HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 *hjälp* Stereon på festen... (teknisk fråga)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/08/21 :  10:03:45  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag ska ha en liten fest på lördag för att fira min födelsedag och för att få ljud i hela huset så tänkte jag köra med ett par högtalare i vardagsrummet och ett annat par i vårt angränsande nybygge. Jag tänkte driva bägge paren med samma förstärkare, en Nad C370. Högtalarna är ett par Technics SB-5000 (slutet av 70-talet) och de andra är ett par Canton Ergo 91DC. Technicsen är på 8 ohm och på Cantonen står det 4-8 ohm. Jag tänkte koppla in det ena paret på A- och det andra på B-terminalerna och undrar nu om detta kommer att fungera utan att skada utrustningen på något sätt. Tacksam för svar snarast...

/Fredrik

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/21 :  10:12:25  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag tror absolut inte att utrustningen kommer att skadas. Möjligtvis kommer ljudnivån att bli starkare i rummet där Technicshögtalarna står eftersom de verkar vara aningen mer lättdrivna.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/21 :  10:15:31  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Borde väl inte vara något problem. Se bara till att förstärkaren klarar av lasten när du skruvar upp volymen. Normal sett är det så att när det börjar låta illa så är det illa och om det låter bra så är det ingen fara. Låter det illa och man fortsätter att spela kan man bränna upp diskantelementen i högtalarna (mycket distortion innehåller mycket effekt i höga frekvenser).

Om du kopplar in ett par på A och ett på B terminalerna eller båda på A (eller B) spelar ingen roll.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:08:35  Show Profile Send Rollo a Private Message
Jag skojade vid ett tillfälle med min gamla NAD och gav den rätt så låg impedans. Ljudförändringen var omärkbar (eller i alla fall svår att skilja från den förändring de extra högtalarna medförde), men apparatstackaren gick ganska varm och stängde av sig i några minuter.

Kan vara något att tänka på. Party on.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:34:25  Show Profile Send huzze a Private Message
Prova att seriekoppla dem om du får problem vid parallellkopplingen.
Då lägger du ihop impedanserna och det blir en snällare last för stärkaren, som dock får lägre uteffekt...

Testa...


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:45:09  Show Profile Send John a Private Message
Soft clip på???
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/21 :  11:50:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har den ena högtalare en nominell impedans på 8 ohm och den andra på 4 ohm så blir den nominella impedanden för den resulterande lasten ca 2.7 Ohm vid parallell koppling och det borde ju Naden klara. Dippar dock högtalarna mycket någonstans kan det bli värre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/08/21 :  13:24:52  Show Profile Send n0p a Private Message
Nad stärkarna har väl överbelastningsskydd, så de är nog bara att spela tills den slår in.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/08/21 :  13:26:47  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tack för svaren! Clipping blir nog inget problem, eftersom NAD:en har "SoftClipping". Den är ju också ganska effektstark, så det borde ju gå bra... Vi får väl testa lite i förväg och se hur det fungerar!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/21 :  13:35:12  Show Profile Send d_kay a Private Message
Vad som hände mig (en fest på studentkorridoren) var att just tweetern och mellanregistret pajade. Trots att högtalarna var levererade med i stereopaketet.. (technics skit) men eftersom delningsfiltret var ickeexisterande () så hör man diskant ifrån bas elementet och festen kunde fortsätta!. Jag stoppade sedan en socka i tweetern för att den skulle sluta funka helt, för den lät förjävligt. Sedan när jag flyttade därifrån fick en korridorspolare "stereo resterna" och hon tyckte att det lät bättre än hennes förra stereo (Av det eminenta märket Sansui). Nu lyssnar hon med bara en högtalare inkopplad, för att den andra tar så mycket plats... så halv stereo alltså, sämre än mono.

Vad lära av detta?, använd aldrig HIFI på festen helt enkelt. Ingen kommer uppskatta det ändå.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/08/21 :  13:42:21  Show Profile Send d_kay a Private Message
glömde berätta att stereon totalpajade nästan en annan fest. Förstärkaren hade gått på full effekt i nästan 8 timmar när man märkte att ljudvolymen ibland dök ned plötsligt. Vid närmare betraktelse upptäckte jag att Förstärkaren var väldigt varm, och kylflänsarna inne i den till och med glödde. Jag stängde av den för att kyla ner den. När vi satte på den igen, med ventilationshålet på ovansida fritt från CD-skivor, så höll den i ytterligare några timmar. Senare när jag gav bort skräpet till polarn så slutade displayen funka. Nu får man knappa lite i blindo när man skall sätta på den..

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/08/21 :  16:51:49  Show Profile Send Robis a Private Message
En polares Thule IA60 small ju i midsommras.

Fast ingen verkar komma ihåg vad som hände utan den "brann" bara

/Råbis
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:30:41  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Hmm, detta låter ju inte så bra. Men i och för sig så verkar det ju vara skitgrejor du snackar om "d_kay" Thule IA60 är väl dock en lite finare pryl (kan inget om Thule tyvärr).
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:47:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Thule är ju kännt för att paja så jag är inte så förvånad. Din NAD borde hålla mycket bättre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000