HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Saxat från PS-Audios newsletter..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/08/19 :  15:37:29  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Enligt Paul McGowan så är korta signalkablar att föredra framför korta högtalarkablar..
Isåfall försvinner ju en av fördelarna med monoblock..?!?

Vad tycker vi om detta..

quote:
Another problem I see on a regular basis is short speaker cables and long interconnects. Ugh! If you have interconnects longer than a couple of meters, think twice about your setup. Preamplifiers just hate long interconnects.

In my opinion the right way to go about connecting your system is reasonable lengths of cables wherever possible, but favoring short interconnects when you can. In a perfect world both the interconnects and the speaker cables would be short but, alas, none of us live in that perfect world.

Bottom line? If your equipment is separated from your speakers such that the interconnects between the preamplifier or SSP and the power amplifier need to be more than two to three meters in length, stop there and let your amp do its work through a great set of speaker cables. You'll smile when you hear the difference.

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/19 :  15:56:46  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Om man räkner lite på det har han jo rätt!

Forsteg i mitten hävet från gulvat.
2 mono slutsteg på gulvat hver forbunnet med 2 meter signalkabel - max. avstand mellom slutsteg ca. 3 meter.
2 gange 2 meter högtalarkabel giver yderligen ca. 1,5 meter til hver högtalare.

Total - max. avstand mellan högtalare = 6 meter! Det burde väre tilsträkkeligen i de flesta rum.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:07:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Preamplifiers just hate long interconnects."

Det kan man ju verkligen diskutera. Det är väl främst en fråga om impedansanpassning. Man kanske skulle kunna säga att mindre bra förförstärkare har problem med att driva långa signalkablar.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:14:34  Show Profile Send gardd a Private Message
magnuz: i så fall tycker du att Linn gör dåliga förförstärkare för de gillar korta signalkablar...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

b1ff
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/08/19 :  19:25:09  Show Profile Send b1ff a Private Message
gardd: Det är bäst att du hör av dej till Linn, och ber dem ändra informationen på sin hemsida.


"What is the optimum cable length between products?
Essentially, the shorter the better.
Longer cables tend to mean increased loss of quality and greater susceptibility to noise/interference, so if you can rearrange your system to allow short cable runs, this will usually provide the optimum setup and the best sound.
In a domestic situation, the above is not always feasible so at least try to make the speaker cables as short as possible as there is greater potential for loss in that area - even if it means making the signal cables longer. I.e. a better sound is normally achieved by moving the power-amplifier close to the speakers, using shorter cables to the speakers and longer cables to the rest of the system."

Edited by - b1ff on 2003/08/19 19:26:18
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/19 :  20:12:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Precis. Gardd, vad dillar du om?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:33:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, man skulle kunna argumentera att signalen i en högtalarkabel är på tio tals volt.
En signal rör sig på enskilda volt. Så, högtalarsignalen är inte så störningsskänslig. Sen är ju dessutom "slutsteget" designat för att driva just knepiga laster, men det är ofta inte ett försteg i samma utsträckning.

Devils Advocate
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:37:45  Show Profile Send gardd a Private Message
dillar? jag dillar inte.

jag testade att korta signalkablarna, alla andra parametrar fix, och jämförde med långa vs. korta signalkablar.
de korta (2dm) lät hörbart (tydligt) bättre än de långa (1.2m) kablarna. Båda kontakterna var nylödda så att inte en nylödd kabel skulle låta bättre på grund av den faktorn...

dill dill! :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

b1ff
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:36:11  Show Profile Send b1ff a Private Message
Herr Dillmeister!

Vi diskuterar:
1. kort signalkabel / lång högtalarkabel
eller
2. lång signalkabel / kort högtalarkabel

Givetvis är det alltid bra att ha så korta signalvägar som möjligt, men det är inte det diskussionen handlar om, utan vilka av kablarna man ska prioritera att ha korta. Kablarna ska räcka hela vägen fram. Annars blir det garanterat sämre.

Linn rekommenderar alt 2, vilket rimmar illa med påståendet "i så fall tycker du att Linn gör dåliga förförstärkare för de gillar korta signalkablar..."


Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/20 :  19:37:53  Show Profile Send Lelle a Private Message
Utan att ha läst allt, men jag kan inte se ifall det handlar om balanserade signalkablar el. inte.

Annars så håller jag nog på att köra längre balanserade signalkablar med kortare h.talarkablar.

Think different.

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/21 :  10:34:13  Show Profile Send gardd a Private Message
hoppsan! Tja, någon sådan jämförelse har jag aldrig gjort. Ska bli spännande att se vad folk anser i frågan!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/08/21 :  12:58:20  Show Profile Send Per a Private Message
ni får väl optimera: löd fast slutstegen på högtalarna och signalkällen påslutsteget! kompaktanläggning med aktiva högtalare är än mindre optimal men elegantare lösning.
själv är det 5m signalsnöre och 1m högtalarkabel som gäller.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:49:14  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Har prøvd begge deler! Min erfaring er mye bedre lyd ved lange interconnect og kortest mulige høyttalerkabler!

Basta!


Shit happenz...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.02 sekunder. Snitz Forums 2000