HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett gott skratt åt våra små söta shaktistenar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:03:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Självklart gör du det "Adagio", det vet ju alla att en bil bara har ett berättigande, att ta dig från punkt A till B.

Bravo
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:29:30  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ja mig blev han sur på när jag snackade lite mätdata, generellt, man köper ju självklart inte vad skit som helst...

Men det är ju svårt att ha lika stor skivsamling som stereon är värd, är det inte?
jag menar, säg att m,an köper ett slutsteg för säg, 25 lappar, inte måste det innebära att jag är tvungen till att köpa skivor för lika mkt för att tycka om musik?
nene, håller jag inte med om....
Jag älskar musik, har väldigt få skivor om man jämför med övriga här säkert, men jag har ju lagt det mesta krutet på stereon senaste tiden, för just att kunna njuta av musiken såsom jag vill höra den, skivor, dem kommer.
over and out
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:36:16  Show Profile Send ekman a Private Message
Alexi han snackar inte om mig då detta är skrivet LÅNGT efter jag slutade besöka den kära kanalen

för övrigt har jajo helt rätt i "vissa" frågor =)

Edited by - ekman on 2003/08/20 01:39:01
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:49:07  Show Profile Send Elusive a Private Message
Ni borde kanske läsa lite fysik. Jag säljer gatustenar för 3000kr/styck som *****ar gravitation.

Hade Shaktistenarna verkligen absorberat EMI (relativt till deras storlek) hade någon fått ett Nobelpris. Eller i alla fall ett par hundra miljoner från IBM, Hewlett-Packard, Motorola...

Jag har en utmaning för alla "stenägare". Placera shaktistenen ungefär vid transformatorn. Markera med en penna. Åk ner till Biltema, ClasOhlson, Järnia, etc och köp en låda spik. Placera denna låda vid markeringen. Coolt, eller hur?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:54:12  Show Profile Send ekman a Private Message
Elusive det är nog snarare du som borde läsa lite mer fysik, det finns en utmärkt förklaring av hur stenarna funkar av Morgan och det är inget skumt alls med det hela

för övrigt är det kanske en bra ide att inte vara så fruktansvärt trångsynt och bara avvisa grejerna direkt för att du inte förstår hur det fungerar

testa själv innan du dömer ut saker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  01:58:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu har det pratas så mycket om dessa stenar, så jag undrar:
Var finns de att köpa och vad kostar de?

Bravo
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/20 :  02:08:43  Show Profile Send Elusive a Private Message
Jag har läst hans inlägg, och seriöst, om man tror att sådandär pytteliten sten kan absorbera EMI då är man:

1. Antagligen tillräckligt naiv att man dricker Evian iställlet för svenskt kranvatten.

2. Omedveten om att EMI är jättestortproblem i en mängd andra SERIÖSA hightech bransher. Hade någon löst detta problem med en sten hade han/hon fått hur mycket pengar som helst för patentet.

3. EM fält kan endast absorberas i den mån de "fysiskt" kommer i kontakt med "shaktistenarna". Alltså täcker inte en sådandär liten sten speciellt mycket, och det är just därför merparten av alla "entusiaster" måste köpa 30st stenar :)

Edited by - Elusive on 2003/08/20 02:15:04
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/20 :  02:16:07  Show Profile Send ekman a Private Message
nej men visst du har väl rätt då elusive och jag plus morgan plus 10-20pers till på forumet plus en massa kända inspelningstekniker och hifimärken och en samlad hifipress i världen har väl fel då =) en gråsten funkar lika bra

ställen som dessa brukar köra med grejer som inte funkar =)
Abbey Road Studio

Pink Floyd's Astoria Studio

Steve Hoffman Mastering

Moment Records

Stan Ricker Mastering

Doug Sax's Mastering Lab

Paul Stubblebine Mastering
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/08/20 :  03:13:55  Show Profile Send Elusive a Private Message
50% av Amerikas befolkning tror mer på skapelseberättelse än modern evolutionslära.

Vad har detta med saken att göra?

Absolut ingenting.

Ni måste förstå att det produkten säger sig kunna utföra är av EXTREMT STORT värde för ALL HIGHTECH ELEKTRONIK. Det är som som att Autoliv utvecklar Airbag som ett tillbehör för barnvagnar.

