HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bi-amping (ny och nyfiken)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hush
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:54:28  Show Profile Send hush a Private Message
Först och främst, hej alla på forumet! Det verkar vara mycket kunniga människor här och jag har läst många inlägg och snappat upp mycket användbart och obegripligt. Är helt nybörjare på det här med hi-fi, men jag har ett stort intresse för musik, lyssnar och spelar själv. Jag har en fråga om bi-amping och bi-wiring. Jag har en hembioförstärkare och två nya golvhögtalare. Förstärkaren är på 5x80w, kan man koppla det på något vis så att man använder 4 förstärkarsteg till 2 högtalare? eller är det ingen idé. Har tänkt köpa ny förstärkare, men högtalarna gjorde ett hål i plånboken så det lär väl dröja ett litet tag innan det blir av. Det är bi-wiringanslutningar på högtalarna. Vore väldigt tacksam om man kunde få lite tips och idéer om saken.

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:16:12  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hej och välkommen!

Man kan normalt inte biampa med en hembioförstärkare.

Om du vill prova biwiring tar du bort blecken på högtalarna och drar dubbla högtalarkablar från dom och ansluter till samma frontutgång på recievern.

Tror inte att detta ger dig bättre ljud med en hembioförstärkare, men det beror ju på vilka högtalare du har också?!


//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/08/19 22:16:56

Edited by - SZR on 2002/08/19 22:17:2
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:26:30  Show Profile Send Timbre a Private Message


Du har ju dubbla ingångar på högtalarna, så det kan mycket väl vara läge för en biampingvariant.
Har ingen erfarenhet av femkanalsförstärkare och därför ingen uppfattning om vad man gör med kanalen som blir över.
Manualen kanske har information att ge?
Själv kör jag just nu med två stereoslutsteg där bara en kanal används på respektive förstärkare. Borde inte vara så bra ur belastningssynpunkt, men det fungerar och låter alldeles utmärkt.
Kolla bara upp förutsättningarna innan du drar igång, så det inte börjar lukta bränt menar jag...
Sen är det ingen garanti att ljudet alltid blir bättre, men dubbla högtalaringångar är en bra början.
Vilka högtalare har du?

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:47:29  Show Profile Send Jonas N a Private Message
hush, kan du skicka samma signal till de främre kanalerna som till de bakre så ska det väl inte vara något problem. Jag vet att det finns rena hemmabioslutsteg där detta är möjligt, men i det fallet är kanalerna helt åtskillda med varsin pre-ingång. Den ingångs konfigurationen har jag aldrig sett på en reciever, där är det istället en kretsteknisk fråga.

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:50:04  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Detta tyckte jag lät intressant. Att biampa 4 kanaler till två högtalare. Vill gärna ha mer information om detta. Ska jag ansluta två separata kanaler från förstärkaren till vardera högtalare, som har bi-wiring anslutning?
Står inget i handboken till min förstärkare om detta, jag har en 5*80W pioneer förstärkare. Jag har bara två högtalare, då vore det ju enbart positivt att få ut 160W till varje högtalare istället för 80W. Eftersom jag läst om att klena förstärkare som överbelast kan skada diskanten/mellanregistret.

Rätta mig om jag har fel eller om jag är ute och cyklar!

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:11:32  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Detta tyckte jag lät intressant. Att biampa 4 kanaler till två högtalare. Vill gärna ha mer information om detta. Ska jag ansluta två separata kanaler från förstärkaren till vardera högtalare, som har bi-wiring anslutning?
Står inget i handboken till min förstärkare om detta, jag har en 5*80W pioneer förstärkare. Jag har bara två högtalare, då vore det ju enbart positivt att få ut 160W till varje högtalare istället för 80W. Eftersom jag läst om att klena förstärkare som överbelast kan skada diskanten/mellanregistret.

Rätta mig om jag har fel eller om jag är ute och cyklar!





Du kommer inte få ut mer effekt till högtalarna om du bi-ampar, förstärkarna har ju samma maxspänning och kommer klippa vid samma nivå som vid enkel drift (i stort sett, blir ju lite skillnad i belastning på stegen men det är nog rätt försumbart)

För att få mer fördel vid bi-amping så borde man dela av basen till förstärkaren som skall driva diskanten (man delar då en bra bit under själva högtalarens diskantdelning så man inte påverkar frekvensgången), då kommer den inte att klippa lika fort.

