HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elektrolyt vs. Glimmer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:43:23  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Om man ska pararellkoppla en elektrolyt med en glimmerkondensator, finns det någon tumregel vilket värde glimmern ska ha?

Kramar // Vit

________________________
PRAGA MATER URBIUM

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/21 :  19:12:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kan du vidareutveckla det där lite?
Var ska de sitta? Matningspänningen?

Normalt brukar man ju ha en "stor" kondensator (ofta elektrolyt) parallellt med en "mindre". Tanken är att den mindre kan reagera "snabbare" och därför kan ta hand om högfreekventa störningar medan den "större" tar hand om de lägre frekvenserna. Vad som är "stort" och "litet" varierar men man brukar väl ha runt 10-100 ggr skillnad i värde.
Normalt använder man (eller rättare sagt, jag) dock inte elektrolyter till annat än som "extra strömkälla" för att undvika rippel och som sådana är glimmer-kondensatorer rätt meningslösa pga de små värdena, finns alltså inte någon större poäng med att kombinera dessa två typer vad jag vet.
Behöver man inte riktigt stora värden på kapacitansen ska man som regel undvika elektrolyter eftersom det finns bättre typer.

Någon får gärna rätta mig här, kan tänkas att jag har fel och det finns någon "special-lösning" för hifi jag inte känner till.
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/08/22 :  13:33:04  Show Profile Send desoto a Private Message
Aldrig hört talas om att man använder just glimmerkondensatorer, men i nätdelar och kanske ev vid viss avkoppling eller som strömbuffert kan man ibland parallellkoppla en mindre plastkondensator med en elektrolyt.

Vinsten såvitt jag förstår det ligger i dämpningen av höga frekvenser, eller snabbhet att ge ström även vid små snabba variationer om man hellre vill se det så ur förbrukarsynpunkt.
Givetvis finns det många dimensioneringsteorier, men jag får intrycket att man oftast 'tager vad man haver'. Det brukar kunna vara kapacitanser på någon uF parallellt med en nätdelselektrolyt.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/22 :  13:37:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Glimmer har i regel så låga värden så effekten blir liten. Gå lite baklänges, vilken impedans eftersträvar du och i vilket frekvensband? Är det över 1 MHz som avses? 10-100 nF brukar annars vara ett bra startvärde. Vad är det för tillämpning förresten? Glimmer är bra i radiosändare eftersom de tål mycket. Jag såg det i en 27 MHz blodslangssvets. Effekt på 50-100 W, gosse vad den störde!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/08/22 13:39:39
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/08/22 :  15:28:39  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Ojoj..nu är lekmannen ute och cyklar. Jag blandar ihop begreppen

peranders>>Jag läste precis ditt inlägg i diyaudio.com.
Skönt dokument du länkade till...

http://www.linear.com/pub/document.html?pub_type=app&document=50



________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:20:24  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
..det kanske funkar bättre med glimmer i avkopplingskretsar..jag vet inte, har inte testat, men normalt är ju att köra med MKP eller MKT-kondensator på ca. 100nF (0.1µF) parallellt med en elektrolyt runt 100-470µF när det gäller 'små' kretsar som opampar eller logik.
MKT och MKT hittar du i ELFA under plastkondensatorer.
skulle jag bygga något 'kompromisslöst' så kanske glimmer, men det hör mest hemma i radiokretsar där glimmerns fördelar med temperaturstabilitet (bla.) kommer bäst till nytta i oscillatorkretsar.
jag håller nästan med "f95toli" fast en tusendel är mer lagom... 0.22µF med 220µF eller 0.1µF med 100µF, om ingen protesterar 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000