HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lyssningsexperiment! Forts fr gammal tråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/20 :  16:06:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Ett experiment som Morgan föreslog oss forumister att prova på i en nu gammal tråd var detta:

Lyssningsmetoden kallas för Ambiophonics.

Man placerar högtalarna mycket tätt.
Man placerar en skärm* mellan högtalarna ända fram till lyssningsplats.

* Oftast föreslås absorberande material. Vanliga madrasser föreslås ofta ge bra resultat.

På det viset kommer höger öra att enbart höra höger ljud, och vänster öra hör bara, ja just det.

Jag lyckades då inte posta den bild jag hade tänkt att visa. Men nu ska det funka hoppas jag(?).


Vid prov kom jag fram till följande:

Det lät inte alls bra hemma hos mig, eftersom den madrass jag använde påverkade ljudet kraftigt. Det lät instängt, burkigt, dovt, trött. Sålunda överskuggades de positiva egenskaperna i Ambiophonicsmöbleringen av madrassens ljudpåverkan.

Så här blev tonkurvan.

Det är 10 dB mellan två tjocka streck.
I mellanregsitret mellan 500 och 3 kHz dämpades mellanregistret med upp mot 8 dB. Reflexerna som kommer från madrassen är dessutom så pass tidiga att hjärnan inte hinner urskilja dessa från sena reflexer. Inte alls så lyckat med den skumgummimadrassen alltså.

Vidare botaniserande läsning fås genom att göra en sökning på "ambiophonics" samt inkludera arkivet.

Har du semester Morgan?


Hälsn. Johan L








Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/08/20 :  20:21:00  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Har du semester Morgan?


*garvar* Jag är studerande, och jobbar inte denna sommar... Tio lååånga veckor ;) Men jag har varit inne på hifi-forum nästan dagligen, så det är inte därför jag lyser med min frånvaro. Nej, snarare är jag lite trött på det hela. Jag tror jag har fått en överdos hifisnack.

Och när man läser det senaste gnabbet mellan bråkmakarna som inte kan skilja på sak och person, och som låter hifi-hobbyn bli till en sak att vara ovänner om, ja då känns det skönt att vara härifrån ett tag. Jag saknar den gamla goda tiden - de där tre första veckorna här på hififorum - då man var sams och hade an ödmjuk samtalston. Jag har försökt påminna några gånger om "sauviter in modo, fortiter in re" (mjukt till sättet, starkt i sak), men det verkar inte gå fram...

Jag tycker om när du säger till mig att jag måste läsa lite fourier-analys, så att jag inte skall stoppa foten i munnen... Jag uppskattar konstruktiv kritik! Även om du och jag ibland har svårt att enas om någonting, så tycker jag att vi har hållit en god ton, och för det är jag ytterst tacksam. Hifi-bröder som du gör detta forum värt att komma till ;)

Nåväl.

Kul att du postar mätningen, och att det fungerade bra att lägga bilden på min websida. Jag har börjat fundera på att använda TVÅ system i framtiden, förresten. För X/Y-stereo (korsade åttor) så kan det vara lämpligt att använda en 23-graders uppställning, och med mer äkta stereoinspelningar så kan det vara lämpligt med stereo-dipol.

Hur var det nu med strykande infall mot absorbent? Vad är anledningen till utseendet på den kamfiltrering som syns på din bild? Du har väl kollat upp lite formler och kört en simulering med lite olika absorbenter i MatLab?



MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2002/08/20 :  20:55:54  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Det här är intressant, jag har tyvärr inget att tillföra diskussionen, men jag läser gärna mera.
Experiment är alltid intressanta att kika på.
Någon som kan tipsa om hur Fourier analyser fungerar ? Mina gamla fysikböcker täckte in det området verkar det som =P


Robert Hjertkvis
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:13:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
Morgan,

en sak jag funderade på. Kanske behandlades det men i så fall missade jag det.

Blir det inte ett nytt slags fel om man har en madrass mellan öronen. Om jag hör en ton endast i höger högtalare så hör jag ju endast den tonen i höger öra om jag har en madrass. Men i verkligheten så skall väl även vänster öra höra denna ton litet senare?

Så med en madrass tar man bort ett fel men får ett annat?

**********
Varför är chokladmilkshaken nästan alltid slut på McDonalds
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/21 :  14:29:06  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Margaux!

Sök i arkivet på "Lyssningsexperiment" så hittar du ganska mycket mer om detta, så slipper Maorgan ta om det.

Eller så kanske Moderatorerna kan låsa upp tråden igen och flytta den till DIY?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000