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:24:03  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Okey, tack för att du stoppade mig innan fantasin skenade iväg totalt med mig! :)

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:39:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om de finns lågnivå ingång på slutstegsdelen till bakhögtalarna kanske det skulle gå att använda detta slutsteg. Vet dock ej om det är möjligt. Känner inte till surroundrecievers så bra.

Med slutsteg på fem kanaler och lågnivåingång på varje steg går det.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:54:27  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vi tar det igen!!!!!

Man kan normalt inte biampa med en hembioförstärkare.
Dvs en integrerad förstärkare/reciever av normalt snitt.
(pioneer,sony,jvc,onkyo,hk m fl)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:58:33  Show Profile Send yalpa a Private Message
det finns surroundförstärkare som har denna funktion att man kan biampa högtalare med dem genom att samma signal skickas till front och rear utgången, men det är långt ifrån alla...

står det inte i manualen så funkar det inte bättre än att du får värsta psykedeliska sörja ur högtalarna med front signal till basar och bak till diskanter (eller omvänt) men det kan vara kul att testa på låg volym, tror inte att nåt går sönder...det kanske kommer låta "häftigt" om du har tur, men knappast naturtroget...

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/20 :  08:57:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:

Du kommer inte få ut mer effekt till högtalarna om du bi-ampar, förstärkarna har ju samma maxspänning och kommer klippa vid samma nivå som vid enkel drift (i stort sett, blir ju lite skillnad i belastning på stegen men det är nog rätt försumbart)

För att få mer fördel vid bi-amping så borde man dela av basen till förstärkaren som skall driva diskanten (man delar då en bra bit under själva högtalarens diskantdelning så man inte påverkar frekvensgången), då kommer den inte att klippa lika fort.



Jag skulle istället vilja uppmana folk att pröva bi-amping om man har möjlighet att få tag på ett begagnat slutsteg till ett bra pris.
Det här har debatterats förut, men jag är säker på att alla som har teoretiska invändningar aldrig har prövat det i praktiken.
Man behöver inte aktivt dela signalen till slutstegen eftersom delningsfiltren i högtalarna sköter den saken.
Fördelen är att slutstegen inte behöver lämna lika mycket ström och detta leder till en bättre kontroll.
Jag jämförde med att bryggkoppla slutstegen istället för bi-amping.
Jag tyckte att bi-ampingen gav samma lyft av ljudet som bryggkopplingen med förbättrad baskontroll m.m.
Men bryggkopplingsvarianten gav upphov till ökad distorsion och sämre upplösning.


Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  11:33:57  Show Profile Send no_85 a Private Message
Till hush och alla andra å tänkte jag berätta att:
Jag har en Onkyo TX-DS-595 (1st receiver, med 5st kanaler) och som driver ett par (2st h-talare) Heco Argon 50 med. Jag Bi-Ampar dessa. Jag har inte läst i instruktionsboken hur detta skall göras utan har endast använt mitt logiska tänkande;

Jag använder min DVD-spelare som transport; alltså den koaxiala-digitalutgången -> koaxiala ingången på receivern.
Sedan låter jag receivern avkoda PCM-signalen.
Jag har receivern inställt på ALL CHANNEL STEREO (Som dom flesta receivers har. Väl?). Då skickas samma signal till alla slutsteg.
Centern urkopplad.
Subban urkopplad (valfritt).
Front L till Bas-ingången på vänstra h-talaren och
Surr R till Mellanreg./Diskant-ingången på högra h-talaren.
Front R till Bas-ingången på högra h-talaren och
Surr L till Mellanreg./Diskant-ingången på vänstra h-talaren.

Fördelen med detta är:
1. Att jag får bättre ljud (faktiskt! mer levande, högre upplösning...)
2. Och dessutom; Jag kan kontrollera om jag t.ex. vill ha mer (el. mindre) bas utan att (på något sätt!) påverka Mellanreg. (som man lätt gör om man vrider på "Bas-kontrollen" (Equalizern (stavning?))).
Istället för att pilla på den så höjer (el. sänker) jag volymen för frontkanalerna (alltså basen) separat (går också att göra på dom flesta (alla?) receivers. Väl?).

