HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tillåt mig småle... eh, ett Tweak här....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:46:58  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
Ofta med någon pseudovetenskaplig förklaring som att det bara är nollor eller ettor.


Så det är 'pseudovetenskap' att påstå att musiken på en Cd ligger lagrad som ettor och nollor? Hur ser en riktig, vetenskaplig förklaring ut då? Eller en tweak-förklaring?

Visst kan lämplig dämpning förbättra avläsningen, men när jag läser:
"Bäst blir det om man använder inspelad dubbelsidig floppy, dvs det skall finnas data på den. Förändrar väl magnetflödet på nått sätt."
så börjar jag undra. CD är ju faktiskt inte ett magnetiskt medium (oj, nu blev jag sådär pseudovetenskaplig igen , och även om det vore det så är ju frågan om det är ettorna eller nollorna på disketten som är mest magnetiska...kanske skall man helst ha abslut randomiserat data på disketten. Eller blir disketten kanske tyngre när den innehåller data..?

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973


Edited by - mikaels on 2003/08/19 12:49:33
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/08/19 :  12:54:43  Show Profile Send allbinn a Private Message
Om det skulle vara så att floppyn fungerar, det blir exaktare avläsning, så vore det ju ett dråpslag mot cd-spelar tillverkarna, ja menar en high-end spelare som inte klarar av att läsa rätt ??
Om det vore någon logik i det hela så borde det ju märkas mindre och mindre med tweak ju bättre grejer man har, eller?

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:10:50  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Om det vore någon logik i det hela så borde det ju märkas mindre och mindre med tweak ju bättre grejer man har, eller?
Eftersom bättre grejer är mer avslöjande är det nog tyvärr snarare tvärtom... Aldrig får man vara riktigt nöjd.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:12:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
En parallell till denna diskution är skivpuck på LP skivor, det blir en markant förbättring.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:16:00  Show Profile Send Guru a Private Message
Det är väl bara o prova, funkar kanske för vissa och funkar inte för andra. Om det så bara är mumbojumbo men man tycker det låter bättre är det väl bra ?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:27:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Glöm inte heller att du fritt kan prova hela tweakkitet av Svalander gratis innan, det är alltså noll risk att köpa/skaffa fel.

Gällande bättre spelare så har de den obhagliga ovanan att låta mer digitalt ju dyrare de blir,även om bredd, djup och detaljinformation blir betydligt bättre. Med tweakarna hoppas man ju kvarhålla förbättringarna men slippa det digitala gnisslet.
Hitills har jag aldrig hört en CD/SACD-spelare oavsett pris som inte låter i någon form "mekaniskt".
Då de nu tydligen enligt många är perfekta, varför låter inte spelarna perfekta, det är ju bara ettor och nollor det handlar om?

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/19 13:37:18
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/19 :  13:44:05  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Hans hemmasystem är EXTREMT! Kolla på det får ni se.



Även hans samling med mer än fyra hundra inspelningar av fyra årstider är extrem.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/08/19 14:01:34
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/19 :  14:00:22  Show Profile Send hal a Private Message
Vår hjärna består bara av atomer men kan förbluffande nog formulera tankar om tweaks...
(ang debatten om ettor och nollor)

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/19 :  14:06:06  Show Profile Send divander a Private Message
Allbinn: Din teori om att det går utmärkt att läsa av en skiva perfekt i en cd-romläsare och sedan kontrollera etttorna och nollorna fungerar utmärkt på cd-romskivor. Men musikskivor fungerar lite annorlunda. Kontrollen visar att du har fått rätt men riktigt så enkelt är det inte. Jag har aldrig testat utan detta är bara vad jag har hört. Och någonting ligger det nog i det. För skillnaden går ju att höra.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/08/19 :  14:34:55  Show Profile Send bassman a Private Message
Man kan mattslipa kanterna på CD:n med stålull, för att minska laserljusreflexion, kostar ingenting om du har Svinto hemma.
Jag tycker i alla fall att det låter lite bättre.

För övrigt kan jag meddela att jag själv har Svalander-prylar före min CD-spelare, ett litet nätfilter, Ultra F1, och en liten störskyddstrafo, Ultra CD&TT, (för CD och skivspelare), som gör att min Arcam Alpha 7:a låter mycket bättre. Från att vara lite torrt och livlöst, blir ljudet med dessa grejor inkopplade, flytande och vibrerande av atmosfär (om det finns med på skivan.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/19 :  15:51:30  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
svalander är helt enkelt en ovanligt fördomsfri audiotweakare, och det är ju bra att va eftersom det mesta påverkar ljudet i våra anläggningar. både dyra och billiga tweaks.

