HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall jag driva mina DALI GRAND med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lofvet
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:07:51  Show Profile Send lofvet a Private Message
Hejsan!

Jag har ett par DALI GRAND och en DENON 3802 surroundreceiver. Nu är jag på jakt efter ett SLUTSTEG som gör min anläggning fulländad.

Jag hade en NAD Silverline 208 hemma och testade med och diskant och mellanregister blev alldeles perfekt,sång och soloinstrument lät hur bra som helst. Men basen..... basen..... den liksom mullrade till ibland. Det kändes som att slutsteget inte klarade av att kontrollera basen.

Vad gör man?

Jag funderade på att kanske köpa sådana där ljuddämparmattor och sätta på väggen bakom högtalarna. Det läste jag i en annan tråd. Skulle det hjälpa mig? Vart köper man dylika mattor?

Är Det någon som har ett annat slutsteg att rekommendera till mina DALI GRAND?

Tacksam för hjälp!

LÖFVET

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:23:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:

Jag funderade på att kanske köpa sådana där ljuddämparmattor och sätta på väggen bakom högtalarna. Det läste jag i en annan tråd. Skulle det hjälpa mig?

Det kommer att förstöra diskant och mellanregistret som du gillar...och inte hjälpa basen.

Prova att flytta runt högtalarna istället..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:52:41  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Huga för svår högtalare. Låter i nio fall av tio apa, men när du får till det så kan den sjunga så in i helsike bra. Silverline slutsteget ska räcka, men här är en högtalare som helt klart mår bra med dubbla slutsteg på 200w.

Följ först sanojs råd och sedan provar du med ett till slutsteg.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

lofvet
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:00:01  Show Profile Send lofvet a Private Message
Det var naturligtvis NAD Silverline S200 jag hade hemma och inget annat :-)

Stön... dubbla slutsteg i den klassen.... finns det inget billigare med kräm i?
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:10:00  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag hade nog snarare satsat på 2 stycken Nad218THX, ser förjävliga ut men låter verkligen bra för pengarna. Föredrar lätt dem framför Silverlinen. Personligen tycker jag silverline är lätt övrskattad men det får man nog på huvudet för!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:16:49  Show Profile Send Brosk a Private Message
Kan det inte vara så att mullret i basen har med rumsresonanser att göra, och inte med slutsteget som ju är rätt kraftfullt på en skala..
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/23 :  00:21:52  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har hört S200 ihop med Grand och själv ägt S200 och den är långt ifrån "mullrade".

Basen ska bli väldigt fast och torr med detta steget.

En kille som jag känner har idag Grand ihopa med ett 218THX och det låter ok. Dock så tycker jag inte om steget pga att det steriliserar ljudet.

Du kan ju pröva det nya C272 som kommer. Lär vara bra...

2st C270 biampat Är/låter bättre än ett S200. Basen har tex betydligt mer punch. Om man ska klaga här så låter S200 mer luftigt i det övre registret, men hårdare...

Hade dessa 2 precis innan S200 och väntade mig himelen och havet men icke sa nicke.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/23 00:23:32
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:17:08  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Driver mina med denon pma 2000,funkar utmärkt. Pratade med en på hi-fi klubben som haft ett par i 5 år och provat lite olika elektronik.
Han föredrog 218 thx framför silverline. Problemet med basen är garanterat relaterat till placeringen.

,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/08/23 :  01:36:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Varför inte prova ett maffigt Krellsteg, det lär ju får styrsel på prylarna. Granden kräver ju som sagt sin förstärkare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/23 :  09:31:05  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
En Krell KSA100S går ju att hitta till vettiga pengar.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/08/29 :  01:17:56  Show Profile Send RotelPower a Private Message
1-2st Denon POA-T10 kanske är en bra lösning. Matchar förstärkaren väldigt bra. Kan iofs ju Bi-ampa med 3802 om man vill.

http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=102480

En kompis till mig hittade detta slutsteg för 3000kr begagnat med garanti kvar. Så man ju kika runt lite så kanske man har tur.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/29 :  08:00:57  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Duger verkligen Denon-försteget?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/29 :  11:17:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har haft denna högtalare hemma och är ganska säker på att detta INTE har med slutstegt att göra. Som vanligt handlar det om placering och dämpning av rummet. Det har vi talat om om och om igen, sök och du hittar massor av nyttig information kring detta. Kokboken ger även visst stöd.
Snälla lofvet: testa nu att ändra placeringen av högtalarna och rapportera om dina ansträngningar så skall vi hjälpa dig med råd så dom kommer på rätt plats.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000