M.a.o. liknande som man kan/sägs kunna göra med "RC-boxen" som följer med Canton RC-L (och RC-A?).


Till Timbre: Varför inte bi-ampa i.s.f.?! El. har du inga Bi-wire/amp-ingångar på dina h-talare?

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:14:36  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det var "all chanel stereo" som jag menade i mitt förra inlägg, men finns den verkligen på många receivrar? dessutom blir det väl bökigt att koppla ur bakhögtalarna varje gång man vill biampa...

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:23:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nackdelen med detta är att du genom den dubbla uppsättningen kablar får en halvering av impedansen. Dvs om receivern klarar av attlämna en viss effekt i en viss impedans så är det inte säkert att den klarar en halvering av impedansen utan den kan riskera att krokna.

Det tillfälle där du har samma effekt i alla kanalerna gäller Dolby Digital och DTS. I de andra ljudformaten som Prologic har du en sänkning av effekten i surround kanalerna.MvhKristofer

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/20 :  12:33:42  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

quote:

Du kommer inte få ut mer effekt till högtalarna om du bi-ampar, förstärkarna har ju samma maxspänning och kommer klippa vid samma nivå som vid enkel drift (i stort sett, blir ju lite skillnad i belastning på stegen men det är nog rätt försumbart)

För att få mer fördel vid bi-amping så borde man dela av basen till förstärkaren som skall driva diskanten (man delar då en bra bit under själva högtalarens diskantdelning så man inte påverkar frekvensgången), då kommer den inte att klippa lika fort.



Jag skulle istället vilja uppmana folk att pröva bi-amping om man har möjlighet att få tag på ett begagnat slutsteg till ett bra pris.
Det här har debatterats förut, men jag är säker på att alla som har teoretiska invändningar aldrig har prövat det i praktiken.
Man behöver inte aktivt dela signalen till slutstegen eftersom delningsfiltren i högtalarna sköter den saken.
Fördelen är att slutstegen inte behöver lämna lika mycket ström och detta leder till en bättre kontroll.
Jag jämförde med att bryggkoppla slutstegen istället för bi-amping.
Jag tyckte att bi-ampingen gav samma lyft av ljudet som bryggkopplingen med förbättrad baskontroll m.m.
Men bryggkopplingsvarianten gav upphov till ökad distorsion och sämre upplösning.






du missuppfattade nog mitt inlägg, skrev bara att man inte får ut mer effekt (lite,lite mer får man iof ut eftersom diskantstegets nätdel inte belastas lika mycket). Eventuella förbättringar man får beror nog ganska mycket på vad man har för förstärkare m.m.

Man behöver självklart inte dela av basen till diskantförstärkaren men det kan vara vettigt eftersom den inte klipper alls lika fort då.

Själv kör jag med aktiv drift.

Go to Top of Page

hush
Starting Member

3 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:21:28  Show Profile Send hush a Private Message
Ja, det var intressant, det här. Men det verkar som att det bästa kanske är att spara till en ny förstärkare. Den jag har (hembio) är en ganska billig sony, inköpt på onoff. Det verkar inte vara någon idé att börja mixtra med den. Men tack för alla svaren, det var intressant.

hush

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/08/20 :  14:23:12  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Vi tar det igen!!!!!

Man kan normalt inte biampa med en hembioförstärkare.
Dvs en integrerad förstärkare/reciever av normalt snitt.
(pioneer,sony,jvc,onkyo,hk m fl)

//StefanZ




Nej nu tar vi det på riktigt.

Om recivern har preout och lågnivå ingångar på samtliga steg (vissa dyrare recivers har det eller halvbilliga tex Marantz(5000:-)) så borde det inte vara några problem. Bra köpa en adapter för att kunna koppla in två RCA snoddar från Frontarna och sen koppla in dom på valfria steg.

Det som gör det lite krångligt är ju att man måste koppla om en massa mellan musik och bio.

No_85s förlag var ju i så fall lite lättare.