är det förresten nån som kollat upp om lufttryck och luftfuktighet spela någon roll, det måste det väl?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/19 :  15:55:43  Show Profile Send Lepra a Private Message
Tycker hans idéer är lite galna men de verkar ju funka.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/19 :  22:25:04  Show Profile Send Aton a Private Message
Det här var inget höjdartweak Redan vid första försöket fastnade disketten i cd-spelaren Jag blev något nervös och öppnade lådan. Disketten hade fastnat i centreringsmekanismen. Med öppen låda provade jag sedan på lite olika skivor. För det mesta kom disketten ut med skivan, men ibland stannade den kvar i spelaren. Inget för mig således. Såg förresten att min spelare var fabrikstweakad med en svart (antireflex?)matta i lådans tak.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/19 :  22:51:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker att Svalander skall ha en stor eloge för att han är som han är. En fritänkare som glatt bjuder på sina tips, det går ju inte att beskylla honom för att vara profithungrig.Han lägger ut tips, testa om ni vill, jag tycker att det funkar. Fram för fler Svalanders i branchen! Har inte träffat honom personligen men inbillar mig att det är en person som inte tar sig själv på så förbannat stort allvar och samtidigt är seriös i det han gör. En icke föraktlig egenskap hos en människa. Vilket man inte kan beskylla en del i hifisvängen för.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/19 :  23:25:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns väl fungerande cd mattor typ ringmat fast till cd då. CD-mat eller vad?
Men det där med att tweaket avslöjas bättre med en avancerad anläggning är ju lite intressant men jag har en annan uppfattning.
Får ta liknesen med glaskivorna. Om jag har 5 fullständigt transparenta glasskivor och så för jag in en lika fullständigt transparent skiva någonstans däremellan syns den inte (om den inte är ful).

Vilket betyder att om tweaket märks mer på en bättre anläggning så är det ingen förbättring utan en försämring (förutsatt att anläggningen verkligen är bättre ).

Likaså innebär det att ett tweak aldrig kan förbättra en anläggning om det inte renar någon av skivorna dvs i grunden förbättrar dess funktion (tex en bättre spole i basens delningsfilter eller en förbättrad nätdel till förstärkaren).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  00:12:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "brumel" inte Ringmat, men CdiBlue en påläggsfilm har många positiva egenskaper, se: http://www.ringmat.com/html/products/statmat/cdiblue.html

men ART har en matta, se:
http://www.arthifi.it/ENG_cd%20mat.htm

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/20 :  07:13:09  Show Profile Send Aton a Private Message
Om hifi-återgivning skall liknas vid en ren glasskiva så är väl idealet att det är helt tyst . Snarare är perfekt hifi som en perfekt glasmålning. Då finns det mycket detaljer som kan påverka utöver konstnärens skicklighet. Penslar, färger m m
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:42:11  Show Profile Send brumel a Private Message

Intressant om jag förstår dig rätt Aton, men nej. Man skall se färgerna/musiken/konsten genom glasskivan. Hifi är ett medium inte en konstart.

Bravo:
Ok sorry det var ingen bra jämförelse Statmat/cdiblue och floppyn. Förresten floppyn är ju magnetisk eller magnitiserbar det är väl själva lässkivan som används om jag inte har förstått allting fel. Då borde den inducera små strömmar!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:46:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
OK "brumel" men vad ber du om ursäkt för

Bravo
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:56:11  Show Profile Send Avatar a Private Message
Det vet man ju så fort någon kommer med en vetenskaplig förklaring så är han ute och cyklar med motiveringen att det inte funkar så i verkligheten. Konstigt då att vetenskaplig teori ligger bakom nästan alla framgångar inom de flesta områden? Eller är det så att det gäller för allt annat utom Hi Fi? Tillåt mig tvivla!

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't

Edited by - Avatar on 2003/08/20 14:58:21
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:06:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej "_AvATAr_" det är absolut inget fel på vetenskapliga förklaringar, det som kan vara irriterande är att man drar långtgående kvasivetenskapliga förklaringar på ett väldigt knapphändigt underlag och utan att ha lyssnat.

Det kan ju finnas parametrar som är okända i dessa tweakprodukter och allt inom hifi och hörsel är kanske inte klarlagt än.

Lyssanr man först och sedan vill ha en bra förklaring på det man hör eller inte hör, känns mera som en framkomlig väg än att hävda att ingenting kan fungera utan att ha studerat produkten.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:11:06  Show Profile Send gardd a Private Message
svejk: Du slår verkligen huvudet på spiken!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:43:33  Show Profile Send långhåret a Private Message
Även om nu vissa tweak fungerar. Är jag lite skeptiskt. Om jag nu ska ta ett exempel: Lönar det sig verkligen så pass mycket att ställa en CD-spelare för ca: 5000-10 000:- på en "BASE Technologies Platform" för nästan 4000:-

Borde det inte vara bättre att lägga 4000:- extra på cd-spelaren eller kablar för att få ett bättre ljud?

*en lyckligt ovetandes*

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/20 :  16:22:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Enligt min ringa åsikt är vibrationsdämpning oerhört viktigt för att få ut den fulla potensialen ur spelaren.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:53:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om ett tweak funkar - då bör man vetenskapligt kunna påvisa:
1. Vad händer? och 2. Varför? Då kan man komma någon vart.
Att bestämma i förväg att det inte fungerar leder ingenstans.
För att se om tweaket funkar måste man såklart testa det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000