte välja själv..



Det håller jag inte med om. Hos flera ställen som jag har lyssnat lite mer seriöst så har handlaren helt enkelt öppnat skivskåpet och bett mig välja ut vad vi ska spela för skivor. (Om jag inte haft med mina egna skivor förstås, det brukar de föredra annars.)

"I'm nothing but a hound dog
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:40:12  Show Profile Send dole a Private Message
Det är faktiskt bara en hifi handlare som har grymtat när vi har haft våra egna skivor med. Och han fick inte sälja något.
Kan inte säljaren acceptera att man har egen musik med sig.
Så finns det andra som säljer hifi.
Det gjorde det även i det här fallet.


//dole\\

"Donec eris felix, multos numerabis amicos"
Go to Top of Page

zev
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:53:52  Show Profile Send zev a Private Message
Skriv P P alltid sig själv i tredje person sigularis?
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:01:04  Show Profile Send P.P a Private Message
Svaret på din fråga finns att läsa här:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1999&whichpage=2

Go to Top of Page

zev
Starting Member

41 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:06:04  Show Profile Send zev a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

Svaret på din fråga finns att läsa här:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1999&whichpage=2




Ja, ja det många olika i vår "Herres Hage"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000