HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Proac vs HFLS1?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/08/19 :  19:16:55  Show Profile Send Majesty a Private Message
Nån som har jämfört "dom",
Jag går i diy-tankar (mina första seriösa) men vet inte riktigt vilka jag ska välja eftersom jag inte hört nån av dom.

Dom ska köras med Cambridge-elektronik, ungefär vart hamnar dom i prisklass dom olika högtalarna?

På mångas önskan...
epkpeng

Edited by - epkpeng on 2003/08/20 18:16:28

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/08/19 :  20:49:08  Show Profile Send Majesty a Private Message
Tråden kanske skulle ha varit i diy delen här verkar inte många svara.
Nån moderator som kan flytta tråden?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/19 :  21:11:27  Show Profile Send divander a Private Message
Det verkar som om det går att bygga HFLS-1 för ungefär hälften av vad ProAc-klonen kostar. Men om man kompletterar HFLS-1 med en sub så blir priskillnaden en annan.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:43:32  Show Profile Send mac a Private Message
Jag håller på och bygger HFLS-1. Snart klara. Summan för dessa hamnar på nästan exakt 4000:- Då är allt inräknat. Förutom färg, för den har jag inte köpt än =)
Vad ProAc'en kostar vet jag inte.
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:54:24  Show Profile Send Majesty a Private Message
Har fotfarande inte bestämt mig, men jag var och köpte 19mm mdf idag iaf (dom hade ingen 25 som det ska vara som baffel till proac men dom kan väl ta hem)

Läste på ett annat forum att det var nån som tyckte proac var alldeles för ljusa och det är jag allegrgisk mot.

Förresten vad ska man använda för interkablage? går det bra med tvinnad installationskabel? (ek/fk)

Kan man köpa alla komponenter som behövs till filtret hos biltema?

Nu skulle verkligen den här tråden ligga i diy delen
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:39:03  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Jag fick ihop klonerna för strax över 5300:-...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/20 :  20:37:10  Show Profile Send divander a Private Message
Det verkar som om flesta brukar hamna mellan 6000 och 8000 för ett par kloner.

Jag håller inte med om att klonerna är ljusa. Däremot kan de kanske upplevas som lite mjuka. Ganska allsidiga men fungerar allra bäst till bland annat aukustisk jazz (enligt mig).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/21 :  17:48:45  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Jag hörde någon säga att HFLS-1 var mer detaljerade, med bättre ljud, än klonerna. Jag har också hört motsatsen, men den personen jämförde dem rakt av vilket kanske inte är så rättvist. HFLS-1 med en subba låter kanske bättre, men kostar nog en hel del mer att bygga... rätta mig om jag har fel.

Själv håller jag på att bygger ett par proac.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:30:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Högtalarna är helt olika så därför blir det helt upp till tycke och smak.

Orginalklonen är väldigt förlåtande och förvandlar allt till musik. HFLS1 är mer detaljerad i hela registret och inte fullt så förlåtande... Klonen spelar också lägre i frekvens, så är man "basknarkoman" så är det den man skall satsa på.

5300:- för en klon är nog det billigaste jag hört hitintills. Det är tom billigare än StefanB som nästan fick sin MDF "gratis", kolla hans uträkningar...

Tank, det skulle vara väldigt intressant att se din sammanräkning och framför allt dina inköpsställen...???

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:51:50  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag köpte elementen (9500 diskant) genom en sambeställning med Saim m fl för 3000 sek ink frakt , men enstakaleverans + frakt närmar det sig 4000 sek . Leverantör www.audiocomponents.nl .

Lådorna får jag utsågade för 400 sek, spolarna håller jag på att linda själv framför TVn (rekommenderas ej, jädrans jobb), kopparn (1,9 mm tråd ) köptes som överskott för 175 sek (räcker till alla spolar och blir över,totalt 4 kg ) och jag räknar med ca 500 spänn i övriga delningsfilterkomponenter+kontakter. lim och skruv har jag redan... så jag räknar med att landa runt 4500 för allt. Tror inte att det går att få billigare. Det är dock utan faner, men jag vet ingen firma i Helsingborg som säljer faner(tips please) så jag får nog nöja mig med BrutalMDF looken. Så länge ialla fall.

