HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Reparera gammal NAD-stärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:10:52  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Wheee, efter tre månaders läsande var det dags att registrera sig och skicka ett första inlägg =)

Jag har en gammal NAD-receiver (modell 3020i?) som jag genom åren har misshandlat grovt, både elektriskt och fysiskt. Den har överlevt allt! ...fram till igår. Har precis flyttat och passade på att koppla upp anläggningen för någon dag sedan. För nuvarande är förstärkaren degraderad som (allt för klen) subwoofer-förstärkare.

Igår började stärkaren plötsligt brumma något fruktansvärt. Symptomen är som följer:
- När jag slår på stärkaren är den tyst. Efter någon sekund börjar den tyst brumma på högtalarutgångarna, något som sedan ökar i styrka under de kommande sekunderna tills jag slår av den.
- Har inte lyssnat/mätt mig till någon frekvens på brummet.
- Detta sker oberoende av ingångsval, volymkontrollens läge.
- Utan några som helst inkopplade insignaler

Har tyvärr inte kommit så långt i uppackningen efter flytten att jag rotat fram oscilloskop och andra braiga hjälpmedel men tänkte under tiden fråga er här i forumet.

Var ska jag börja leta?

Edited by - php on 2003/08/18 15:12:16

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:26:47  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hade ett snarlikt problem med min egna NAD... Lite större modell dock. Den blev väldigt varm samtidigt som den började brumma. Det var bias-justeringen som behövdes fixas. Bias-potten var kanske lite tagen med åren. Kan vara samma fel på din kanske?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:59:15  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Hmm, insåg just att det är en 7020i, whatever, ungefär samma =)

Hur som helst, ska kolla på potarna, var bör jag mäta vilket värde eller du bara testade dig fram? Gillar att mäta och SE saker =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:03:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
jag mätte över emittermotstånden och justerade tomgångströmmen till ett nytt stablit läge!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:27:08  Show Profile Send Hepcat a Private Message
om 7020i är lika som 7020pe så har du justeringsanvisning här.


www.selleri.de
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:11:06  Show Profile Send rowa a Private Message
Kan vara oxiderade kontakter som spökar, gnugga rent kontakterna.

Hade samma problem med ett slutsteg jag ägde, då va det transisorer som "läckte" fick byta alla.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:17:56  Show Profile Send Hepcat a Private Message
rowa: transistorer läcker inte men det gör kondensatorer det kan orsaka brum.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:22:55  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
jag tror att han menar att de läckte ström, därav "fjongarna"

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/08/19 :  08:39:08  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
quote:
om 7020i är lika som 7020pe så har du justeringsanvisning här.

Vill minnas att de är mycket lika, har kollat lite som hastigast i båda...

Tyvärr har jag inte haft tid att leka med detta, måste ju få lite ordning efter flytten. Till råga på allting körde jag en kofot genom en vägg av misstag igår ;(

Ska testa lite någon kväll i veckan och se om jag får rätt på det, tack än så länge iaf...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/08/20 :  20:41:10  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Har nu äntligen haft tid att kolla lite på stärkaren...

När jag slår på den ökar likspänningen (inte bra =) på högtalarutgångarna konstant upp till ca 21V... Vad är det som har gett upp/var ska jag leta? Ett schema/service-handbok hade ju varit guld...

Någon som har tips på bra ställen att läsa mer om reparation och felsökning av f
örstärkare?

Tack på förhand!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/20 :  21:00:17  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har schema på 7020e 7220pe i en pärm och på min andra partition problemet är att det är en ganska dålig kopia så scanningen har inte blivit bra och så har jag ingen bra scanner.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:22:02  Show Profile Send Hepcat a Private Message



eventuellt att dessa skulle kunna vara till hjälp, dåliga kopior jag vet.

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000