HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra öronproppar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:20:08  Show Profile Send Gebex a Private Message
Under Göteborgskalaset så har jag varit på några konserter på Liseberg. Till min förvåning så märker jag att jag tycker att ljudet har varit för högt. Börjar jag bli så gammal?

P.g.a. detta så söker jag nu ett par bra öronproppar för att ha med mej till nästa konsert. Kravet som jag har på propparna är att de inte skall förvanska ljudet så mycket, att de skall vara enkla att ta på och ta av och att de skall minska ljudet jag hör.

Så vilka öronproppar är riktigt bra och vart kan man köpa dom?

Jag vet att detta har varit uppe tidigare men jag hittar ingen information om detta när jag söker så därför ställer jag frågan igen.

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:30:15  Show Profile Send gardd a Private Message
Gebex: Köp propparna på apoteket om du vill komma billigt undan. De har flera olika sorter som sitter jätteskönt utan att ramla ur. Sämsta typen av propp är Bilsoms gula "helrör" de ramlar lättare ur och är mest tänkta att dämpa industribuller och dylikt.

Det finns musikproppar också men de är dyrare och de brukar inte funka sådär superbra. Min sambo spelar mycket fiol och köpte ett par sådana men hon var inte alls nöjd. Dyra och dåliga. Möjligen köpte hon fel märke men med vår lilla erfarenhet tycker jag nog att Apotekets proppar "bäst".

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:31:12  Show Profile Send Mattias a Private Message

Håller med, på stora konserter kan det bli för hög volym.
På Jazzfestivalen i somras upplevde jag samma sak. Framförallt lite senare på kvällen när de mer högljudande banden spelade.

När Blues Brothers spelat några låtar gick det inte längre. Var tvungen att skaffa öronproppar. Det blev ett par Bilsom 556S
Det är återanvändningsbara proppar med ett snöre mellan örongrejerna. Hur funkade det då? Hyggligt, nivån sänktes. Men att de skulle dämpa jämt över registret som det stod är jag skeptisk till. Kanske e det mina öron det e fel på

/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/08/17 :  11:33:17  Show Profile Send Mattias a Private Message

Länk till Bilsom 556 mfl.

http://www.sharpesafety.com/catalog/category-list.php3?ID=58
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:08:46  Show Profile Send divander a Private Message
Har inte Apoteket ett par som det står "hifi" på?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:12:36  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har för mig att apoteket har proppar nämnda hifi precis som divander också säger. Avsedda för musiker och för att gå på konsert med som dämpar skapligt frekvenslinjärt.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2003/08/17 13:13:57
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:48:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har provat flera olika och dom bästa är naturligvis kåpor men det vill man kanske inte ha på sig. Jag har oxå provat apotekets
nämnda men jag och vi tycker att dom är svåra att sätta i öronen
Jag har köpt och provat sk. musikproppar som faktiskt har fungerat
bäst. Dom är lätta att sätta i öronen och dom är mycket effektiva.
Enda nackdelen är priset. Apotekets proppar som liknar musikproparna kostar 27 spänn medans EAR kostar 200 spänn. Men jag tycker
trots allt att det är värt. Hörseln kan man inte reparera så det måste vara värt. När jag är i stan, åker tunnelbana, buss eller bil
så har jag alltid något skydd i öronen. I bland kan det vara ett par
hörlurar som är av tättsittande typ. Då kan man ha bra musik i örat.

gcs
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:45:04  Show Profile Send Empress a Private Message
Jag använder mig av "Öronproppar" Det står även Hovard Leight på dem och en bild på en gubbansikte. De dämpar jämt över frekvensfånget. De är aprikosfärgade. Jag använder dem på nätterna när jag skall sova och på konserter. Och ibland när gubben skall testa nått bygge. De är mjukare med än Bisams helrör.

De flesta som kan bygga själv vet ju hur det kan tjuta och skrika emellanåt.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/08/17 :  15:00:43  Show Profile Send Jodå a Private Message
Jag har också provat "Hovard" propparna. Funkar helt ok.
Det finns ju ett annat allterativ ocksdå. Gå in på Bellman.se de har formgjutna hörselskydd. Dessa dämpar mer linjärt än det mesta. Finns med olika dämpsatser så man kan välja hur mycket dämpning man behöver. Desstuom är ju passformen hur bra som hellst eftersom de är en avgjutning av ditt öra... Enda nackdelen är möjligen priset. Kommer inte ihåg riktigt men tror det blir ca. 2 till 3 tusen för ett par. Beroende på hur många olika dämpningar man vill ha.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2003/08/17 :  16:46:08  Show Profile Send cave a Private Message
Köp Bellman & Symfon, dom har ett par proppar med dämprör i för 210.- med frakt.. Jag är nöjd med dom.
Dom har även formgjutna proppar för 2300.-
Deras hemsida: (det går inte beställa från dom direkt, du får ringa återförsäljare)
http://www.bellman.se/

Direktlänk till propparna jag har
http://www.bellman.se/seweb/sidessky/20info.html
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/17 :  17:13:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hög volym är ju någonting som tycks sprida sig som pesten, pubar, bio, musikunderhållning, dans osv.

Visste dock inte att det fanns speciella pluggar på apoteket, värt att inventera, bra tips.

Bravo
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/08/17 :  19:59:51  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Apoteket har en variant som det står HiFI på !

Den sägs dämpa jämt över hela registret.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/17 :  20:41:50  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kolla i musik/instrumentaffärer!
Dom brukar ha många i olika prislägen.
jag betalade 150:- för mina och de fungerar mkt bra och dämpar någorlunda frekvenslinjärt.
Fast det optimala är att slänga ut 2000:- och be en öronläkare gjuta en form på just dina öron och konstruera perfekta öronproppor för dig! Fast det är lite dyrt
Enligt dem jag pratat med som använder sådana så är dom ruskigt bra och väldigt effektiva.
De minskar bara db men tar inte bort alls lika mkt nyanser och dynamik i musiken som billigare proppar.

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/08/17 20:46:31
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/18 :  08:26:49  Show Profile Send Gebex a Private Message
Tack för alla bra tips. Jag märker att det inte bara är jag som har börjat fundera på öronproppar.

Över 2000 för proppar är lite för mycket pengar. Är det någon som vet vart i Göteborg man kan köpa Bellman & Symfons grejer eller Bilsom 556?
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:42:51  Show Profile Send cave a Private Message
Bellman och symfon har en sida där dom listar sina återförsäljare, kolla där
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/08/19 :  00:11:05  Show Profile Send mag a Private Message
Jag köpte "musik&simm propp" på sweden rock för 20:-, funkar riktigt bra faktiskt.

det är bilsom 555/556 ena är S andra M/L


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000