PS Jag är en snåljop...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/08/21 :  21:28:59  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Varför välja... När man kan bygga båda! Eller vad säger UrSv?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Majesty
Member

104 Posts

Posted - 2003/08/21 :  21:54:00  Show Profile Send Majesty a Private Message
Hehe lite onödigt att ha båda, när man bara kan spela med ett par :)

Iaf jag hade bestämt mig för hfls1 tills jag läste PAC's inlägg om att proac kan vara mer förlåtande :/
så nu är jag tillbaks till ruta ett igen

Ni som byggt hfls1 vart köpte ni filterkomponenterna ifrån? och hur mycket kostade dom sammanlagt? (jag fick det till 580 på hifikit)
Är det enda sättet att få tag på elementen genom ekpeng?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/22 :  00:01:28  Show Profile Send divander a Private Message
Slutpriset på en klon beror mycket på vad man köper och var man köper det. Det verkar som om ingen klon är den andra lik. Det finns stora skillnader i kvalite på komponenter i delningsfiltret. Bra grejer kostar lite mer. De flest verkar välja att få skivorna tillsågade. Matrial och tillsågning verkar variera en hel del i pris. Olika fanérsorter kostar olika mycket. Glöm inte att räkna med alla kostnader (ex. basreflexrör, skruvar, fronter, lim, bitumen, dämpull, terminaler, internkablar m.m.) Om man redan har några burkar kontaktlim, en bunt bitumen, ett gäng snygga insexskruvar m.m. så blir det lite missvisande att uppge priset för det matrial man inte har som den totala kostnaden.

Jag köpte till mina kloner element och delningsfilter från "hifimicke". Delningsfiltret var av den lite mer påkostade varianten. Allt inklusive fanér, lim, m.m. gick lös på ungefär 6000:-. Då snålade jag inte direkt på något. Lägger man ner så pass mycket jobb och pengar som det ändå innebär så är det lite trist att snåla in på billigare komponenter, kontaktlim och lite fulare skruvar. Det är ju bara några hundra kronor som det handlar om.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/22 :  00:13:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
UrSv håller med och bygger/byggde båda. Det är aldrig fel att ha lite olika prylar att spela på. Trots allt har jag ju inte råd att ha nåt som spelar allt lika bra.

Jag kommer nog dessutom tidvis ha mina HFLS-1 som bakkanaler.

Edited by - UrSv on 2003/08/22 00:15:09
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/22 :  10:23:57  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
rikkitikkitavi: Bitumen, dämpfluff och internkablage glömde du......så du får nog räkna ca 400:- till... man behöver en hel del bitumenark.

Jag tror att jag landade på ca 5300:- (med 9500 diskant) utan verktygen för ca 1000:- som fått inhandlas...men de kan man ju iofs använda igen... förutom de billiga man köpt på Silvan som gått sönder då.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:16:13  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
internkablage drar jag fet emaljerad koppartråd.

en form av dämpmatta tror jag kan fixas i överblivna bitar på jobbet som vi använder till att dämpa vibrationer.

dämpfluff norpar jag glasfiber på jobbet :) vi har m3 rester varje gång det byggs om.

Hittade dessutom 2 kg polypropylenkondingar i gucklådan... så nu slipper jag köpa kondingarna till delningsfiltret :)

så jag glömde inget ...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/22 :  11:32:07  Show Profile Send divander a Private Message
Som sagt är ingen klon den andra lik. Det skulle vara kul att rada upp en drös med kloner och se hur olika de låter.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/22 :  14:04:51  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
rikkitikkitavi: Det där är ju en rejäl löneförmån...

Håller med dig divander, det skulle vatt jättekul att testa en massa klonavarter mot varandra...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000