Varför placera stenarna ovanpå? Öppna lådorna och placera dem där. Eller?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/20 :  03:16:32  Show Profile Send ekman a Private Message
nu behöver du ju inte använda totalt idiotiska liknelser vi fattar nog bägge två att dom källorna jag drog upp har rätt mkt mer auktoritet inom hifiområdet än det amerikanska folket har intelligens

och för övrigt så ÄR det bättre att placera stenarna i lådorna men det går inte i alla lådor av förklarliga skäl
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/20 :  06:49:09  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
EMI är jättestortproblem i en mängd andra SERIÖSA hightech bransher


Så var vi inte seriösa längre...

Men det var väl det den här tråden var till för att bevisa

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2003/08/20 :  08:20:14  Show Profile Send Alexander a Private Message
Japp, precis därför
Säger ekman att de funkar så gör dem det, ekman är min shakti gud

Hade ni något pris på dem och vart går de att köpa
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/20 :  08:35:48  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Elusive har ju onekligen en poäng. Visst måste det finnas applikationer där EMI verkligen är ett allvarligt problem och där shakti borde göra underverk om de nu fungerar så bra för hifi. Det kan väl ändå inte vara så att man ställer högre krav inom hifiområdet än inom andra mer seriösa (d.v.s. icke nöjesbetonade) områden? Eller kan det vara så att det bara är inom hifi det är accepterat med produkter som är konstruerade så att de är så känsliga för EMI att shakti faktiskt funkar? Inom andra områden kanske man löser problemen på konstruktionsstadiet istället.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:01:57  Show Profile Send gardd a Private Message
Elusive, du har en poäng men du borde ju lyssna lite på de där stenarna innan du snackar så himla mycket. :)

Du tror väl inte alla köper shakti stenar utan att ha testat dem? Om de hör en positiv förändring, så är det väl inte så mycket att diskutera. Och vem har sagt att de slukar all EMI? Det räcker väl med att de förändrar fältets karaktäristika på ett för hifiprylarna positivt sätt, för att det skall vara relevant. Var inte enfaldig nu :)


"1. Antagligen tillräckligt naiv att man dricker Evian iställlet för svenskt kranvatten."

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:10:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det börjar som en flame och kanske kanske orkar denna tråd lyfta till något ormbo eftersom några vill det, andra inte har en aning om vad en Shakti är men skriver som om de kan och så några som reagerar på dumheterna.

Bravo:

Shakti är ingen "lerklump". Sök på "Shakti" och du skall bli rikligt belönad av vår searchfunktion.

Alexander:

Tror inte det finns någon importör men du kan säkert hitta någon i Danmark eller köpa en pall av tillverkaren direkt, hälsa dina kompisar på kanalen förresten...

Elusive:

om du varit på forumet en smula längre än vad du har så skulle du veta att uttalanden i din stil inte brukar vara så poppis. Har du provat Shakti? När, i vilket system och vad var resultatet? Alla andra infallsvinklar du vill lufta och raljera över undanbedes. Vi är ett forum för hifiintresserade som gärna delar med oss av eget gjorda erfarenheter i första hand. Nejsägare och trollingsnack har vi fått nog av i forumets barndom! Flera fysiskt lagda kritiker här på forumet har verifierat den rent fysiska arbetsmetoden hos Shaktistenarna. Inget hokus pokus och defintivt inget nobelpris. Om åtgärden sedan levererar en ljudförbättring är en annan femma som det inte finns ett svar på.

Alla:

Läste också några rader på kanalen. Jag tyckte att -

Alla:
Inte skall det vara så lätt att få till en massa oenighet här inne?

adm/sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:34:53  Show Profile Send Alexander a Private Message
sladd: Det där trodde ja inte om dig!!!
Tråkigt att du ska behöva göra bort dig så

Jag skulle som sagt bara kolla upp shaktistenen för att ja var intresserad... Sedan när ja hittade det här när ja sökte så ville ja bara dela med mig av det för att ja tyckte dom va lite taskiga. Jag står ju på den sidan som är för shaktistenen om du inte har fattat det. Var inte min mening å skapa någon debatt om stenarena.

