HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Wattmätare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:44:08  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Jag har en elmätare hemma (nånstans) som automatisk räknar om vad apparaten som är ansluten har för effektförbrukning. Skulle denna kunna användas om man tex vill vara säker på hur mycket uteffekt som ges till högtalarna. Ex. Min reciever är på 80*5 watt är kopplade till mina två högtalare. När man skruvar på volymen kan då lita på vad wattmätaren visar. Detta skulle ju vara ypperligt att göra, då man inte riskerar att ta ut mer effekt än vad recivern är byggd för, i mitt fall 2*80Watt =160W.

Kommentarer?

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:48:07  Show Profile Send norman a Private Message
skall du koppla in den på nätsladden till förstärkaren? isåntfall måste du räkna med förslusterna i förstärkaren också.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:59:14  Show Profile Send Hepcat a Private Message
nej det kan du inte.du mmåste mäta hur mycket förstärkaren lämnar på utgången.

Mikael

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:08:31  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Tillägg!

Kom på att i en växelströmskrets finns det flera effekter. Det finns ju aktiv effekt (P) och skenbar effekt (S) och en reaktiv effekt (Q)
Formlen för skenbar effekt, dvs den totala effekten, inklusive den effekten som inte tillgodogörs (effektförluster) betecknas med formlen S=U*I. En förstärkare är ju knappast förlustfri, speciellt inte transformatorn i den. Vanliga transformatorer her en verkningsgrad på runt 85%. Härmed av ovanstående fakta förklarar jag mig själv som en idiot som trodde att den aktiva effekten, den effekt som är relevant i sammanhanget (P ut till högtalaren), kan mätas med en elmätare som ligger i serie med utrustning! Det som egentligen sker är ju att man mäter den skenbara effekten, dvs den aktiva effekten och den reaktiva effekten :)

Frågan återstår dock: Hur får man reda på uteffekten från förstärkaren? Att koppla en amperemätare i serie med högtalaren är inte att rekomendera då min förra förstärkare (en gammal AKAI transistor förstärkare) gick sönder. Säkringen och ett motstånd brann upp. Detta är dock reparerat av mig.

Ber om ursäkt för mitt idiotiska inlägg ovanför. *smile*

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:09:43  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Attans att ni redan han svara innan jag han göra mitt tillägg! Nu är jag nästan idiotförklarad! =o)

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:17:13  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Sitter och filurar på hur man ska räkna ut den aktiva effekten som recivern släpper ut. Vi har den skenbara effekten (S) med hjälp av wattmätaren. Men vi vet varken den aktiva effekten (P) eller reaktiva effekten (Q) Jag kan inte heller se lösningen med pythagoras sats som normalt används då man antingen måste ha två kända för att räkna ut det tredje värdet. Om man har cosfi skulle det ju inte vara några problem. Men cosfi har vi inte. Cosfi = närliggande kateten/hypotenusan. Hypotenusan har vi ju, den är S. Men den närliggande kateten, P, är som sagt inte känd.


Omöjlig ekvation eller hur?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:18:42  Show Profile Send norman a Private Message
hmm den största effektförlusten i en förstärkare kommer från att transistorerna "halvdrar" (ok, dåligt ord..) det blir då en effekt över transistorerna som är spänningsfallet över dom gånger strömmen.

det du tar upp med skenbar effekt o.s.v. är om man har en last som är komplex (typ spole eller kondensator) och har inget att göra med att räkna ut det du vill ha fram.



Edited by - norman on 2002/08/20 22:20:2
Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:25:05  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Ok, tack för informationen.
Ja självklart. Jag utgick från att en förstärkare är en komplex krets, som innehåller både kapacitiva och induktiva resistanser. Eftersom mitt försök med att koppla en ameperemeter i serie med högtalaren började jag grubbla över om det ändå går att räkna ut den aktiva effekten som förstärkaren förbrukar, dvs den effekt som också levereras till högatalaren. Men det verkar inte gå då vi endast har ett känt värde, den skenbara effekten.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:26:24  Show Profile Send norman a Private Message
ett tillägg: anta att vi har en förstärkare på 80W, den klarar då att lämna en sinuston på 80W när topparna på sinusen närmar sig spännings"taket". men när man spelar musik är medeleffekten mycket lägre, bara transienterna kommer att nå spännings"taket" när man spelar på max.

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:28:26  Show Profile Send trancelerate a Private Message
För jag tror knappast att en reciver är en resistiv last ;)

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2002/08/21 :  00:16:04  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag tror nog inte att du får några vettiga siffror överhuvudtaget om det är en mätare avsedd för elkraft/hushållsel, dom är nämligen avsedda för att mäta runt 50-60Hz, du vill köra 20Hz - 20kHz..
en variant är ju att du tar en signalgenerator på 50 Hz och häller in lite signal i steget, men skall du mäta maxeffekt så lär grannarna knacka på när huset vibrerar..
anslut hellre ett trådlindat 8ohms (eller vad du vill ha)motstånd med märkeffekt i regionen av vad du förväntar dig för uteffekt, stoppa in 100Hz för enkelhetens skull och mät utspänningen med en multimeter (dom brukar klara växelspänning upp till 100-200Hz eller mer.) ta den mätt spänningen i kvadrat genom resistorvärdet (8ohm) så får du uteffekten.



"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/21 :  08:38:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag mätte effekten till högtalarna med en tång-amperemeter vid normal lyssningsnivå.
Effekten låg på c.a 1 W.
Ock det är klart, med en högtalare med en känslighet på 91 dB/W,m så krävs det inte så mycket mer.

En fråga:
Uppstår det inte fasförskjutningar mellan spänning och ström i ett delningsfilter eller försöker man kompensera för det?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/21 :  11:00:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eftersom belastningen varierar så pass mycket pga fasföskjutningar så blir det mycket svårt attmäta detta. Sedan så kommer frågan. Till vilken nytta skall du veta hur många "watt" som lämnas i de olika belastningarna? Watt är endast en produkt av strömmen gånger spänningen eller med andra ord P=U*I. Detta säger, som i så många andra fall också, inget om hur det kan tänkas låta. MvhKristofer

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000