//Magnu
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  15:48:33  Show Profile Send no_85 a Private Message
yalpa:
quote:

dessutom blir det väl bökigt att koppla ur bakhögtalarna varje gång man vill biampa...


Sant! Jag har bi-ampar därför* alltid nu. Men av den anledningen att jag tidigare brydde mig om att koppla tillbaka Surr. h-talarna när jag skulle kolla**() på film. Då löste jag det genom att köpa banankontakter till samtliga h-talar-kablar.
När jag då skulle kolla** på film så drog jag (endast ;) ur L och R mellanreg./diskant (ur Surr. h-talar-utg.) och tryckte på dom bak på banankontakterna för front (bas).
Tryckte i banankontakterna för Surr. h-talarna i Surr. h-talar-utg.
Kopplade in (i menyerna) Sub och Center.
Och stängde av "All Channel Stereo".
Numera kollar** jag även på film i Stereo.

Vad gör man inte för en (ev. marginell) ljudförbättring?


*=inte endast därför, också då det låter bättre.

**=även lyssna.


Whiskyman:
quote:

Nackdelen med detta är att du genom den dubbla uppsättningen kablar får en halvering av impedansen.


Just! El. nästan. Inte just beroende på att man använder sig av dubbel kabel-uppsättning. Utan p.g.a. att dom separata slutstegen endast tar hand om (driver) 1st (el. 2st(för Surr. steget(slutsteget), som tar hand om både mellanreg. och diskant)) och inte 3st element som den gör vid både vanligt (definition: 1st kabeluppsättning) och bi-wiring...

Därför så skall man även (som jag gjort) switcha om till 4 Ohm (på baksidan av receivern (går väl på de flesta receivers?)). Glömde nämna det tidigare.


quote:

Det tillfälle där du har samma effekt i alla kanalerna gäller Dolby Digital och DTS. I de andra ljudformaten som Prologic har du en sänkning av effekten i surround kanalerna.


Förstår inte vad du, Whiskyman, vill ha sagt med ovanstående (i detta sammanhang) onödiga info'n. Då detta inte på något vis har att göra med att bi-amp'a (en 2-kanals källa) med flerkanals förstärkare (receiver)...

El. är det något jag missat?

MVH

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/20 :  18:24:17  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
OK vi tar det en gång till!

Man kan NORMALT inte biampa med en hembioförstärkare.

Det är vad jag sagt.
Det är klart det GÅR med vissa modeller beroende på in/utgångar mm.
Det borde även fungera om man har en förstärkare med multiroom-funktion. Eller om förstärkaren innehåller 7st slutsteg mm. mm.
Sedan beror det ju också på om man vill behålla funktionen av 5.1 ljud ellerom man bara vill använda förstärkaren till 2-kanal? Men i det senare fallet är det nog bättre att fundera på förstärkarbyte (som nu "hush" (DeepPurple?) tycks göra). En bra 2-kanalsförstärkare "leker" säkert med de flesta bioförstärkare i biamp-koppling.



//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  19:54:29  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:

Sedan beror det ju också på om man vill behålla funktionen av 5.1 ljud ellerom man bara vill använda förstärkaren till 2-kanal? Men i det senare fallet är det nog bättre att fundera på förstärkarbyte (som nu "hush" (DeepPurple?) tycks göra). En bra 2-kanalsförstärkare "leker" säkert med de flesta bioförstärkare i biamp-koppling.


Jag vet att inlägget inte var menat till mig. Men!.....
Jag håller med ,
även fast jag själv kör 2-kanaligt (bi-amp) med 1st 5-kanals-förstärkare.
Då jag endast har detta provisoriskt i väntan på att jag byggt/köpt 1st bättre (än min 5-kanalare) 2-kanals-förstärkare.

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  19:56:25  Show Profile Send no_85 a Private Message
Förresten Stefan,
Hur blev det med K-deck'et?
Har inte hört av din svåger än...

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:00:38  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Han fick ditt nummer nyss!
Jag ska ha det.


//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/20 :  21:11:29  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:

Han fick ditt nummer nyss!
Jag ska ha det.


Perfekt! =)

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/21 :  09:15:50  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Göm nu inte att editera Topicen på din annons!

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000