HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett dilemma - Aktivt eller passivt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:04:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Mitt försteg har den egenskapen att man kan välja om man ska låta signalen gå helt passiv igenom försteget eller om man ska använda ett litet buffrat utgångssteg. Tidigare har valet alltid fallit ut till den buffrade utgångens fördel, det var länge sedan jag provade den passiva och en hel del saker har bytts sen dess.
Nya känsligare högtalare(SF GP) mycket neutralare signalkablar(red dawn).
När jag provade denna gång var utgången inte lika given, en snabb genomgång av intrycken:

Passivt: Oerhörd transparens, total avsaknad av färgning, tonerna liksom svävar oerhört lätt, basen går djupt men upplevs som snabbare och lättare.
Negativt är att det saknas lite närvaro och driv.

aktivt: Bra driv, engagemang, bra närvaro lite för nära, bra kropp men ibland lite svullen, viss färgning.

Effekten är som att ha solglasögon på sig när man kör aktivt, behagligt, rika färger men inte äkta, viss förvrängning av perspektiv. När man tar av glasögonen så ter sig världen först grå och stickig men ju mer ögonen får vänja sig ju mer uppskattar man de äkta färgerna, skärpan och detaljerna.

Passiv lyssning klarar inte ett AB test pga det aktiva stegets driv, men vinner i det långa loppet på sin ärlighet och sin luftiga,lätta spelstil.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:06:28  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Adagio,

Jag tycker det låter som ett tämligen trevligt dilemma ... Använd det som du tycker låter bäst!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:15:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är ju det, om man bara kunde routa signalen från fronten, men man väljer utgång genom att flytta kabeln till slutsteget till ett annat par utgångar, lite krångligt. Men som du säger ett behagligt dilemma, chablis eller shiraz, det beror ju på maten?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:21:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lyssna, fundera och välj det som du till slut passar bäst, beroende på individ kan man väl inte säga att det ena är bättre än det andra, det måste bero på vad du som person mest uppskattar.
Själv skulle jag nog föredra den passiva utgången, drivet kan bli konstlat, dock är detta bara min personliga uppfattning.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000