Ta å snäppa upp dig å tro inte så j***a mycket om folk, ja har tyvärr inte vart inne en enda gång på den där kanalen så du vet… Vet inte ens vad den heter.

Har varit inne å läst en massa på forumet varje dag i över ett år men inte skrivit så mycket å nu när man postar ett inlägg så ska man bli anklagad.

Mvh / Alexander

Edited by - Alexander on 2003/08/20 09:35:54
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:35:35  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag tycker att det är mycket viktigt att komma ihåg (som många glömmer), att vi alla har olika infallsvinkel på denna vår gemensamma hobby. För mig personligen är HIFI en fantastisk möjlighet att kombinera flera av mina intressen: ett djupt elektronikintresse, ett intresse att bygga saker, samt intresset att lyssna på musik.

För min del är själva den skapande delen, och att lära sig om tekniken, minst lika viktig, kanske till och med viktigare, än att sitta ner och lyssna massor. Givetvis gör jag det väldigt mycket också, men jag tror ni förstår vad jag menar. Alla har vi olika infallsvinkel och bara för att man inte har skivor för lika mycket som anläggningens kostnad så behöver ju inte det betyda att man inte är musikintresserad.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/20 09:37:54
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:49:02  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Shakti, måla kanterna på cd gröna/svarta, lägg 1,2,3,4 kg sten på pryttlarna för att minska resonanser. Tweaken är många, verkar vara trendsättande och tidsbestämda med. Det som var så bra att göra skrattas bort som nonsens om 1,2,3 år. Så är det med det mesta inom vetenskapen med. 1 vecka skall man göra si, nästa så. Shakti har för många blivit en relion inom hifi, en tro som besegrar all dumhet. I hollywood blev halva styrkan av skådespelarna buddister inom ett år. Det var det som gällde. I andra fall är det relionen "Ju mer det kostar, ju bättre är det". Vissa relioner kan bara utövas av de som har pengar nog.

Alla får tro det dom vill, ingen har rätt att tro sig veta bättre, men man har rätt att ha en åsikt utan att bli jämnad med marken.

Jag tror shaki är en relion som stannar ett år eller två... Men jag VET inte.

EDIT:
En tydligare mening finns under "Samma underbara effekt..."

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/08/20 09:51:19
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:55:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag "trodde" inte om Nordost ECO-3, jag provade, kan inte förklara resultatet. Kan ju var samma sak med shakti.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:04:39  Show Profile Send gardd a Private Message
Splix: har du inte läst mitt och sladds inlägg under denna tråd?

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:30:31  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hrm...
Elusive,
sälj du dina gatstenar för 3000.- och lycka till... Billig råvara iaf, blir bra marginaler

Ja-lägret säger samma sak 1000 gånger på olika sätt, nej-lägret likaså. Jag funderar kring hur många som är så övertygade i det dom tror på att de vägrar prova något för att (i detta fall) låta det sensoriska (hörseln) utvärdera hur det låter i stället för intellektet??
Denna tråd lämnar jag nu därhän... Tass Tass tass tass tass
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:48:25  Show Profile Send SpLiX a Private Message
gardd:

Jo det har jag, vill även att du poängterar vad du vill ha sagt med detta...

EDIT:

gardd, har du läst mitt senaste inlägg under "Samma underbara effekt.."?

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/08/20 10:51:32
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:03:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vet någon om det finns någon mer "teknisk" beskrivning av Shakti-stenarna? Det enda jag hittar finns på Shakti Innovations hemsida och det är inte så informativt.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:08:07  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
f95toli:

Gå in på http//se.espacenet.com och sök på patent US5814761.

Jag satt och läste Carlsson-patent och passade på att söka på Shakti.

Klicka dig fram via de grå knapparna för att se beskrivning, figurer, etc.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/20 11:09:16
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:58:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
"sladd" jag har ingen aaaning om Shaktistenarna fungerar eller inte, det låter svårsmält, men som jag sagt tidigare jag dömmer ingen ohörd .
Kommentaren var mera tänkt hur det kan tänkas uppfattas utifrån av mindre hifiinsnöade personer, och då blir det ju ganska kul eller hur?

Det kan vi faktiskt bjuda på.

Jag skulle gärna prova stenarna, men det tycks ju inte finnas vare sig importör eller pris.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000