HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra, billig banankontakt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/19 :  22:02:55  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Ljudia har en WBT kopia med spännfunktion för 142:- paret

Tack för tipset!

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/19 22:03:21
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:08:54  Show Profile Send mikethebike a Private Message
WBT är inte såååå dyra och ohotat bäst (funktionellt!) av det jag testat!!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:24:25  Show Profile Send Kraniet a Private Message
vad kostar wbt då? jag menar jag ska ha 16 stycken.. kostar dom mer än 50 spänn styck så blir det genast väldigt dyrt..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:42:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Från 150kr/st hos Svalander.

/Erik
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:50:47  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
quote:
på vilket sätt skulle biltema vara sämre?

Kraniet,
som jag nämnde i mitt tidigare inlägg gängar dom upp sig och det tycker jag är dåligt.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:55:29  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Eller så får du låta visakortet tala:
https://www.audiophilecandy.com/prodet.asp?pcode=CB-MIC-BAN&0=More Info
/Kristian

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/20 :  00:30:05  Show Profile Send Kraniet a Private Message
så ni tycker jag borde lägga 2400 kr på banankontakter?! ursäkta mig men det är något av det dummaste jag hört.. för en grej som inte lär göra så mycket ändring i ljudet iaf..
nej biltema eller möjligtvis ixos det är nog så långt jag kan tänka mig gå..
wbt lämnar jag till andra att leka med..

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/20 :  00:42:59  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej igen,
Proson bananisar, 4 för 69.-
http://www.fyndborsen.se/?sida=kategori.php%3Fmain%21filter%21ID%3D67
/Kristian

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:05:38  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
På tal om koppar och andra metallar så skar väl A* sönder ett par wbt rca kontakter för länge sen. Ska söka lite...

* audiomaniker

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:12:45  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Där var den ja,
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=4625&SearchTerms=,koppar,mässing

//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/20 :  11:40:55  Show Profile Send Kraniet a Private Message
men det är ju lite konstigt.. ska man ha värsta 100% rena kopparn i kablarna bara för att sen kopplaihop det med en mässing bit just innan förstärkaren?? men det är väl mässing i stärkaren också då.. kanske inte spelar nån större roll..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/08/20 :  12:36:59  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag tror på sunt förnuft, en liten bit mässing (kort signalväg) med stor area har förmodligen ganska låg resistens, tror inte det spelar någon större roll om det är silver, koppar eller mässing. Iallafall när det gäller resistansen. Om det försämrar några andra parametrar är en annan sak som jag inte vågar gå in på, men knappast att det är värt tusenlappar... Då lägger jag hellre dem på bättre högtalare.

Fast att göra en diy banankontakt i ren koppar blir kanske inte så bra då koppar oxiderar tämligen fort, om man inte har möjlighet att lägga på ett lager guld själv förstås...

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/20 :  13:18:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Du kan ju kolla in elgrossisten Farnell också om dom har nåt bulkpris.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/20 :  21:33:10  Show Profile Send divander a Private Message
Påverkar inte storleken på kontakten ljudet? Jag har för mig att det kan vara negtivt med för mycket matrial i kontakterna.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/20 :  21:37:44  Show Profile Send divander a Private Message
Prosons kontakter såg ju ganska trevliga ut. Men det är nog lättare att tro att kontakterna kommer att fungera bra om det står IXUS på dom. Proson klingar inte direkt bra. De kanske kan göra bra grejer. Men de är knappast kända för det. Det är inte Biltema heller, men deras är lite billigare.

Jag undrar var Prosonkontakterna normalt kostar 150:-. Jag skrev till dom för någon månad sedan och frågade vad de menade med normalpris. Jag har fortfarande inte fått något svar. Förmodligen kommer jag inte heller få något.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/08/20 21:39:54
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/21 :  17:42:29  Show Profile Send mag a Private Message
Jo tex silver är ju ljust så det ger ju logist sett ett ljusare ljud.........

Ljudmakarn har fina förgyllda (mässing ?) banankontakter för lödning för 30:- paret om jag inte mins fel.
edit: fel dom har skruvisar för 25:- st eller krynpmonterade för 85:- st fast då gör dom det .

Finns en annan variant på lab propp på elfa som Öhman har som favorit. Den har bara en "spännfjäder", fast den klämmer riktigt hårt på en liten area vilket ger god kontakt enligt herr Ö, behöver inte lödas då den har kläm kontakt för kabeln (väldigt kraftig, man är tvungen att ta i allt man orkar för att den ska släppa).

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/08/21 17:50:07
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:01:24  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jag har några liknande och dom funkar bra om det inte vore för att spännfjädern åker ur läge titt som tätt så den sitter sämre om man är ouppmärksam..
dom lödbara varianterna kostar 9,80 på elfa. elfa har ju hutlösa priser.. fast det är ju billigare än i hifibutikerna..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/08/21 :  18:48:11  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Är det denna ni snackar om?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=538&iItemId=14756
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/21 :  19:12:25  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jajjemen och

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2002828.htm

och

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2003559.htm

och

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2002830.htm

den sista vet jag inte om det är vad IÖ använde. den är ju dock lika den andra där förutom att den inte löds och är dyrare..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/21 :  19:25:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har använt alla tre typerna som Elfa säljer (dock inte för hifi utan för "vanlig" elektronik), den första typen är den som känns mest "stabil" enligt mig. Klämvarianten är praktisk om man bara vill koppla något temporärt men är inget vidare för "fast" installation, kabeln sitter lite för dåligt.

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/21 :  19:42:26  Show Profile Send Kraniet a Private Message
men sitter den hårt den med fyra "vingar"? den måste ju ha störst kontaktyta iaf..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/21 :  20:05:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Beror på vad du menar med "hårt", den sitter rätt ok och ger ganska låg kontaktresistans. Varianten med "vingar" är den absolut vanligaste typen för "vanlig" mätelektronik så det är en gammal beprövad idé.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/21 :  22:16:22  Show Profile Send mag a Private Message
Det är den undre som I Ö använder.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/08/21 :  22:49:14  Show Profile Send Kraniet a Private Message
fan va krångligt detta blev.. jag ville ju bara ha en banankontakt
aja behöver ju inte bestämma sig nu.. men jag undrar om jag inte kör vidare på dom jag har.. blev ju rekommenderad dom av linn handlar och han brukar sällan ha fel.. synd bara att fjädern hoppar ur läge då och då..
köper dom dock inte i butik då dom kostar mer än det dubbla mot elfa och då är elfa överprissatt!
dom har ju Linn kontakter också för 60 spänn styck.. 500 spänn för bananer till ett par biamp kablar.. inte min melodi direkt.. fan det är ju 5 cd skivor..

NAD 2200

Källa? Dator..

Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2003/08/21 :  23:23:41  Show Profile Send Herrmann a Private Message
127 spänn i frakt från Biltema?!?! Har dom sitt lager i Brasilien eller?
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000