Author |
Topic |
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 11:20:08
|
Under Göteborgskalaset så har jag varit på några konserter på Liseberg. Till min förvåning så märker jag att jag tycker att ljudet har varit för högt. Börjar jag bli så gammal?
P.g.a. detta så söker jag nu ett par bra öronproppar för att ha med mej till nästa konsert. Kravet som jag har på propparna är att de inte skall förvanska ljudet så mycket, att de skall vara enkla att ta på och ta av och att de skall minska ljudet jag hör.
Så vilka öronproppar är riktigt bra och vart kan man köpa dom?
Jag vet att detta har varit uppe tidigare men jag hittar ingen information om detta när jag söker så därför ställer jag frågan igen.
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 11:30:15
|
Gebex: Köp propparna på apoteket om du vill komma billigt undan. De har flera olika sorter som sitter jätteskönt utan att ramla ur. Sämsta typen av propp är Bilsoms gula "helrör" de ramlar lättare ur och är mest tänkta att dämpa industribuller och dylikt.
Det finns musikproppar också men de är dyrare och de brukar inte funka sådär superbra. Min sambo spelar mycket fiol och köpte ett par sådana men hon var inte alls nöjd. Dyra och dåliga. Möjligen köpte hon fel märke men med vår lilla erfarenhet tycker jag nog att Apotekets proppar "bäst". |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 11:31:12
|
Håller med, på stora konserter kan det bli för hög volym. På Jazzfestivalen i somras upplevde jag samma sak. Framförallt lite senare på kvällen när de mer högljudande banden spelade.
När Blues Brothers spelat några låtar gick det inte längre. Var tvungen att skaffa öronproppar. Det blev ett par Bilsom 556S Det är återanvändningsbara proppar med ett snöre mellan örongrejerna. Hur funkade det då? Hyggligt, nivån sänktes. Men att de skulle dämpa jämt över registret som det stod är jag skeptisk till. Kanske e det mina öron det e fel på
/Mattias |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 13:08:46
|
Har inte Apoteket ett par som det står "hifi" på? |
Oops! I did it again |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 13:12:36
|
Jag har för mig att apoteket har proppar nämnda hifi precis som divander också säger. Avsedda för musiker och för att gå på konsert med som dämpar skapligt frekvenslinjärt. |
www.selleri.de
|
Edited by - Hepcat on 2003/08/17 13:13:57 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 13:48:25
|
Jag har provat flera olika och dom bästa är naturligvis kåpor men det vill man kanske inte ha på sig. Jag har oxå provat apotekets nämnda men jag och vi tycker att dom är svåra att sätta i öronen Jag har köpt och provat sk. musikproppar som faktiskt har fungerat bäst. Dom är lätta att sätta i öronen och dom är mycket effektiva. Enda nackdelen är priset. Apotekets proppar som liknar musikproparna kostar 27 spänn medans EAR kostar 200 spänn. Men jag tycker trots allt att det är värt. Hörseln kan man inte reparera så det måste vara värt. När jag är i stan, åker tunnelbana, buss eller bil så har jag alltid något skydd i öronen. I bland kan det vara ett par hörlurar som är av tättsittande typ. Då kan man ha bra musik i örat.
gcs |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 14:45:04
|
Jag använder mig av "Öronproppar" Det står även Hovard Leight på dem och en bild på en gubbansikte. De dämpar jämt över frekvensfånget. De är aprikosfärgade. Jag använder dem på nätterna när jag skall sova och på konserter. Och ibland när gubben skall testa nått bygge. De är mjukare med än Bisams helrör.
De flesta som kan bygga själv vet ju hur det kan tjuta och skrika emellanåt. |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 15:00:43
|
Jag har också provat "Hovard" propparna. Funkar helt ok. Det finns ju ett annat allterativ ocksdå. Gå in på Bellman.se de har formgjutna hörselskydd. Dessa dämpar mer linjärt än det mesta. Finns med olika dämpsatser så man kan välja hur mycket dämpning man behöver. Desstuom är ju passformen hur bra som hellst eftersom de är en avgjutning av ditt öra... Enda nackdelen är möjligen priset. Kommer inte ihåg riktigt men tror det blir ca. 2 till 3 tusen för ett par. Beroende på hur många olika dämpningar man vill ha.
/J |
Fram för mer dynamik i popmusik! |
|
|
cave
Member
54 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 16:46:08
|
Köp Bellman & Symfon, dom har ett par proppar med dämprör i för 210.- med frakt.. Jag är nöjd med dom. Dom har även formgjutna proppar för 2300.- Deras hemsida: (det går inte beställa från dom direkt, du får ringa återförsäljare) http://www.bellman.se/
Direktlänk till propparna jag har http://www.bellman.se/seweb/sidessky/20info.html |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 17:13:44
|
Hög volym är ju någonting som tycks sprida sig som pesten, pubar, bio, musikunderhållning, dans osv.
Visste dock inte att det fanns speciella pluggar på apoteket, värt att inventera, bra tips. |
Bravo |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 19:59:51
|
Apoteket har en variant som det står HiFI på !
Den sägs dämpa jämt över hela registret. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 20:41:50
|
Kolla i musik/instrumentaffärer! Dom brukar ha många i olika prislägen. jag betalade 150:- för mina och de fungerar mkt bra och dämpar någorlunda frekvenslinjärt. Fast det optimala är att slänga ut 2000:- och be en öronläkare gjuta en form på just dina öron och konstruera perfekta öronproppor för dig! Fast det är lite dyrt Enligt dem jag pratat med som använder sådana så är dom ruskigt bra och väldigt effektiva. De minskar bara db men tar inte bort alls lika mkt nyanser och dynamik i musiken som billigare proppar.
mvh,
|
Edited by - hifirocker on 2003/08/17 20:46:31 |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 08:26:49
|
Tack för alla bra tips. Jag märker att det inte bara är jag som har börjat fundera på öronproppar.
Över 2000 för proppar är lite för mycket pengar. Är det någon som vet vart i Göteborg man kan köpa Bellman & Symfons grejer eller Bilsom 556? |
|
|
cave
Member
54 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 20:42:51
|
Bellman och symfon har en sida där dom listar sina återförsäljare, kolla där |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 00:11:05
|
Jag köpte "musik&simm propp" på sweden rock för 20:-, funkar riktigt bra faktiskt.
det är bilsom 555/556 ena är S andra M/L
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
|
Topic |
|