HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ett underligt mätinstrument
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:27:00  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej hittade på en begmarknad ett ganska underligt mätinstrument.

Jag har ingen aning vad det mäter så jag tänkte att någon annan kanske vet?

http://bildarkiv.hififorum.nu/Oblivion/grej.jpg

tror at det kan vara nån mätare för tv eller nått?
vill gärna veta vad det mäter?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/18 :  17:32:40  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Varför? Är nog ett gammalt intrument för att mäta förhållande mellan U, I den använder iaf ett gammalt system för att avgöra förhållande mellan enheter ex U , I typ som dB.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..

Edited by - Sentinel on 2003/08/18 17:34:50
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:55:55  Show Profile Send HPW a Private Message
Neper är tror jag en förhållande mätning med logaritmisk BAS jämförbart med Decibel. Eftersom det verkar finnas ngn knapp för att ställa Impedans på 600 Ohm så skulle det kunn vara ngn form av spänning man mäter i DB över 600Ohm kanske för att mäta på filter alternativt teleledningar. Allt detta är bara Gissningar

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/08/18 :  21:10:52  Show Profile Send Sentinel a Private Message
LÅter ganska bra gissat.. tror du kan vara inne på något där.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/18 :  22:44:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Intrumentet är ett spännings instrumen där man mäter i Neper i stället för dB. Jag har för mig att Televerket mätte i N i gamla
tider och jag tror att det var så att 0.5 N = 5 dB.

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:26:51  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Mmmm jag har kommit fram till att det verkar vara ett instrument för att mäta dämpning av nått slag.

kan tilläggas att det fanns ganska mycket coaxialsaker där jag hitta den också små boxar som man kunde koppla coaxkabel till och som hade en liten potentiometer med beteckningen -20db skrivet över potten

man koppla in coaxen i ena änden och ut i den andra och så kunde man seriekoppla några boxar efter varann så mätinstrumentet borde ju ha med det att göra?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:35:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det kan hända att det är så men jag vet att televerket mätte i Neper på sina fyrtråds ljudledningar för så där 50 år sedan. Ljudbraschen i övrigt har nog alltid kört med decibel.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/18 :  23:45:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Lådorna" är nog dämpsatser som man exempelvis kan använd för att inte "mätta" instrumentet med för höga signaler och dämpa störningar.
Det var ett kul instrument du hittat, som du redan gissat så är det nog ett instrument för att mäta dämpning. Som redan påpekas används Neper ibland för att mäta dämpning av ström och spänning även om det är rätt ovanligt numera (dB användes tidigare huvudsakligen för att mäta dämpning av energin, nu används det för allt), ibland ser man det dock fortfarande.

1500 Hz och 800 Hz, låter inte det som telefoni? Skulle det kunna vara ett instrument gjort för att kolla telefonledningar? Det står 600 Ohm på en knapp och det är väl impedansen på teleledningen om jag inte minns fel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000